Hej,
vi har köpt, och fått tillträde, till vårt drömhus. Ett trähus byggt -33 vilket är väl omhändertaget av föregående ägare.

Axplock av "större saker" som gjorts;
- Tak byttes ca 2010
- Bergvärme installerades 2000
- Nya fönster har instellerats löpande under perioden 2008-2009

Dock är det, vilket vi visste vid köp, vitmögel på vinden. Vinden når man genom en trappa från andra våningen och min bedömning är att det är en "innerdörr". Det är högt i tak upp till råsponten och det är, enligt min lekmannauppfattning, relativt många ventilhål i takfoten vilka man ser från utsidan av huset. Från vinden ser det dock ut som att det ligger cutter-spån som täcker dessa eller kan man förmoda att det är en luftspalt mellan masoniten? Två gavelventiler i vardera ände placerade relativt högt upp mot nock.

Jag upplever att majoriteten av vitmöglet växer längre ner, mot takfoten men också på lite högre upp på vissa ställen. Jag antar att det är där den allra kallaste luften möter värmen?

Som andra hus byggda vid den här tidpunkten misstänker/antar jag att det inte är någon diffussionsspärr. Att få till en diffussionsspärr ser jag inte som rimligt i dagsläget då jag antar att man då också behöver riva innerväggar, innertak samt ett badrum för att få ner plasten en bit ner mot väggen. Det blir helt enkelt för dyrt.

Häromdagen insåg jag att det inte finns några ventiler, varken i tak eller i fönsterpartier (förutom på toalett och tvättstuga) på nedervåningen vilket så klart förvånade mig. I besiktningsprotokollet står "mekanisk frånluft samt självdrag". Hur funkar det med självdrag när man har bytt till modernare fönster?! Kanske en annan fråga....

På övervåningen sitter både plomberade ventiler (men fönster med ventiler) samt mekaniska, väggmonterade tillluftsventiler

Jag har, som så många andra, försökt sätta mig in i den här frågan men det finns inga direkta svar vilket lämnar så många frågor.

• Är första steget att sätta in en isolerad dörr mot vinden?
  • Bör man börja med att ta hit en ventilationsfirma som mäter luftomsättningen i boendemiljön?
  • Borde man anlita en saneringsfirma och täta till vinden samt installera en "Trygghetsvakt"?
(Har haft kontakt med en firma som så klart tyckte man skulle täta hela vinden)

Lägger med en video för att få en lite bättre uppfattning :)
Ca 18 sekunder in i filmen - där under ligger köket men med ett våningsplan emellan

Snälla, idiotförklara mig inte - det finns andra saker jag är bra på...

Stort tack på förhand!

• Isoleringsexponering i snedtak, träreglar, mineralull, oavslutad konstruktion, inomhus, trägolv, natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med synliga bjälkar, halvöppet takutrymme, mörkt, anteckning på ett träelement.
    Skapa konto
  • Mörkt vindutrymme med trästruktur och snedtak, sparsamt upplyst.
    Skapa konto
  • Vit, stängd innerdörr med handtag och vit vägg i enkel, minimalistisk stil.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Ekedal och 2 till
  • Laddar…
Vi har ett hus från 1926 med en vind ungefär som din. Hade lite vitmögel och besiktningsmannen sa till oss att ta bort den med ett sandpapper och se till att elda så att murstocken blir varm ibland, det håller möglet borta. Jag såg inte någon murstock på dina bilder i och för sig?

Hela upplägget med ventilerat tak på vinden som man hade i gamla hus utgår från att det blir varmt i skorstenen när man eldar. När vi sedan byter värmesystem blir det problem om vi inte fortsätter elda.

Vi bytte yttertaket när vi flyttade in, utan att byta ut råsponten. Vi tog då upp fler ventilationshål för att förbättra luftflödet.

• Gilla
seerikand
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har ett hus från 1926 med en vind ungefär som din. Hade lite vitmögel och besiktningsmannen sa till oss att ta bort den med ett sandpapper och se till att elda så att murstocken blir varm ibland, det håller möglet borta. Jag såg inte någon murstock på dina bilder i och för sig?

Hela upplägget med ventilerat tak på vinden som man hade i gamla hus utgår från att det blir varmt i skorstenen när man eldar. När vi sedan byter värmesystem blir det problem om vi inte fortsätter elda.
Hej!
vi har absolut murstock och älskar att elda - har dock svårt att se att vi kommer elda såpass frekvent (hur ofta det nu är?!) för att kontinuerligt hålla en höjd temperatur när det inte är en primär värmekälla? :)

T
Att hålla murstocken varm funkar inte genom att bara elda i kamin. Många, som oss, har dessutom insatsrör som är isolerad med vermekulit mot murstocken.

Låter som att ventilationen/ luftomsättningen behöver förbättras i huset. Men vad är alla spirorör på vinden, har ni redan FTX-system?

• Gilla
seerikand
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Att hålla murstocken varm funkar inte genom att bara elda i kamin. Många, som oss, har dessutom insatsrör som är isolerad med vermekulit mot murstocken.

