3 626 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Förstärka kantbalken för punktlast?
Hej,
håller på och förbereder ett garagebygge i egen regi. Portarna ska vara på långsidan (2 st x 250 cm x 210 cm) av lite olika anledningar så det behöver växlas av.
Har gjort en beräkning via byggbeskrivningar.se gällande limträet så det har jag koll på. Däremot visar beräkningen att mittpelaren får en upplagsreaktion på ca 51 kN och de två yttre pelarna 15,5 kN.
En "vanlig" kantbalk med 300 mm kantelement ger ju en vot som är 200 mm. Räcker detta? Enligt diverse tillverkare klarar de en linjelast om 20 kN/m. Detta blir ju en betydligt (?) större last på mindre yta. Ta bort isolering? Öka armeringen?
Grunden ligger på stabil lerjord, 25 cm makadam 16/32 samt 10 cm 8/16.
Tacksam för hjälp!
håller på och förbereder ett garagebygge i egen regi. Portarna ska vara på långsidan (2 st x 250 cm x 210 cm) av lite olika anledningar så det behöver växlas av.
Har gjort en beräkning via byggbeskrivningar.se gällande limträet så det har jag koll på. Däremot visar beräkningen att mittpelaren får en upplagsreaktion på ca 51 kN och de två yttre pelarna 15,5 kN.
En "vanlig" kantbalk med 300 mm kantelement ger ju en vot som är 200 mm. Räcker detta? Enligt diverse tillverkare klarar de en linjelast om 20 kN/m. Detta blir ju en betydligt (?) större last på mindre yta. Ta bort isolering? Öka armeringen?
Grunden ligger på stabil lerjord, 25 cm makadam 16/32 samt 10 cm 8/16.
Tacksam för hjälp!
Rätsida och rätsida; garaget är klart och än har det inte säckat ihop! Jag körde med 40 cm bred vot runt om, skar ur kantbalken vid punktlasten och la dit en tunnare skiva med högre klassifikation samt göt en klack på 10 x 10 x 40 cm för att matcha lecakanten runt om i höjd. Armerade rejält och mycket. Anlitade betonggubbar för gjutningen och enligt dem var det inga problem med min lösning. Blev ju aldrig räknat krafter och så men det blev ju ändå en betongtjocklek på 35 cm vid punktlasten och 25 cm runt klacken ca 0,75 m2.
Ja, alltså där klacken om 10x10x40 cm är. Skar bort insidan på kantelementet där också. Betongen lär ju inte spricka där i vart fall.. Det handlar ju om att sprida ut lasterna på en större yta för att undvika sättningar. Hittade en halvkass bild. Runt om voten 12 mm järn, två uppe och två nere men sektionen vid portarna och punktlasten blev det tre uppe och tre nere. En del kortare järn in i plattan som synes. Tror jag var färdig när bilden togs, men ej säker. Gängstängerna för att sätta fast syllen.
Edit: Ska förtydliga att detta gäller för punktlasten om 50 kN, ej de två andra. Där gjordes ingen klack (leca istället) och ingen isolering togs bort. Extra armering däremot.
Edit: Ska förtydliga att detta gäller för punktlasten om 50 kN, ej de två andra. Där gjordes ingen klack (leca istället) och ingen isolering togs bort. Extra armering däremot.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Gängstängerna"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Har ett ganska snarlikt projekt. Min största last var ca 50kN.
Sedan en last på 34kN och övriga mellan 5-10kN.
De små lasterna (5-10kN) kommer jag dock inte göra speciella formar för utan kör XPS300 samt lite extra armering utöver armeringsnätet 6-150. Dock hamnar lasterna vid kanten på betonggolvet, därav extra försiktighet. Hade punktlasten varit i mitten klarar vanligt golv 20kN.
Sedan en last på 34kN och övriga mellan 5-10kN.
De små lasterna (5-10kN) kommer jag dock inte göra speciella formar för utan kör XPS300 samt lite extra armering utöver armeringsnätet 6-150. Dock hamnar lasterna vid kanten på betonggolvet, därav extra försiktighet. Hade punktlasten varit i mitten klarar vanligt golv 20kN.
Bilarna kör ju in precis bredvid också så det tillkommer temporära laster. Kostade mig några hundralappar men antagligen skulle en ingenjör skratta lite hånfullt
Glöm inte villabyglarna bara!
Edit: Ja, spaghetti fick det bli, haha. Stärker ju klacken men gör inte så mycket för bärigheten.
Glöm inte villabyglarna bara!
Edit: Ja, spaghetti fick det bli, haha. Stärker ju klacken men gör inte så mycket för bärigheten.
Produkter som diskuteras i tråden