Hej!

Den här tråden var extremt svårplacerad, mod får flyttat om det blev alldeles galet.

Jag är i full färd med att bygga en laddningsstation i ek som en mindre bänkskiva mellan hall och kök. I skivan som är 18mm tjock har jag fräst upp ett urtag på Ø91 samt plats för kabelanslutning
där jag ska placera en QI-laddare för att trådlöst ladda en telefon som placeras på skivans ovansida.

Djupet på fräsningen gjorde jag 16,8 vilket ger en återstående godstjocklek i urtaget på 1,2mm
Känslan är att det blev något för tunt och lutar man en armbåge mot eller kanske ställer ner ett glas lite olyckligt är jag rädd för att återstående skikt kommer att spricka. Trycker man med tummen lite försiktigt så flexar det.

Har någon nån bra ide på på en förstärkning eller armering jag kan använda mig av för att stärka upp men samtidigt behålla en tunn tjocklek för den trådlösa laddningen?
Spackel eller kemiskt trä känns bökigt då det är ganska så tjock och kommer att bli svårt att applicera i ett tunt jämt skikt. Något lättflytande som man kan hälla i urfräsningen som härdar och bildar ett par tiondelar tjockt lock.

Superlim, Epoxy, Lack, trälim?

Glömde bort att nämna att skivan kommer att behandlas med osmo hårdvaxolja som övriga bänkskivor i köket.

Förslag mottages väldigt gärna :)

• Ekträbänkskiva med fräst urtag som placerats mellan hall och kök, intill vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekbänkskiva med utfräst urtag för QI-laddare och kabelanslutning, med synlig laddningsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag antar att du menar där pucken ska sitta? Om du ser till att trycka upp pucken mot det tunna skiktet och sedan fäster den med något lämpligt, plåt eller trä, så borde den ju hålla emot ganska bra.

eller så kanske jag missuppfattade designen :)

Det är där pucken ska sitta jag menar, ja :)

Jag fräste efter toleranser så att laddaren går att trycka upp och sitter inpressad upp mot träet utan att behöva limma eller fästa den på något annat sätt. Jag vill helst undvika att sätta en botten under och bygga ett paket då jag misstänker att den kommer att utveckla en hel del värme under användning.
Skulle det helt enkelt gå att hälla i ett tjockare lager hårdvaxolja där och hoppas att den härdar/torkar och bildar en hård kaka som även binds fast i träet?

Bästa svaret

M
Jag menar inte att du behöver bygga in den med heltäckande, det räcker väl säkert att du lägger två ”träribbor” som trycker upp den och att dessa tillsammans med pucken bär lasten och gör det tunna lagret stumt.

det går säkert att använda epoxi eller något annat kul - det svåra blir att man behöver komma upp lite på sidorna för att det ska bli någon bärighet alls får jag för mig.

M Marcussjogren skrev:
Jag menar inte att du behöver bygga in den med heltäckande, det räcker väl säkert att du lägger två ”träribbor” som trycker upp den och att dessa tillsammans med pucken bär lasten och gör det tunna lagret stumt.

det går säkert att använda epoxi eller något annat kul - det svåra blir att man behöver komma upp lite på sidorna för att det ska bli någon bärighet alls får jag för mig.
Riktigt bra ide! Skjutmått för exakt passning så förspänner jag helt enkelt med en eller två ribbor!
Stort tack! bygghus när den är som bäst :cool:

Gjuta in den med epoxi?

S sixten88 skrev:
Gjuta in den med epoxi?
Tror värmen den utvecklar skulle ta koll på den då, tanken från början var någon form av epoxi-lager i botten av hålet för att stärka upp. Men som Marcussjogren säger så flyttar jag troligen brottsgränsen till kanterna om jag inte får up epoxin den en bit upp längs sidorna.

M
Ja så tror jag iaf.

laddaren i sig utgör ju en ”kloss” med perfekt passform för att stötta det tunna skiktet. Vore dumt att inte utnyttja det :)

dock tror jag inte dessa alstrar så vansinnigt med värme då de säljs på Ikea med någon korkmatta som de ska ligga i.

Kommer funka toppen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.