Just köpt vårt första hus, besiktat av säljaren genom Anticimex med nu kända nedslag. Utförlig besiktning där alla punkter kontrollerades av mig vid visning.
Hittade ej heller andra oväntade briser vid mitt granskande.
Har inte skrivit under köpeavtalet ännu.

Avser att under nästkommande 2 år:
- Dränera m. isolering
- All EL
- All avlopp/vvs
- Tak
- Tilläggsisolera
- Byta Varmvattenberedare
- Byta kök
- Nya badrum
:wow:
För att inte nämna alla ytskikt och golv.

Blir en del jobb detta här....

Men till frågan - Ska jag ta in en egen besiktningsman eller bara svälja den besiktning som gjorts och ta det för vad det är?
Med avsikt att allt skall bytas redan finns i kalkylen så är det ju ingen vits att måla faan på väggen och leta efter brister som skall åtgärdas.
Det skulle i sådant fall vara för en prissänkning.

Anledning till varför jag frågar är på grund av fuktindikering i källare. (Många andra hus jag tittat på har samma anmärkning vid icke dränerat eller äldre dränering).
Skall jag ta in en kille för att punktkontrollera fuktindikeringen? Övriga anmärkningar är av obetydlig karaktär.

Organsikt material finns mot betong (Ytskikt/golv källare) men ingen indikation av fuktfläckar eller doft/mögel. Dock höga värden som skulle kunna leda till mögel.

Vad tror ni?
 
Har varit med när anticimex besiktade vårt hus.
Dom skickade en 25åring och det tog 15 min sen var det klart.
J-a bluffbesiktning rent ut sagt.

Däremot finns det nog ingen besiktningsman som kan ha fackmannamässig kompetens inom alla områden som ett hus har. Han måste våra elektriker, rörmockare med mera för att hans besiktning ska ha laga kraft.

Däremot kan du kalla dit en fackman som kan det här om fukt.
 
Redigerat av moderator:
Man ska alltid ha en egen besiktning!
Det är ditt ansvar att huset blir kollat.
 
Läste precis samma sak i en annan tråd där en besiktning kostade 9800:- och tog dryga timmen med samma svar som angetts i det initiala protokollet.

Förslag på fackman som kan det där med fukt? Det är alltså betonggolv och betongväggar i källare från 1949 som saknar dränering.
Påreglade golv och väggar med organiskt material som mycket riktigt kan binda fukt och generera mögel.

Skulle vilja sätta sänksågen i golvet och lyfta på ngn kvm. Samma på en vägg. :p

Tror inte jag behöver en besiktningsman för att ta reda på om det verkligen är katastrof eller inte när det kommer till kritan. Dränering skall göras och allt organiskt material skall ju bort.

Hur illa däran kan en betongvägg vara?

Vid besiktningen togs ett hål i väggen, intill golv (80MM) där jag petade in både fingrar och näsa. Utan direkt anmärkning. :S
 
Du svarar på din egen fråga. Jag har köpt 3 hus och inte besiktade något, inte heller säljaren hade besiktat. Jag litar mer på mina egna ögon än någon annan.
 
Tillägg. Anticimex blev skickade av försäkringsbolaget när vi tecknade försäkringen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett alternativ är att du pratar med den firman som du funderar på att anlita och låter dem titta på det, då får du även en indikering på vad det kan komma att kosta och ni kan diskutera igenom hur saker skall göras.

Dock rekommenderar jag också en besiktning.

/Kent
 
Jag skulle ringa Densia och anlita dem för en egen besiktning. Det är småpengar i sammanhanget, så varför snåla? Det blir mycket dyrare om du i efterhand hittar något som antecimex missat...
 
Ska kolla "Densia" - Pratade med Anticimex och priset sattes till 9300 ink moms för en utvärdering av fukten i källaren.
Inte fått tag i besiktningsmannen som skall utföra det hela dock.
Skall även kolla om mäklaren har ngt avtal rabatter med Anticimex som gjorde den initiala besiktningen.

Det skulle kännas tryggt att ha det på papper - På samma gång VET jag ju att problemet finns, frågan är bara i vilken utsträckning och om det är ngt fel på väggarna som sådant.
Ta bort golv + vägg skulle ge mig en uppfattning av ett eventuellt större problem. Missfärgningar, lukt, angrepp och så vidare.

Om jag nu betalar för en bes man så skall hela rasket kapas upp i vilket fall.
 
Jag tycker du verkar ha bra kolla på allt å besiktningsmannen kommer ju inte såga upp golvet så det kommer inte komma fram något nytt. Om priset på huset är baserat på att ni kommer byta det som du räknat upp så kommer du ju inte längre med en egen besiktningsman.

Besiktningsmannen kan inte veta om fukten som kommer från golvet kommer försvinna om man dränerar runt väggarna exempelvis. Han kommer bara föreslå att man dränerar, avlägsnar organiskt material som har kontakt med betongen samt ev sätter in någon forma av ventilation.
Allt det här vet du ju redan.