Låter som att ventilationen/ luftomsättningen behöver förbättras i huset. Men vad är alla spirorör på vinden, har ni redan FTX-system?
Hej,
Tack för inspel - misstänkte att de eventuellt skulle väcka frågor men det är överblivna rör som tidigare ägare lämnat. Vet ej vad de varit till. Eventuellt ett jobb som gjordes för ett par år sedan där man byggde extra ventilation för både tvättstuga och toalett på entrévåningen.

T
S seerikand skrev:
Hej,
Tack för inspel - misstänkte att de eventuellt skulle väcka frågor men det är överblivna rör som tidigare ägare lämnat. Vet ej vad de varit till. Eventuellt ett jobb som gjordes för ett par år sedan där man byggde extra ventilation för både tvättstuga och toalett på entrévåningen.
Ok :)
Men för god ventilation ska du antingen ha spaltventiler eller friskluftsventiler i samtliga sovrum samt vardagsrum. Och frånluft (vilket du har) i kök och badrum.

Ångbroms i vindsbjälklag är lite av ett projekt. Här är en som gjort nyligen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/installerar-ftx-i-70-talsvilla.451381/

T
S seerikand skrev:
Hej,
vi har köpt, och fått tillträde, till vårt drömhus. Ett trähus byggt -33 vilket är väl omhändertaget av föregående ägare.

Axplock av "större saker" som gjorts;
- Tak byttes ca 2010
- Bergvärme installerades 2000
- Nya fönster har instellerats löpande under perioden 2008-2009

Dock är det, vilket vi visste vid köp, vitmögel på vinden. Vinden når man genom en trappa från andra våningen och min bedömning är att det är en "innerdörr". Det är högt i tak upp till råsponten och det är, enligt min lekmannauppfattning, relativt många ventilhål i takfoten vilka man ser från utsidan av huset. Från vinden ser det dock ut som att det ligger cutter-spån som täcker dessa eller kan man förmoda att det är en luftspalt mellan masoniten? Två gavelventiler i vardera ände placerade relativt högt upp mot nock.

Jag upplever att majoriteten av vitmöglet växer längre ner, mot takfoten men också på lite högre upp på vissa ställen. Jag antar att det är där den allra kallaste luften möter värmen?

Som andra hus byggda vid den här tidpunkten misstänker/antar jag att det inte är någon diffussionsspärr. Att få till en diffussionsspärr ser jag inte som rimligt i dagsläget då jag antar att man då också behöver riva innerväggar, innertak samt ett badrum för att få ner plasten en bit ner mot väggen. Det blir helt enkelt för dyrt.

Häromdagen insåg jag att det inte finns några ventiler, varken i tak eller i fönsterpartier (förutom på toalett och tvättstuga) på nedervåningen vilket så klart förvånade mig. I besiktningsprotokollet står "mekanisk frånluft samt självdrag". Hur funkar det med självdrag när man har bytt till modernare fönster?! Kanske en annan fråga....

På övervåningen sitter både plomberade ventiler (men fönster med ventiler) samt mekaniska, väggmonterade tillluftsventiler

Jag har, som så många andra, försökt sätta mig in i den här frågan men det finns inga direkta svar vilket lämnar så många frågor.

• Är första steget att sätta in en isolerad dörr mot vinden?
  • Bör man börja med att ta hit en ventilationsfirma som mäter luftomsättningen i boendemiljön?
  • Borde man anlita en saneringsfirma och täta till vinden samt installera en "Trygghetsvakt"?
(Har haft kontakt med en firma som så klart tyckte man skulle täta hela vinden)

Lägger med en video för att få en lite bättre uppfattning :)
Ca 18 sekunder in i filmen - där under ligger köket men med ett våningsplan emellan

Snälla, idiotförklara mig inte - det finns andra saker jag är bra på...

Stort tack på förhand!
Moderna tak är för täta tyvärr. I Ivern att få taket tätt så blir det också lufttätt. I nybyggnation och renovering av gamla hus vars vindar börjar ruttna så har man försökt kompensera sin "tak-innovation" med att ha antingen elslukande mek. vent. eller självdrag, vilket funkar ibland och ibland mindre bra.
"Gamla" hus saknade spåntad brädtäckning och papp. Istället hade man ospåntat och spåntak vilket tätade taket mot väta men tillät också väldigt bra växling mellan ute- och inneluft för vindsutrymmet. Mitt hus och tak är från -41 och är i sitt ursprungliga skick med ospåntat råsågat bonnvirke (äkta entum) och spåntäckning. När taket snart ska bytas ut byts endast enstaka spån och läkten samt pannor.
Tyvärr ser det ut som man har bytt ditt en gång fullgoda tak mot ett modernt tak med spånt och papp. Då får du inte tillräcklig luftväxling på vinden utan måste bygga till med ventilation och i värsta fall byta ut taket igen. Modern byggteknik är tyvärr dålig när det gäller långsiktig hållbarhet. I regel bottnar det i finansiella intressen som vill sälja nya material och produkter.
Måste du riva taket så fundera på att lägga nytt efter den gamla tekniken. Då får du ett mycket bättre tak och slipper tänka på ventilationsproblem. Dessutom bevaras gammal byggnadstradition och teknik och det är viktigt eftersom den ofta är bättre än modern byggteknik. [/QUOTE]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.