Hej.
Jag vill rikta upp och förstärka mellanbjälklaget i min gamla skånelänga men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Har skickat förfrågning till konstruktör också, men inte fått något svar än.
Det är ett rum på ca 5,70 m x 3,10 m som har två längsgående träbalkar ca 150 x 150 mm med ca 1 m mellan balkarna.
I mitten av rummet sitter två tvärgående L-formade järnbalkar 50 x 50 mm ihopsatta som ett upp-och-nedvänt T och är infällda i träbalkarna. Tjockleken på järnbalkarna är 5 mm.
Översikt:
Infällning av stålbalk i träbalk:
Planlösning på bottenvåningen där rummet ifråga är inom den röda markeringen.
Planlösning på övervåning. Rummet används idag som klädkammare.
Mina tankar kring konstruktionen:
Jag vill ha bjälkarna synliga för att matcha de övriga rummen på nedervåningen så lösningen behöver vara estetiskt tilltalande också.
Min tanke är att byta ut järnbalkarna mot en eller flera sammanfogade limträbalkar och kapa av samt fästa de gamla bjälkarna i den nya med dolda balkskor om möjligt, är dock osäker på om det kan vara en rimlig konstruktion.
Jag har hittat några olika varianter på dolda balkskor, men har ingen aning om de är lämpliga att använda då jag förmodar att de är klenare än vanliga balkskor.
Exempel på dold balksko:
Länkar till tillverkaren:
Ändträbeslag - ETB | Simpson Strong-Tie
Ändträbeslag - ELS | Simpson Strong-Tie
Balkbärare BTALU - BTALU | Simpson Strong-Tie
Vad tror ni, skulle det kunna vara en rimlig lösning eller har ni har något annat förslag på hur man skulle kunna göra?
Tack på förhand!
Mvh Linus
Jag vill rikta upp och förstärka mellanbjälklaget i min gamla skånelänga men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Har skickat förfrågning till konstruktör också, men inte fått något svar än.
Det är ett rum på ca 5,70 m x 3,10 m som har två längsgående träbalkar ca 150 x 150 mm med ca 1 m mellan balkarna.
I mitten av rummet sitter två tvärgående L-formade järnbalkar 50 x 50 mm ihopsatta som ett upp-och-nedvänt T och är infällda i träbalkarna. Tjockleken på järnbalkarna är 5 mm.
Översikt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infällning av stålbalk i träbalk:
Logga in
Skapa konto
Planlösning på bottenvåningen där rummet ifråga är inom den röda markeringen.
Logga in
Skapa konto
Planlösning på övervåning. Rummet används idag som klädkammare.
Logga in
Skapa konto
Mina tankar kring konstruktionen:
Jag vill ha bjälkarna synliga för att matcha de övriga rummen på nedervåningen så lösningen behöver vara estetiskt tilltalande också.
Min tanke är att byta ut järnbalkarna mot en eller flera sammanfogade limträbalkar och kapa av samt fästa de gamla bjälkarna i den nya med dolda balkskor om möjligt, är dock osäker på om det kan vara en rimlig konstruktion.
Logga in
Skapa konto
Jag har hittat några olika varianter på dolda balkskor, men har ingen aning om de är lämpliga att använda då jag förmodar att de är klenare än vanliga balkskor.
Exempel på dold balksko:
Logga in
Skapa konto
Länkar till tillverkaren:
Ändträbeslag - ETB | Simpson Strong-Tie
Ändträbeslag - ELS | Simpson Strong-Tie
Balkbärare BTALU - BTALU | Simpson Strong-Tie
Vad tror ni, skulle det kunna vara en rimlig lösning eller har ni har något annat förslag på hur man skulle kunna göra?
Tack på förhand!
Mvh Linus
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
De produkter du visar är ju bra för inhängning, men de kräver väl att du kommer åt att lägga ner balkarna. Dvs du måste lyfta golvet. Utan att veta hur befintliga balkar mår så kan tex Gunnebo SW-D vara ett alternativ för dold infästning. Skruvas i ”kryss”. Annars finns andra lösningar, en grunka som ser ut som ett T, som inte kräver att du lyfter golvet.
https://www.rothoblaas.com/products/fastening/brackets-and-plates/concealed-connections/alumidi
Att lägga tvärgående balk under i stället för att kapa gör att styvheten i bef. balkar blir högre. En HEB under, kan det vara något? Av stål.
https://www.rothoblaas.com/products/fastening/brackets-and-plates/concealed-connections/alumidi
Att lägga tvärgående balk under i stället för att kapa gör att styvheten i bef. balkar blir högre. En HEB under, kan det vara något? Av stål.
Tack så mycket för tipsen! Ja det vore bäst om jag slipper röra golvet på övervåningen. Skruvarna ser intressanta ut men verkar också behöva skruvas i diagonalt ovanfrån. Den T-liknande du länkade ser ut att vara det bästa alternativet hittills! En ny stålbalk har jag också funderat på, men vill helst undvika om det finns andra alternativ.
Medlem
· Stockholm
· 4 103 inlägg
Hej
Det där är inga stålbalkar utan vinkeljärn.
Vad vinkeljärnen gör där har jag ingen aning om, inte mer än att urjackningen har försvagat de befintliga takbjälkarna på sämsta sätt.
Är det möjligt att du kan tänka dig en till takbjälke i trä som kan "ersätta" vinkeljärnen?
Du kan jacka ur i befintliga takbjälkar lika mycket som det redan är urjackat, fast bredare.
Infästningen för den nya takbjälken kan göras på många sätt, tex fälla in i väggen eller stötta med "knän".
Lycka till.
/Workingclasshero
Det där är inga stålbalkar utan vinkeljärn.
Vad vinkeljärnen gör där har jag ingen aning om, inte mer än att urjackningen har försvagat de befintliga takbjälkarna på sämsta sätt.
Är det möjligt att du kan tänka dig en till takbjälke i trä som kan "ersätta" vinkeljärnen?
Du kan jacka ur i befintliga takbjälkar lika mycket som det redan är urjackat, fast bredare.
Infästningen för den nya takbjälken kan göras på många sätt, tex fälla in i väggen eller stötta med "knän".
Lycka till.
/Workingclasshero
Tackar för inputen, vinkeljärn är absolut en bättre benämning!
Ja, undrar hur de kom fram till den lösningen...
Ja det skulle kunna funka! Typ så här då om jag tolkat rätt, dvs den nya bjälken sitter något lägre än de gamla?
Att jacka ur den nya bjälken på toppen och sätta bjälkarna i samma höjd antar jag är en dålig idé?
Infästningen har jag också funderat över, hur menar du med 'knän'?
Mvh Linus
Ja det skulle kunna funka! Typ så här då om jag tolkat rätt, dvs den nya bjälken sitter något lägre än de gamla?
Logga in
Skapa konto
Att jacka ur den nya bjälken på toppen och sätta bjälkarna i samma höjd antar jag är en dålig idé?
Mvh Linus
Känns som att någon va rädd för att balkarna skulle ramla ned, och vinkeljärnet kommer vid stora deformationer fungera som en ”stropp”. Men då har nog golvåsarna gått av innan.riomontana skrev:Tackar för inputen, vinkeljärn är absolut en bättre benämning!
[bild]
Mvh Linus
Om nya balken jackas ur blir den vekare -> större deformation. Så helt rätt. Dålig idé
Efttersom de har spårat in i de befintliga bjälkarna har de försvagats en hel del så en tvärgående balk som fälls in mellan de befintliga som kapas känns som en vettig lösning. Det sista förslaget i din fråga ser ut att kunna funka om du kan skruva dit dem på nya balken innan den sätts på plats underifrån.
Utmaningen blir att fästa in den i ändarna utan att kunna skjuta den på påats. Då måste det bli fästen i väggen, någon form av balksko/knä som håller upp den.
Vet inte om det blir "snyggare" än att sätta balkskor i mötet mellan nya och gamla balkarna?
Annars är det som Workingclasshero föreslår ett alternativ att sätta tvärgående balk under de gamla, men det påverkar ju takhöjd så det är ju en avvägning.
En stålbalk, HEA, skujlle ju kunna vara en variant men det blir svårt att få in den utan att ta ner de befintliga bjälkarna....
Utmaningen blir att fästa in den i ändarna utan att kunna skjuta den på påats. Då måste det bli fästen i väggen, någon form av balksko/knä som håller upp den.
Vet inte om det blir "snyggare" än att sätta balkskor i mötet mellan nya och gamla balkarna?
Annars är det som Workingclasshero föreslår ett alternativ att sätta tvärgående balk under de gamla, men det påverkar ju takhöjd så det är ju en avvägning.
En stålbalk, HEA, skujlle ju kunna vara en variant men det blir svårt att få in den utan att ta ner de befintliga bjälkarna....
Produkter som diskuteras i tråden