Däremot så om det finns skorsten så skulle jag ta dit en sotare å provtrycka, då kan man få RIKTIGA svar. tät eller otät.

Vid ett husköp så tycker jag att man kan räkna med att allt som är äldre än 30 år bör bytas/åtgärdas inom en snar framtid. Räknar man in det så är man hemma.
 
Om du besiktigar huset så brukar ofta köpeskillingen bli reducerad med ersättning för ev. fel besiktningsmannen upptäcker som säljarna inte har upplyst dig om redan. Vi "gick med vinst" på vår besiktning med 200 000 kr i reducerad köpeskilling.
 
huggan skrev:
Har varit med när anticimex besiktade vårt hus.
Dom skickade en 25åring och det tog 15 min sen var det klart.
J-a bluffbesiktning rent ut sagt.

Däremot finns det nog ingen besiktningsman som kan ha fackmannamässig kompetens inom alla områden som ett hus har. Han måste våra elektriker, rörmockare med mera för att hans besiktning ska ha laga kraft.

Däremot kan du kalla dit en fackman som kan det här om fukt.
Skulle det vara något problem med att personen var 25 år? Vissa har skaffat sig en hel civilingenjörsutbildning vid den åldern...
Jag tror att vi har en viss förvirring här över uppdragets komplexitet.
 
Ha! Efter ca 10 minuter på telefon med besiktningsmannen så kan jag inte annat säga än att jag är lite paff.

Den utvärdering som rekommenderas var på grund av förekomsten av organiskt material mot betong i golv och flertalet väggar där mögel kan finnas/uppstå. Dvs, hans mening var att betongen tål fukten och har således inte tagit skada. Utan det organiska materialet utgjorde problemet och inget annat.
Jag avser att ta bort allt organiskt material och således så fick jag beskedet att det då inte föreligger ngn risk för fuktskada eller mögel och problemet är mer eller mindre ur världen.
Däremot så skulle jag i en utredning få veta om fukten tränger upp genom plattan eller om den kommer genom väggarna. Ngt som i sin tur är ganska irrelevant då golvet skall upp med nivell och ventileras samt att väggarna skall kläs med plåtregel och gips där jag passar på att göra luftspalter för att på så vis ventilera ytskikten lite. Detta sker alltså EFTER dräneringen.

Så enligt R på Anticimex så ansågs besiktningen lätt överflödig då problemet försvinner i och med det organiska materialet.

MEN - Nu skulle det ju kunna vara så att det är en gigantiskt hål i väggen eller i golvet där det går en underjordisk flod som trycker upp vatten i den utsräckning att huset blir utdömt. Ngt som är väldigt osannolikt då det saknas fuktmärken, uppenbar doft och tydlig mögel på just golv och väggar i utrymmet.
R var dock övertygad att det fanns mögel som säkert skulle märkas om man skickade prover på analys - Som sitter i det organiska materialet. Som skall ut.

Jag tror att jag skriver under avtalet med besiktningsklausul enligt rekommendationer här på forumet - TACK!
Där jag tar mig tid att verkligen gå igenom sånt som kan tyckas vara oklart. Speciellt med en fördjupning i golv och väggar källare där jag avser att ta bort delar av vägg/golv för att undersöka närmare. Hoppas att säljaren inte har ngt emot detta.

Finner jag kraftig fukt eller annat avikande såsom sprickor eller hål i grund eller vägg så kommer jag att tillkalla en besiktningsman för vidare undersökning av problemet.

Vad tycker ni - Är jag helt dum i huvudet?

Vad gäller övriga installationer så är dessa ua enligt besiktningsmannen och elen anser jag mig själv ha kunskaper att undersöka efter ett par år på just elutb. dock utan behörighet. Elen skall bytas fortgående.
Vad gäller VA så skall detta bytas inom kort. Med start VA kök + badrum uppe.

Sen är det som vanligt - Bästa polaren är röris, pappa är plåtslagare/industriisolerare, bror är betongare/plattsättare omskolad till plåtis och resten får man räkna ut hur man fixar själv! =)

Härligt att äntligen få användning för den gigantiska maskinparken hemma hos sig själv!
 
Lite mer info.

Efter beked från mäklaren så kan man gratis konsultera besiktningsmannen per telefon - Ngt som jag gjorde ovan.
Man kan även begära en genomgång av besiktningsprotokollet på plats med besiktningsmannen till en kostnad av 2500kr. Ganska dyrt i mitt tycke då protokollet är väldigt detaljerat med bilder och text så det råder inga tvivel om vad som avses.
För 2500 är det bara en genomgång av tidigare uptäckta brister och eventuella frågor - Dvs ingen fördjupning i eventuella problem som ej tidigare upptäckts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.