3 598 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Förstärka innerväggar för köksskåp
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 606 inlägg
Det är ju inte fel, med tanke på att man kanske lastar in 50-60 kg i ett överskåp som sedan skall hänga på 2st 4mm-skruvar. Det extra arbetet är väl värt tiden, men tänk på att i första hand sätta något i väggen som fördelar vikten dvs är styvt, tex en 28x70-regel
Kan rekommendera som föregående talare att man reglar upp inne i väggen för att få bäst bärighet.
Men iochmed du har ungefär samma lösning som mig redan så tror jag att det räcker.
Jag byggde med spånplatta och dubblade denna mellan väggreglarna.
Känns som 2*13 spånplatta med stora skruvar håller det mesta.
Man lär sig även lite av praktiskt testande -
1 st Fredrik á 92 kg liggandes uppe på skåpen funkade prima ;D
// Fredrik
Men iochmed du har ungefär samma lösning som mig redan så tror jag att det räcker.
Jag byggde med spånplatta och dubblade denna mellan väggreglarna.
Känns som 2*13 spånplatta med stora skruvar håller det mesta.
Man lär sig även lite av praktiskt testande -
1 st Fredrik á 92 kg liggandes uppe på skåpen funkade prima ;D
// Fredrik
Och om man vill kan man fälla in en järnbalk i väggen förankara i grunden och gjuta en extra sula. Svetsa fast skåpen med plattjärn så kan man parkera en pansarvagn i köket...allt går med det är overkill...
12 mm plywood bakom gipsen och häng skåpen i 8x60 spax så håller det för allt som kan tänkas behövas i skåpet... En 8 mm skruv pallar väl en säg last på 50 kg...Och att den skall ryckas ur en plywood är nej det händer inte... Om man inte har en gjutjärnsservis i 180 delar......
12 mm plywood bakom gipsen och häng skåpen i 8x60 spax så håller det för allt som kan tänkas behövas i skåpet... En 8 mm skruv pallar väl en säg last på 50 kg...Och att den skall ryckas ur en plywood är nej det händer inte... Om man inte har en gjutjärnsservis i 180 delar......
Sådärja nu börjar jag känna igen mig.....mr Z skrev:Och om man vill kan man fälla in en järnbalk i väggen förankara i grunden och gjuta en extra sula. Svetsa fast skåpen med plattjärn så kan man parkera en pansarvagn i köket...allt går med det är overkill...
: