208 läst · 5 svar
208 läst
5 svar
Första klippning av Thuja Brabant?
Planterade cirka 40st Thuja Brabant (80-100cm) i mitten på augusti förra året.
Hittills ser alla fina ut och verkar ha klarat den milda vintern i Göteborg bra.
När är det rekommenderat att klippa häcken för första gången? På vissa ställen står det att man ska klippa häcken på toppen så att det blir tätare i toppen när den växer. På andra ställer står det att det endast är sidorna som ska putsas.
Önskemålet är en ganska smal häck som är runt 180-200cm hög.
Har ni något tips på bra gödning, och när man ska applicera detta?
Hittills ser alla fina ut och verkar ha klarat den milda vintern i Göteborg bra.
När är det rekommenderat att klippa häcken för första gången? På vissa ställen står det att man ska klippa häcken på toppen så att det blir tätare i toppen när den växer. På andra ställer står det att det endast är sidorna som ska putsas.
Önskemålet är en ganska smal häck som är runt 180-200cm hög.
Har ni något tips på bra gödning, och när man ska applicera detta?
För det första låt bara en stam gå upp! Så fort en gren försöker konkurrera med huvudstammen skall den toppas av.
Kapa huvud stammens topp 30cm före önskad sluthöjd, kapa alla skott fler ggr per år så det liknar en "gräsmatta" på topp efter några år.
Jag håller efter sidogrenar som försöker vika uppåt mot toppen.
Kapa huvud stammens topp 30cm före önskad sluthöjd, kapa alla skott fler ggr per år så det liknar en "gräsmatta" på topp efter några år.
Jag skulle inte toppa den förrän häcken nått slutlig/önskad höjd. Däremot skulle jag redan denna säsong börja ta sidorna. Det går utmärkt med en riktigt vass längre kökskniv. Man drar kniven nerifrån och uppåt och kapar bara pytte av ytterskiktet dvs årsskotten. Då tätas häcken och man lägger bra grund för Brabanten att inte bli för bred - vilket den lätt, alltför lätt, blir.
När häcken fått önskad höjd kan man använda maskin.
Det där verkar vara tvärt emot vad mycket av den informationen jag kan googla fram säger, tex:yonna skrev:
Jag skulle inte toppa den förrän häcken nått slutlig/önskad höjd. Däremot skulle jag redan denna säsong börja ta sidorna. Det går utmärkt med en riktigt vass längre kökskniv. Man drar kniven nerifrån och uppåt och kapar bara pytte av ytterskiktet dvs årsskotten. Då tätas häcken och man lägger bra grund för Brabanten att inte bli för bred - vilket den lätt, alltför lätt, blir.
"För bästa resultat klipp 2ggr per år, vår och höst. Thuja brabant ska klippas på höjden och fram och baksida. Likadant gäller det med, lagerhägg, avenbok och liguster. Thuja smaragd ska endast klippas på toppen när häcken nått önskad höjd, då stannar den av i tillväxt."
Hur mycket ska man kapa med kniven, cirka 1cm längs hela sidorna?
Menar du i toppen, att om det kommer en extra gren där så ska den kapas? Eller menar du stam längre ner från plantan?L Leif i Skåne skrev:För det första låt bara en stam gå upp! Så fort en gren försöker konkurrera med huvudstammen skall den toppas av.
Varför ska huvudstammens topp kapas 30cm före önskad sluthöjd?
Tror inte det är så noga, alltså precis i vilken ordning man toppar den och så. Viktiga är att ta ofta för att undvika utbredning, 2 ggr / år.J joasag skrev:Det där verkar vara tvärt emot vad mycket av den informationen jag kan googla fram säger, tex:
"För bästa resultat klipp 2ggr per år, vår och höst. Thuja brabant ska klippas på höjden och fram och baksida. Likadant gäller det med, lagerhägg, avenbok och liguster. Thuja smaragd ska endast klippas på toppen när häcken nått önskad höjd, då stannar den av i tillväxt."
Hur mycket ska man kapa med kniven, cirka 1cm längs hela sidorna?
Menar du i toppen, att om det kommer en extra gren där så ska den kapas? Eller menar du stam längre ner från plantan?
Varför ska huvudstammens topp kapas 30cm före önskad sluthöjd?
Jag hade ett hål i häcken (döda plantor) när vi tog över huset. Köpte en tre-fyra nya stora plantor. Men de var fortfarande mindre än befintlig häck. Jag toppade de när de nådde upp som kringliggande. Nu kan man bara se skillnad om man tittar i rätt vinkel att den är något smalare där.
Å andra sidan har jag bekanta som av misstag toppade sin nyplanterade häck så de var oroliga den skulle stanna i växten på höjden, men den fick nya toppar.
Vår häck var förövrigt väldigt misskött när vi tog över. Väldigt gles och helt oklippt. Enligt mycket man läst på nätet skulle det vara omöjligt få till. Men jag klippte den för hand första året, gren för gren med sekatör alltså. För att ha koll så man inte gick in på "brunt". Nu är det som en otroligt tät grön vägg.
Produkter som diskuteras: "sekatör"

Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Okej, men du rekommenderar alltså inte att man tar något på höjden? Trodde man gjorde det för att den skulle bli tätare högst upp.engs skrev:
Tror inte det är så noga, alltså precis i vilken ordning man toppar den och så. Viktiga är att ta ofta för att undvika utbredning, 2 ggr / år.
Jag hade ett hål i häcken (döda plantor) när vi tog över huset. Köpte en tre-fyra nya stora plantor. Men de var fortfarande mindre än befintlig häck. Jag toppade de när de nådde upp som kringliggande. Nu kan man bara se skillnad om man tittar i rätt vinkel att den är något smalare där.
Å andra sidan har jag bekanta som av misstag toppade sin nyplanterade häck så de var oroliga den skulle stanna i växten på höjden, men den fick nya toppar.
Vår häck var förövrigt väldigt misskött när vi tog över. Väldigt gles och helt oklippt. Enligt mycket man läst på nätet skulle det vara omöjligt få till. Men jag klippte den för hand första året, gren för gren med sekatör alltså. För att ha koll så man inte gick in på "brunt". Nu är det som en otroligt tät grön vägg.
När borde jag göra första klippningen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden