Har byggt hus med modulhustillverkare.
Vi valde kvartskomposit som bänkskiva i köket samt planmonterad spishäll.
Enligt hustillverkaren ingick det inte att täta med silikon mellan häll och bänkskiva, hällen går att flytta runt i urfasningen. Om man skjuter den helt mot två kanter blir det en glipa på 4 respektive 5mm.
Efter mycket mejlande fram och tillbaka, (där jag hänvisat till att moteringsanvisningen för hällen anger att det ska tätas med silikon) får jag nu till svar att anledningen är att silikon kan förstöra bänk skivan.
Stämmer det? Och i så fall ska det vara sådan stor glipa?
Vi valde kvartskomposit som bänkskiva i köket samt planmonterad spishäll.
Enligt hustillverkaren ingick det inte att täta med silikon mellan häll och bänkskiva, hällen går att flytta runt i urfasningen. Om man skjuter den helt mot två kanter blir det en glipa på 4 respektive 5mm.
Efter mycket mejlande fram och tillbaka, (där jag hänvisat till att moteringsanvisningen för hällen anger att det ska tätas med silikon) får jag nu till svar att anledningen är att silikon kan förstöra bänk skivan.
Stämmer det? Och i så fall ska det vara sådan stor glipa?
Det brukar väl kallas planlimning vilket inte rimmar med att den kan skjutas omkring. Jag har fått en häll planlimmad i en kvartskompositskiva och förutom att den satt ordentligt fast så användes någon form av mjukfog. Förmodligen silikon, men det vet jag inte. Fungerade fint under de två åren jag bodde kvar
Tack för snabbt svar.MrJay skrev:
Med andra ord så finns det alternativ som inte riskerar att skada bänskivan, så det finns egentligen ingen anledning att frångå monteringsanvisning på det sätt dom gjort.
Det finns silikon utan syra.
När jag limmade ihop min carrara marmorskiva köpte jag en tub färganpassat specialsilikon av stenfirman och limmade ihop med.
Inga problem alls så här fem år senare.
När jag limmade ihop min carrara marmorskiva köpte jag en tub färganpassat specialsilikon av stenfirman och limmade ihop med.
Inga problem alls så här fem år senare.
Ja, det låter mer rimligt att den sitter fast och att vatten, fett och smuts inte kan åka ner under hällen.O Ordförande skrev:Det brukar väl kallas planlimning vilket inte rimmar med att den kan skjutas omkring. Jag har fått en häll planlimmad i en kvartskompositskiva och förutom att den satt ordentligt fast så användes någon form av mjukfog. Förmodligen silikon, men det vet jag inte. Fungerade fint under de två åren jag bodde kvar
Har tänkt att det borde gå att foga runt hällen med någon form av fog som är anpassad för ändamålet, varken kvarskomposit eller planlimmad häll är ju någon nyhet på marknaden.Huddingebo skrev:
Stör mig en del på deras resonemang om att inte behöva följa monteringsanvisningar.
Jobbar själv med skyddsrum och måste följa typlösningar, monteringsanvisningar m.m. för att få det godkänt och alla avsteg behöver godkännas i förväg. Men det kanske inte är lika noga när det gäller övrig byggnation.
Klicka här för att svara