Vi står inför en stor renovering av en lägenhet vi precis köpt. Jag har hålt på med köksritningen i flera veckor nu, vändit och vridit fram och tillbaka och detta är det bästa jag kan komma.
Är det något ni tycker jag förbisett eller borde ändra på?
Länk till ritning: https://kitchen.planner.ikea.com/se...46DF84B-2735-4E2E-A08E-C390DB7A56AA&ref=share
Bänkskivan kommer vara 30mm marmor med ett stänkskydd i marmor som är 70mm högt sen färg (typ Jotun wonderwall eller dylikt) ovanför stänkskyddet upp till överskåpen. Jag hade hellre kaklat hela vägen från kanten på marmorbänken då jag inte riktigt litar på att väggfärg kommer hålla sig så fint efter flera års stänk av fett, tomatsås, allmänt matos för att sedan dagligen torkas av med en fuktig trasa.
Det är ca 20cm mellan vägg och högskåp för kyl/frys, detta pga att väggarna och hörnet bakom inte är 90 grader utan snarare 45 grader, misstänker att det döljer sig vattenledningsrör bakom, se bifogat foto.
Eventuellt kommer vi höja innertaket från 2.60 till 2.90 ifall det inte går några vattenledningsrör i taket, planen då är att byta ut 100cm höga överskåpen och köra 80cm+40cm överskåp.
Något jag fortfarande velar kring är diskoho, står mellan blanco supra 500u (50x40cm) och blanco supra 450u (45x40cm) tackar inte nej till 5cm extra arbetsyta till höger om diskon samtidigt är jag rädd att 45x40 kommer se för kvadratiskt och underdimensionerat mot blandaren. 50x40 vad jag dock är en perfekt storlek för att diska ugnsplåtar, min stora 32cm stekapanna samt skärbrädor.
Kyl/frys är dessvärre integrerad, detta verkar sambon vara nästintill omöjlig att backa på då hon tycker att en synlig kylskåpsfront skär sig för mycket mot dom stora gamla träfönstrena (168x168cm) pga kyl/frys är placerad så nära, vilket jag visserligen håller med om. Dessvärrekommer det på bekostnad av att vi går från en potentiel kyl/frys med 277L kapacitet till 216L 😢
Är det något ni tycker jag förbisett eller borde ändra på?
Länk till ritning: https://kitchen.planner.ikea.com/se...46DF84B-2735-4E2E-A08E-C390DB7A56AA&ref=share
Bänkskivan kommer vara 30mm marmor med ett stänkskydd i marmor som är 70mm högt sen färg (typ Jotun wonderwall eller dylikt) ovanför stänkskyddet upp till överskåpen. Jag hade hellre kaklat hela vägen från kanten på marmorbänken då jag inte riktigt litar på att väggfärg kommer hålla sig så fint efter flera års stänk av fett, tomatsås, allmänt matos för att sedan dagligen torkas av med en fuktig trasa.
Det är ca 20cm mellan vägg och högskåp för kyl/frys, detta pga att väggarna och hörnet bakom inte är 90 grader utan snarare 45 grader, misstänker att det döljer sig vattenledningsrör bakom, se bifogat foto.
Eventuellt kommer vi höja innertaket från 2.60 till 2.90 ifall det inte går några vattenledningsrör i taket, planen då är att byta ut 100cm höga överskåpen och köra 80cm+40cm överskåp.
Något jag fortfarande velar kring är diskoho, står mellan blanco supra 500u (50x40cm) och blanco supra 450u (45x40cm) tackar inte nej till 5cm extra arbetsyta till höger om diskon samtidigt är jag rädd att 45x40 kommer se för kvadratiskt och underdimensionerat mot blandaren. 50x40 vad jag dock är en perfekt storlek för att diska ugnsplåtar, min stora 32cm stekapanna samt skärbrädor.
Kyl/frys är dessvärre integrerad, detta verkar sambon vara nästintill omöjlig att backa på då hon tycker att en synlig kylskåpsfront skär sig för mycket mot dom stora gamla träfönstrena (168x168cm) pga kyl/frys är placerad så nära, vilket jag visserligen håller med om. Dessvärrekommer det på bekostnad av att vi går från en potentiel kyl/frys med 277L kapacitet till 216L 😢
Två spontana:
Inget högskåp för skafferi och inte heller något underskåp för det. Byt ut ena delen med 5 lådor mot 3.
Spis och diskho är för nära varandra i vinkeln. Du och din sambo kommer stå på varandra.
Inget högskåp för skafferi och inte heller något underskåp för det. Byt ut ena delen med 5 lådor mot 3.
Spis och diskho är för nära varandra i vinkeln. Du och din sambo kommer stå på varandra.
Tack!H Hans G2 skrev:
Ett högskåp för skafferi hade varit fantastiskt om rummet tillåt det, dessvärre finns det inte plats såvida man inte sätter det mot dörren men då blir nog köket att kännas väldigt instängt. Ska fundera på att byta ut en 5 mot 3 låda dock!
Mhm har också tänkt på att spis och disko är nära dessvärre jag kan inte flytta på spisen utan att bli av med värdeful arbetsyta Arbetsytan till höger om spisen är ju värdelös pga hörn samt att kaffemaskin ska stå i hörnet, i nuvarande ritning har jag iaf 80cm arbetsyta vilket känns lyxigt då jag levt med 60cm arbetsyta i sju år. Vi lagar ALDRIG mat ihop heller.
Byter jag istället plats på diskho och diskmaskin hamnar diskhon bredvid högskåpet vilket är väldigt otympligt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 011 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 011 inlägg
Färgen kommer nog att få en del fläckar som inte går bort med tiden. Samma sak med marmor.A aabbcc skrev:Bänkskivan kommer vara 30mm marmor med ett stänkskydd i marmor som är 70mm högt sen färg (typ Jotun wonderwall eller dylikt) ovanför stänkskyddet upp till överskåpen. Jag hade hellre kaklat hela vägen från kanten på marmorbänken då jag inte riktigt litar på att väggfärg kommer hålla sig så fint efter flera års stänk av fett, tomatsås, allmänt matos för att sedan dagligen torkas av med en fuktig trasa.
Gasrör kanske i och med att det är bredvid spisen. Utrymmet kan användas till några hyllplan för kokböcker, skärbrädor och annat.A aabbcc skrev:
Fast går man tillbaks till tiden när huset byggdes så var allt tekniskt väldigt synligt, väl synligt isskåp, spis etc.A aabbcc skrev:Kyl/frys är dessvärre integrerad, detta verkar sambon vara nästintill omöjlig att backa på då hon tycker att en synlig kylskåpsfront skär sig för mycket mot dom stora gamla träfönstrena (168x168cm) pga kyl/frys är placerad så nära, vilket jag visserligen håller med om. Dessvärrekommer det på bekostnad av att vi går från en potentiel kyl/frys med 277L kapacitet till 216L 😢
Kan du inte tänka dig att flytta ena skåpet som nu är till vänster om hällen till högra sidan?A aabbcc skrev:Mhm har också tänkt på att spis och disko är nära dessvärre jag kan inte flytta på spisen utan att bli av med värdeful arbetsyta Arbetsytan till höger om spisen är ju värdelös pga hörn samt att kaffemaskin ska stå i hörnet, i nuvarande ritning har jag iaf 80cm arbetsyta vilket känns lyxigt då jag levt med 60cm arbetsyta i sju år. Vi lagar ALDRIG mat ihop heller.
Om det ska se ut som på ritningen så föreslår jag ett 80 skåp i stället för två 40 skåp eftersom man förlorar en hel del utrymme med smala skåp.