Hej i stugorna

Nu är det så att jag och tjejen har hittat ett av raden intressanta objekt men har lite frågor. Huset vi har hittat är ett äldre hus på "landet" men ändå väldigt nära ett samhälle. Kåken har ett taxeringsvärde på 600000:- och det är också utgångspriset. Dock så är huset i stort behov av en hel del renoveringar. Så hur gör man egentligen med renoveringslån? Säg att vi köper huset för 800000:- och lägger 10% kontant. Sen vill vi ta ett renoveringslån på 500000:-, hur villiga brukar bankerna vara på det?

Alternativen vi har kollat på är betydligt dyrare hus men köper man ett äldre får man charmen i ett gammalt hus och så får man huset precis som man vill istället för att stå med ett kök från 90-talet som känns tråkigt men inte är ekonomiskt försvarsbart att byta ut.

Jag har ganska bra koll på huspriser där jag bor och jag tror inte det skulle vara några som helst problem med att få huset värderat för mer än vad vi renoverar för. Men sedan vet man givetvis inte vad som händer på bostadsmarknaden och så vidare.

Hur brukar folk göra som hellre köper ett gammalt hus och renoverar än att köpa ett "nyare"? Antar att inte alla har 500000-1000000 i bakfickan när de ska renovera.

Locos skrev:
Hur brukar folk göra som hellre köper ett gammalt hus och renoverar än att köpa ett "nyare"?
Jag vill hävda att det vanliga är att man köper ett hus, renoverar upp det. Därefter kan man värdera upp huset och ta nya lån för att fortsätta renovera.

Det bygger dock på stigande fastighetspriser i området.

först köper man sen renoverar man för pengar man har

Känner man sig säker på att värderingen av huset stiger med minst det man renoverar för så går det ju bra att ta ett blanco lån (lån utan säkerhet) på upp mot 250 000 (brukar man få till en ränta av 4-5%). Renovera för det och värdera upp huset, sedan bakas det in i huslånet.

Det hjälper gärna banken till med där du tar huslånet, förutsatt att eran ekonomi tillåter det såklart.

Skaneman skrev:
först köper man sen renoverar man för pengar man har
Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang, det är inte så att vi ska köpa ett nytt kök för att vi måste ha det senaste som alla andra har. Eller att vi skall ta lån för tapeter.............................................

Istället för att köpa ett hus för 2 miljoner som är "färdigt" så funderar vi på att köpa ett "renoveringsobjekt" och ta lån för att få det till en bebolig standard. Vad är det för fel med det?

En värdering av huset brukar banken vilja ha om du ska låna upp o renovera.Du får be en godkänd fastighetsmäklare utav banken komma ut o titta,tala om vad du ska bygga om så kan han uppskatta försäljnings/belånings värde.Sen brukar det inte va nåt problem hos bank..

Vi har tagit byggnadskreditiv till renovering, vår bank hade dock som krav att byggandskreditivet måste vara lägst ca 200 000, så vi gjorde lite mer tidigare än vad vi hade tänkt oss. Sen har vi använt sparade pengar också. När vi bedömde oss färdiga med vissa större delar kom bankens värderingsman ut och gjorde en omvärdering så att vi kunde lägga om lånen till nästan enbart bottenlån.

knekten skrev:
En värdering av huset brukar banken vilja ha om du ska låna upp o renovera.Du får be en godkänd fastighetsmäklare utav banken komma ut o titta,tala om vad du ska bygga om så kan han uppskatta försäljnings/belånings värde.Sen brukar det inte va nåt problem hos bank..
+1 Precis så !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.