H
Hej,

har stött på problem med dräneringen och tar tacksamt emot förslag.

Bakgrund: har sänkt källargolvet med 30 cm och i och med det (naturligtvis) skaffat fuktproblem. Huset är från 1939, jag är lite osäker på hur källarmuren är uppbyggt men betongen har i alla fall varit piggare och är nu ganska porös och genomsläpplig för vatten. Huset hade ngn form av kantbalk som gick ner ca 30 cm men det var innan jag sänkte golvet på insidan och den nya golvnivån är i princip i nivå med nederkant av väggen och den tidigare kantbalken. Inomhus i samband med utgrävningar för att sänka golvet har jag förstärkt nederkant av väggen med nya gjutna sektioner där det behövts. På delar av insidan så stod väggen rätt på klippa och här fick jag istället bila, spräcka och såga ner klippan till rätt nivå men ngn förstärkning behövde inte. Det är dock en annan historia som kanske förtjänar att delas med sig en dag.

I maj dränerade jag om och isolerade utvändigt med 20cm isopor/pordrän. Eftersom jag kom ner till samma berg/klippa som jag stött på på insidan av källarväggen var det ett litet helvete att få ner dräneringen under golvnivå men med hjälp av en hilti 3000 och en Husqvarna motorkap så fick jag till slut ner dräneringen så att den hamnar på berget vilket blir i nederkant av källargolvet. Det är ok men inte optimalt. Jag tänker att eventuellt vatten som kommer ovanifrån kommer stanna på klippan och därefter gå ner i dräneringen. Mellan berget och källarväggen gjöt jag en ny utformad (som en halv halfpipe) klack för att leda bort vatten från väggen och sedan ett lager med kallasfalt på klacken och sedan hamnade dräneringsröret i botten på klippan/betongen. Under förutsättning att det inte är ngr större sprickor i klippan/berget som jag inte sett och som ligger under klippan och leder in vatten under golvnivån så borde denna lösning vara hyggligt funkis tänkte jag, alternativet hade varit ett orimligt i antal timmar för att bila mig ner ytterligare 20 cm.

Dräneringen gjorde jag tillsamman med en alltiallo firma och jag var rätt involverad i allt från att handgräva till praktiska lösningar. Tyvärr upptäckte vi en än större klippa som man hade behövt en darda eller liknande för att få bort. En billigare lösning blev en pumpgrop där botten på gropen är 0.5-1 m under golvet och i gropen ställde jag en dagvattenbrunn och lade en pump i botten som brukligt. Gropen utanför dagvattenbrunnen fylldes dock fort med vatten som inte kom från den inledande dräneringen varför jag perforerade dagvattenbrunnen i botten så att vatten skulle kunna rinna in i själva dagvattenbrunnen och sedan pumpas bort.

Efter en ovanligt torr sommaren när regnet återvänt har jag nu upptäckt att det fuktar på väggen innanför dagvattenbrunnen. Jag har nu grävt upp och hittat att det går en spricka in under golvet från pumpgropen. Med en kofot kunde jag enkelt bryta upp en 40-50cm öppning in under huset som var fylld med lera och lösa stenar. På sidorna och i botten är det berget mer solitt och stabilt precis som resten av grunden. Nu tänkte jag låta det torka ur och se om inte fukten på insidan försvinner. Gör den det har jag hittat felet och kan börja funder på en lösning. Jag tänker att jag skall täppa till sprickan, kanske gjuta ner källarmuren ner i sprickan för att vattnet inte skall ledas in under huset utan istället stanna i pumpgropen och helst hamna i dagvattenbrunnen så att det kan pumpas bort.

Nu lite frågor:

1) Inne i hålrummet som sprickan bildar där min vägg och källargolv är tak tänkte jag lägga makadam i botten e eller makadam ned cellplast/isopor ovanför. På isoleringen som alltså främst är tänkt som kapillärbrytande fyller jag på med expanderbetong som får rinna in under golvet och förstärka detsamma samt källarväggen. Ngn som har synpunkter eller andra förslag på detta.

2) jag tänkte också bygga ner ytterväggen som en barriär mot pumpgropen. Är det ngn speciell betong som jag borde använda för att bygga barriären. Den skall täta så bra som möjligt mellan klippan och betongen och vara så vatten och fuktbeständig som möjligt.

3 pumpgropen utanför väggen fylldes fort med vatten till och med i maj när det var torrt.
Jag har köpt en ny dagvattenbrunn att placera pumpen i. Den är inte perforerar annat än dräneringen går in vilket är ca en meter upp från botten av dagvattenbrunnen. Som ovan beskrivit så perforerade jag den första dagvattenbrunnen för att vatten skulle kunna rinna in och pumpas ut. Tyvärr så slår pumpen tilll först efter 10-20 cm med vatten varför istället för att pumpas ut så rann vattnet ut och fastande i sprickan och gropen. Klantigt! Nu vill jag inte göra om misstaget men tror fortfarande att det är bra att ha en del hål fast de skall vara en bra bit över den nivå där pumpen slår till så att vattnet inte rinner ur dagvattenbrunnen. .
Ngn som har synpunkter på detta?

4) Om inte detta fungerar så måste jag täta betongväggen. ngn som har erfarenheter att injicera gamla betongväggar för att fylla ut alla hål och otätheter?

Jag bifogar lite (mycket) bilder och ngr sketchup skisser eftersom en bild nog bättre beskriver mitt problem.

tack på förhand

ps. jag har numera erfarenheter att dela med mig av när det kommer till mycket när det gäller att borra, såga , bila spräcka och spränga i klippa. Skall försöka återkomma med mina erfarenheter.

R
Du ser ju ut att ha bra lutning på tomten.
Kunde du inte ha borrat en söm cc 15 cm med 34 mm borr o kompressor och kört ner snigeldynamit?

R
Glasbetong, Heidy waterproof, Nils Malmgren epoxi mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.