2 593 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Förstagångsköpare av rad hus, KAN NI KOLLA MINA BILDER?
Hej,
Jag och min sambo håller just i skrivande stund på att buda på ett LB-radhus byggt 2006.
Vi skulle uppskatta om någon med mer erfarenhet än vad vi sitter på skulle kunna hjäpa oss kolla på lite egentagna bilder?
Jag och min sambo håller just i skrivande stund på att buda på ett LB-radhus byggt 2006.
Vi skulle uppskatta om någon med mer erfarenhet än vad vi sitter på skulle kunna hjäpa oss kolla på lite egentagna bilder?
Ja kanske lite otydlig, men för det första om man bör oroa sig för de bilder jag lagt med på husgrunden om det kan vara en större läcka en vad som syns på bilden?K Kyleman skrev:
Sedan bild NR1 om man förstorar den så är det som små svarta prickar I hörnen är det mögel?
Sprickan i vardagsrummet säger besiktningsmannen bara för att det är trähus kommer det att vara rörelser i huset och då kommer sådana sprickor uppstå, förstår att det är sant men blir det verkligen sådana stora sprickor som man kan se på bild NR5 aldrig sett det förrut?
och sista bilden är I från tvättstugan antar att det vara är smutsigt men kan det vara någon annan fara med detta?
Moderator
· Stockholm
· 52 437 inlägg
Första och andra bilden så antar jag att det är sprickorna du funderar över. Det ser ut swom rätt normala sprickor. Inget att oroa sig över. Vi nästa ommålning så fylle man med latex. Kan ev. bli bättre att fylla med en mera elsastisk fog.
Fukten på grunden tro jag inte heller är något att orao sig över, men jag har inte den typen av grund själv, kan ha fel.
Tapetsprickan över dörren är klassisk, blir ofta pga. krympning i nyare hus, men även i äldre hus är det en kritisk punkt där det ofta blir tapetsrpickor. Alla hus rör sig lite, och just vid dörrar o fönster blir det då ofta den här typen av sprickor. I vissa fall kan det göra att dörren kärvar under vissa årstider (beror på luftfuktighet), då kan det bli irriterande.
Golvbrunnen; inget speciellt med bilden. Om man skall kunna bilda sig en uppfattning om att tätskiktet är korrekt installerat skulle man behöva flera närbilder rakt ned i brunnen, det är övergången mellan golv och brunn som är intressant. Det är svårt att ta sådana bilder med ett badkar över. Och det är inte alltid man kan se något alls även på bra bilder.
Det syns på badkarsbilden att ytan på väggarna verkar vara målad glasfiberväv. Det är en godkänd lösning, om det är korrekt utfört. Men dte är en budgetlösning som dels har mer begränsad livslängd än kakel eller plastmatta, dels kan vara svår att hålla ren, pga. den ojämna ytan. Granska noga efter sprickor i närheten av bad/dusch.
Fukten på grunden tro jag inte heller är något att orao sig över, men jag har inte den typen av grund själv, kan ha fel.
Tapetsprickan över dörren är klassisk, blir ofta pga. krympning i nyare hus, men även i äldre hus är det en kritisk punkt där det ofta blir tapetsrpickor. Alla hus rör sig lite, och just vid dörrar o fönster blir det då ofta den här typen av sprickor. I vissa fall kan det göra att dörren kärvar under vissa årstider (beror på luftfuktighet), då kan det bli irriterande.
Golvbrunnen; inget speciellt med bilden. Om man skall kunna bilda sig en uppfattning om att tätskiktet är korrekt installerat skulle man behöva flera närbilder rakt ned i brunnen, det är övergången mellan golv och brunn som är intressant. Det är svårt att ta sådana bilder med ett badkar över. Och det är inte alltid man kan se något alls även på bra bilder.
Det syns på badkarsbilden att ytan på väggarna verkar vara målad glasfiberväv. Det är en godkänd lösning, om det är korrekt utfört. Men dte är en budgetlösning som dels har mer begränsad livslängd än kakel eller plastmatta, dels kan vara svår att hålla ren, pga. den ojämna ytan. Granska noga efter sprickor i närheten av bad/dusch.
