5 094 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Första köket
Håller på att planera köket. Storleken är knappt 6m2. tar gärna emot tips och ideer. längst ner till vänster sitter en diskmaskin. något som bör flyttas eller tänkas om? har läst mycket om kök och efter ett par skissar har det här köket tagit form digitalt.
Nuvarande köket
Nuvarande köket
Tycker att det såg snyggt och bra planerat. Själv gillar jag inte alls vägghörnskåp. Varken praktiskt eller estetiskt. Sockellådor e inte dumt. Det beror ju lite på vad man använder för grejjer också. För mig skulle det va jätteosmart att sätta in en 60 cm lådhurts med 5 lådor. Där hade jag haft större nytta med stora lådor, dvs 3 lådor. Antagligen skulle jag ha en smalare diskmaskin också, eller bygga in en bänkdiskmaskin. Beror väl också på hur hushållet ser ut. En stor diskmaskin skulle det ta litelång tid att fylla och så får man kanske lite extra förvaring om man väljer en mindre.
bänkytan blev mindre mellan disk och spis i det nya kök. Det kommer du att irritera dej på, tror jag. Fundera på vilken yta använder du mest just nu och om du kommer att sakna det i det nya.
Tycker själv att den gamla planlösningen är mer praktisk då man kunde förberedda maten på rätt ställe ( mellan disk och spis). Kanske om placerar vasken vid kylskåp och flyttar spisen till andra sidan? Annars skulle jag ge upp stora lådor för att få mera bänkyta mellan spis-disk.
gaia
Tycker själv att den gamla planlösningen är mer praktisk då man kunde förberedda maten på rätt ställe ( mellan disk och spis). Kanske om placerar vasken vid kylskåp och flyttar spisen till andra sidan? Annars skulle jag ge upp stora lådor för att få mera bänkyta mellan spis-disk.
gaia
ett alternativ är ju att byta plats på 30-skåpet och 60skåpet med 5 lådor´men har för mig att man var tvungen att ha ett visst avstånd från kylskåpet, eller har jag hittat på det själv?
diskmaskin är redan införskaffad så den blir 60cm. Ville slippa att dra om vatten och elen i köket därav så sitter vask/spis på dessa ställen. kan slänga upp en planritning ovanifrån senare idag sitter på jobbet nu.
sockellådor menar ni då ovanför 90skåpen eller längst ner på sockeln? för tillfället har jag valt att sätta skåpen i taket men bör nog flytta ner 90skåpen då avståndet från bänk till skåp är ca 75cm antar att det är 50cm som gälleR?
mycket bra ideer! tackar
diskmaskin är redan införskaffad så den blir 60cm. Ville slippa att dra om vatten och elen i köket därav så sitter vask/spis på dessa ställen. kan slänga upp en planritning ovanifrån senare idag sitter på jobbet nu.
sockellådor menar ni då ovanför 90skåpen eller längst ner på sockeln? för tillfället har jag valt att sätta skåpen i taket men bör nog flytta ner 90skåpen då avståndet från bänk till skåp är ca 75cm antar att det är 50cm som gälleR?
mycket bra ideer! tackar
Vi har precis gjort om vårt kök. Två av argumenten för att ta tag i renoveringen var att det i den gamla lösningen fanns
- Ett antal 30-skåp. Dessa fann vi helt menigslösa, de sväljer i princip ingenting, och absolut inga större prylar.
- Ett väldigt litet avstånd mellan diskho och spis (30 cm + 45-graderskil). man irriterade sig ständigt på att det var för trångt när man skulle hacka lök till köttfärssåsen.
Skulle starkt rekommendera att tänka på dessa saker när du gör om.
Flyttar du spisen lite till höger så du får ett 60-skåp mellan spisen och hörnan, dvs som de verkar stå i nuvarande kök så löser du väl det? Man får i så fall även se till att luckor etc går att öppna smidigt vid hörnan, kanske någon liten passbit behövs.
70 cm mellan bänk och överskåp är nog i mesta laget. Tror att standard är 50-60 cm. Med 90 cm överskåp blir det också svårt att nå de översta hyllorna med alltför stort avstånd.
- Ett antal 30-skåp. Dessa fann vi helt menigslösa, de sväljer i princip ingenting, och absolut inga större prylar.
- Ett väldigt litet avstånd mellan diskho och spis (30 cm + 45-graderskil). man irriterade sig ständigt på att det var för trångt när man skulle hacka lök till köttfärssåsen.
Skulle starkt rekommendera att tänka på dessa saker när du gör om.
Flyttar du spisen lite till höger så du får ett 60-skåp mellan spisen och hörnan, dvs som de verkar stå i nuvarande kök så löser du väl det? Man får i så fall även se till att luckor etc går att öppna smidigt vid hörnan, kanske någon liten passbit behövs.
70 cm mellan bänk och överskåp är nog i mesta laget. Tror att standard är 50-60 cm. Med 90 cm överskåp blir det också svårt att nå de översta hyllorna med alltför stort avstånd.