Hej

Vet någon om man behöver förstärka innerväggarna för köksskåpen när man har 12mm gips + 12 mm spånskiva i innerväggarna ? Eller, kan man fästa köksskåpen direkt i gips+spån utan förstärkning ?

Tack !

/Klein
 
Det är ju inte fel, med tanke på att man kanske lastar in 50-60 kg i ett överskåp som sedan skall hänga på 2st 4mm-skruvar. Det extra arbetet är väl värt tiden, men tänk på att i första hand sätta något i väggen som fördelar vikten dvs är styvt, tex en 28x70-regel
 
Kan rekommendera som föregående talare att man reglar upp inne i väggen för att få bäst bärighet.
Men iochmed du har ungefär samma lösning som mig redan så tror jag att det räcker.
Jag byggde med spånplatta och dubblade denna mellan väggreglarna.
Känns som 2*13 spånplatta med stora skruvar håller det mesta.
Man lär sig även lite av praktiskt testande -
1 st Fredrik á 92 kg liggandes uppe på skåpen funkade prima  ;D

// Fredrik
 
Och om man vill kan man fälla in en järnbalk i väggen förankara i grunden och gjuta en extra sula. Svetsa fast skåpen med plattjärn så kan man parkera en pansarvagn i köket...allt går med det är overkill...

12 mm plywood bakom gipsen och häng skåpen i 8x60 spax så håller det för allt som kan tänkas behövas i skåpet... En 8 mm skruv pallar väl en säg last på 50 kg...Och att den skall ryckas ur en plywood är nej det händer inte... Om man inte har en gjutjärnsservis i 180 delar......
 
Sarkasmen haglar märker jag ;)
Man vill ju gardera sig för man vet ju aldrig vaf.. frugan släpar hem och vill ha in i skåpen ;D
 
  • Gilla
Matzz
  • Laddar…
Skyll inte på frugan ;D Jag vet att det e du som gillar tungt porslin
 
Haha avslöja mig nu inte   :D
 
mr Z skrev:
Och om man vill kan man fälla in en järnbalk i väggen förankara i grunden och gjuta en extra sula. Svetsa fast skåpen med plattjärn så kan man parkera en pansarvagn i köket...allt går med det är overkill...

12 mm plywood bakom gipsen och häng skåpen i 8x60 spax så håller det för allt som kan tänkas behövas i skåpet... En 8 mm skruv pallar väl en säg last på 50 kg...Och att den skall ryckas ur en plywood är nej det händer inte... Om man inte har en gjutjärnsservis i 180 delar......
Sådärja nu börjar jag känna igen mig.....
::)
 
MathiasS skrev:
Sådärja nu börjar jag känna igen mig.....
::)
*fniss* Nu kan vi vara ytterst sarkastiska mot MathiaSS och se om han vågar ge igen... :p ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.