Moderator
· Stockholm
· 52 437 inlägg
Fläckarna på bild 1. Är nog inte mögel, men det kan vara en indikation på lite bristfällig isolering. Dels är där svaga stråk av smuts som ev. tyder på att det strömmar luft genom springan i hörnet, dels tyder smutsen på att det kan vara lite kallare där.
Jag tror att detta med smutsutfällning på lite kallare ytor beror på att det ibland blir lite kondens på den kalla ytan, damm och smutspartiklar fastnar i vattnet.
Det är inget jag skulle oroa mig över.
Jag tror att detta med smutsutfällning på lite kallare ytor beror på att det ibland blir lite kondens på den kalla ytan, damm och smutspartiklar fastnar i vattnet.
Det är inget jag skulle oroa mig över.
Lite drag in vid fönsterkarmen antagligen pga att tillutsventilerna är stängda. Tvätta rent och se till så att alla fönsterventilerna är öppna på max (som dom alltid ska vara)
Fukten vid grunden är endast i ytan av kantelementet, inga problem.
Sprickan är helt normal.
Rengör golvbrunnen i klädvården och låt en besiktningsman kolla om ni är oroliga.
Fukten vid grunden är endast i ytan av kantelementet, inga problem.
Sprickan är helt normal.
Rengör golvbrunnen i klädvården och låt en besiktningsman kolla om ni är oroliga.
Moderator
· Stockholm
· 52 437 inlägg
Om golvbrunnen är i tvättstugan, så är det inget att fundera över. Tätskiktet i tvättstugan skall ju bara ta hand om någon enstaka översvämning under husets livslängd, man brukar inte spruta vatten dagligen på golv o väggar i en tvättstuga.
Är detta något man åtgärad på egnehand eller är det hur man bygger huset?harry73 skrev:
Tack för alla svar hittills. Här är några få bilder till.
Bild1: spricka i vägg
Bild2; svartmögel i fog? Besiktningsman för säljare sade att det är smuts.
Bild3: element i badrum
Bild4&5: Spik/skruv genom tak. Kan detta vara genom papp och därmed påverka vattentålighet?
Bild1: spricka i vägg
Bild2; svartmögel i fog? Besiktningsman för säljare sade att det är smuts.
Bild3: element i badrum
Bild4&5: Spik/skruv genom tak. Kan detta vara genom papp och därmed påverka vattentålighet?
Sprickorna är inte farligt, men stör de för mycket är det bara att måla om.
Det svarta i badrummet är svartmögel i siliconfog och det är rätt så vanligt. Mycket möjligt att det försvinner vid rengöring, annars kan man ta bort silicon och sätta en ny fog.
Elementet i badrummet känns som en dum placering men har det funkat så länge...
Spik eller skruv kan eventuellt gå genom takpappen, jag tror inte det är ett problem, men skulle det läcka skadar det inte mer än just råsponten där. Det blir inga följdslador.
Än så länge känns huset lugnt, men fortsätt med frågorna. Vi svarar gärna
Det svarta i badrummet är svartmögel i siliconfog och det är rätt så vanligt. Mycket möjligt att det försvinner vid rengöring, annars kan man ta bort silicon och sätta en ny fog.
Elementet i badrummet känns som en dum placering men har det funkat så länge...
Spik eller skruv kan eventuellt gå genom takpappen, jag tror inte det är ett problem, men skulle det läcka skadar det inte mer än just råsponten där. Det blir inga följdslador.
Än så länge känns huset lugnt, men fortsätt med frågorna. Vi svarar gärna
Moderator
· Stockholm
· 52 437 inlägg
Ang elementet i badrummet. Det är en udda placering, på sätt o vis smart, det tar ingen yta.
Det man ev. kan ha synpunkter på är om rören till elementet kommer upp ur golvet. Det få de inte göra enl. dagens regler, men det var ok 2006 när huset byggdes.
Det man ev. kan ha synpunkter på är om rören till elementet kommer upp ur golvet. Det få de inte göra enl. dagens regler, men det var ok 2006 när huset byggdes.