Då har man skaffat sig sitt första hus med stort renoverings behov.

Huset är flyttat och uppställt 1850 och senaste renoveringen var nån gång på 50-60 talet.
55m2 boyta finns även en oinredd vind. så kommer bli betydligt större när allt är klart.

Planer. riva ut hela nedervåningen från golv väggar och tak. stommen är det enda som blir kvar än så länge.

Bygga ut hallen 5*3,5m och gräva för en källare med plats för tvättstuga och värmepump.
Byta taket och passa på att höja kåken 40-50cm
Ny infiltration behövs då gamla brunnen knappast är godkänd
Bort med eternit plattorna och på med en fasad likt den som varigt en gång i tiden

P1014907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1014909.jpg
Skapa konto

P1014910.jpg
Skapa konto

P1014912.jpg
Skapa konto

P1015018.jpg
Skapa konto

P1014938.jpg
Skapa konto

P1015089.jpg
Skapa konto

Som synes så finns det lite att göra innan det blir inflyttning.
Så 2 timmar efter att alla papperna var klara så började rivningen, dagen efter så var första rummet utrivet och den trevliga kolstybben var borta.

P1015044.jpg
Skapa konto

på två och en halv dag så fick man nästan ut alla innerväggar och masoniten nedplockad från taken.

P1015081.jpg
Skapa konto

P1015077.jpg
Skapa konto

Så efter att vilat några dagar på jobbet så var det tid för att plocka ner murstocken.

P1015105.jpg
Skapa konto

P1015117.jpg
Skapa konto

okej, En Hilti TE 1000 kan vara snäppet stor för jobbet. Men man tar vad man har.

Även badrumsgolvet åkte ut.

P1015122.jpg
Skapa konto

Avslutade helgen jobb Efter att alla golven var utplockade och stor del av golvspånet är borta.

P1015141.jpg
Skapa konto

Så nästa helg så rivs farstun och alla golv åsar åker ut, sen så börjar vi kolla allt timmer i stommen och byter det som är dåligt, plockar även bort alla stenar som det står på nu och gjuter en ny grund att ställa kåken på där det behövs.

Det var allt för den här gången.

• P1015124.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Brännis och 1 till
  • Laddar…
Roligt hus och spännande projekt!

Hur ser tidsplanen och budgeten ut, vad kostade huset att köpa?

Jag skulle sakta backat ut genom dörren om någon sagt att jag skulle renovera ett sånt hus. Beundrar de som orkar!

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Skoj! Se till att dokumentera allt dels för er samt för oss på internet :)

Vet precis hur ni känner och gör, vi började på samma
Sätt så fort vi fick nycklarna till vårt hus :)

Oj, det där kommer att vara ett stort svart hål en tid framöver, både vad det gäller tid och inte minst pengar.

Välkommen hit och lycka till med renoveringen.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Låt inga deadlines bli till en faktor som dränerar er på kraft eller stå orsak till hetska diskussioner *tips* ..jag tror det blir precis så bra som ni hoppas på, när det är färdigt sedan.

• Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Oj! Tror att ett grattis och lycka till är på sin plats.

Beundrar er som orkar. Personligen skulle jag vid eventuellt köp av ett sådant hus klassa det som rivningsobjekt snarare än renoveringsobjekt... men det säger kanske mer om mig än om huset. xD

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Grattis till köpet :)
Blir ett roligt projekt att följa. Är ju lite mer att göra där än på vårt hus. Men ändå kanske enklare då allt ska göras och inget behållas. :)

En lång resa har bara börjat, visste redan från början vad man köpt på sig för hus, Är ungkarl så ska nog vara lugnt med diskussioner på hur det ska göras, förutom då farsan som har en del att säga till om hur och vad som går att göra.

275 tusen fick jag ge för huset, Lite dyrare än vad jag tänkt. men har man velat köpa huset i flera år så..

Har för närvarande ingen direkt budget satt, Men närmare miljonen har jag räknat med innan allt är klart och ska göra allt själv utan hantverkare.

Kommer lägga all kraft på att få källaren och första planet att bli klart så man kan flytta in, sen kan jag lägga fokus på att få övervåningen klar med stort tv rum / allrum och sovrummet klart

Kommer inte behöva fundera på vad man ska göra på fritiden ett tag framöver. Men roligt ska det bli.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Kul :) Jag är i ungefär samma sits som dig, köpte huset för 1½ år sedan nu. Invändigt total renovering pågår, allt mellan väggplank, leran under källargolvet och takstolarna ska bytas ut :)

625tkr borde du komma rätt långt på när man jobbar själv, jag önskar dig lycka till, speciellt när motivationen dalar, för det händer ;)

Då var det ju helg igen så man får nått gjort på huset,
Började med att riva farstun, för att senare börja plocka ut undergolven i ett av rummen och farstun

P1015146.jpg
Skapa konto

Helt klart reglat efter konstens alla regler ;)
P1015158.jpg
Skapa konto

P1015169.jpg
Skapa konto

P1015177.jpg
Skapa konto

Hur är planen, skall du riva allt på hela huset eller försöka spara något?

Y
lägg inte skit i högar på tomten, blir alltid ett elände av det. köp en kärra och lasta allt direkt i den å håll platsen ren.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Eller sälj det och låt någon hämta det så slipper du kuska det fram och tillbaka.
Du skriver att du velat köpa huset i flera år, hur kommer det sig att du så gärna vill ha just detta?

Planen är att vi ska kunna spara yttre timmerväggarna förutom syllen som ska bytas bitvis, rumsindelningen kommer ändras lite då jag tänkt in men en spiraltrappa i huset också.
Far sitter och ritar lite på hur vi ska kunna lösa vissa saker, kommer en skiss på det vid ett senare tillfälle =)

Är uppvuxen bredvid detta hus, så man har ju haft några år på sig att fundera. Så i somras fick jag reda på att hon skulle sälja huset. Och då var det inte mycket att fundera på. Men vist, Kanske inte det första huset man skulle köpa och behålla, skulle ju vara mycket lättare och bara bygga nytt. Men timmerhus har ju sin charm så.

Det ser jävligare ut på bilderna än vad det är nu, allt gammalt virke är bort från gården så nu återstår bara ett par säckar "läs 60st" på gården som ska köras bort nästa helg.

Så då var alla golv åsarna borta av dom man vågar plocka bort.
Gamla källartaket ska bilas ner föra att göra plats för nya åsar i köket för att slippa bygga så mycket på höjden då golvet i rummet på andra sidan huset var 10cm lägre.

sen ska även alla stenar som huset står på idag bort och ersättas med plint och en mur på baksidan som idag står på tre st punkter endast

P1015181.jpg
Skapa konto

P1015180.jpg
Skapa konto

P1015183.jpg
Skapa konto

Det var allt för den här helgen =)

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.