Hej!

Jag skulle vilja riva en del av ett tak/avdelare men är osäker på om det har någon påverkan på huset i stort eller ej (i.e. är delen bärande eller ej?). Det jag skulle vilja göra är att ta bort det som är rödmarkerat. Då skulle jag få ungefär samma takhöjd på båda sidorna.
Rödmarkerad del av tak i en hall med dörrar och möbler, en spricka syns i det markerade området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser är det även redan en spricka i det rödmarkerade - detta uppkom antagligen för ett antal år sedan då huset stabiliserades. Bifogar även en bild från andra sidan
Inomhusmiljö med en öppning i ett tak med synlig spricka. Växter och inredning skymtas i bakgrunden.
Skapa konto

Ovanför taket här så är det ett tomrum innan övervåningen börjar. Tog även en bild på hur det ser ut ovanför taket och rakt över det jag skulle vilja ta bort.
Sprucken murvägg nära tegel, med träbalk synlig i nederkant, i gammalt hus under renovering.
Skapa konto

Teglet som skymtas är till vänster och del av en bärande vägg (inte det jag tänkte ta bort).

Vad borde jag titta efter för att förstå om det kan vara något problem om jag tar bort detta? Jag har försökt titta i gamla ritningar men blir inte klok på det. Gammalt hus från 1932, bifogar urprungsritningen för bottenplanet. Gammal husritning från 1932 med rödmarkerat område på bottenplan, visar del av tak/avdelare kring hall och farstu. Utgångspunkt för byggfråga.
Skapa konto

Tacksam för all hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.