Hej!

Äntligen är vi så pass klara med utbyggnaden att det är dags att såga upp en öppning för att kunna ta sig mellan nya och gamla delen på huset. Vi har ett timmerhus, och öppningen blir förståss i den bärande ytterväggen.

Kan någon ge mig lite råd om hur vi (om vi måste) förstärka den bärande väggen. I/H-balk?

Trevlig kväll!
Ewa

Det är inte alls säkert att den måste förstärkas, i normalfallet kan man ta upp en öppning var som helst i en timmervägg så länge man inte kapar det nedersta (och översta) stockvarnet. Men nu pratar jag generellt, jag vet ju inte alls hur det ser ut i ert fall.

Tjena mors!
Tack för ditt svar!

Både den översta och nedersta stocken kommer att vara kvar, men den översta är givetvis skarvad precis där öppningen skall vara (går inte att flytta öppningen tyvärr). Dessutom ser jag nu att det ligger en takstol an den stocken. Antar att det "komplicerar" det hela en aning?

Trevlig helg!
Ewa

K Kalaspinglan skrev:
Tjena mors!
Tack för ditt svar!

Både den översta och nedersta stocken kommer att vara kvar, men den översta är givetvis skarvad precis där öppningen skall vara (går inte att flytta öppningen tyvärr). Dessutom ser jag nu att det ligger en takstol an den stocken. Antar att det "komplicerar" det hela en aning?

Trevlig helg!
Ewa
Gjör en ram runthålet såm då kompenserar "skarven mitt i" med virke eller stål runt om så blir det mkt starkare ,och de vågräta förstärkningarna kan duvju gjöra längre på ut o insidan upptill och nertill , men jag är ingen snickare , så jag vet inget om fackmässiga utföranden inom träbranchen, så detta är bara en ide

• Skiss på papper med blå penna som visar förslag till förstärkningsram och vågräta linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.