Jag sitter och diskuterar med en kompis.
Jag ska ersätta en enpolig strömbrytare med en dimmer men försöker komma på hur det är draget från uttaget nere vid golvet i väggen till brytaren idag och sedan till lampan? För jag är nästa övertygad om att fas & nollan kommer från uttaget vid golvet.
är det någon som kan förklara på ett lättbegripligt sätt hur fasen & tandtråden går bruten eller obruten i väggen.
Vi blir inte så mycket klokare på kopplingsschemat heller Å andra sidan är vi inte elektriker heller
Jag ska ersätta en enpolig strömbrytare med en dimmer men försöker komma på hur det är draget från uttaget nere vid golvet i väggen till brytaren idag och sedan till lampan? För jag är nästa övertygad om att fas & nollan kommer från uttaget vid golvet.
är det någon som kan förklara på ett lättbegripligt sätt hur fasen & tandtråden går bruten eller obruten i väggen.
Vi blir inte så mycket klokare på kopplingsschemat heller Å andra sidan är vi inte elektriker heller
Nä inte inkopplingen till brytaren är några problem men hur kabeln sedan går från uttaget upp till brytaren i väggen och sedan vidare till lampan?
Alfredo skrev:
Tänker vi fel om vi påstår att nollan går obruten hela vägen från uttaget upp till lampan och sedan går fasen från uttaget upp till dimmer och sedan vidare från sinuskurvan till lampan?
Alfredo skrev:
OM man vet med säkerhet att fas och nolla kommer från uttaget så BORDE det vara så att nollan går obruten och fasen bryts. MEN, det går inte att veta utan att undersöka. Fas och nolla kanske kommer från någonannanstans, någon kanske har brutit nolla istället för fas, eller något annat konstigt.
I den kopplingen är lampan och uttaget seriekopplat...
Lampan lyser bara när du kopplat in något i eluttaget och du reglerar då både lampan och det du kopplat in i eluttaget. I bästa fall går inget sönder.
Lampan lyser bara när du kopplat in något i eluttaget och du reglerar då både lampan och det du kopplat in i eluttaget. I bästa fall går inget sönder.
Det kan väl fortfarande vara parallellkopplat i uttaget? Skissen visar ju inte uttagets insida.mexitegel skrev:
Nej, nu får ingenting spänning.
Om du drar ett brunt streck från L1 till Uttaget och då underförstått att uttaget vidarekopplingar L till dimmern så är du rätt.
(Sen måste naturligtvis skyddsjord i uttaget vara anslutet till skyddsjord i elcentralen. I din skiss finns inte det)
Om du drar ett brunt streck från L1 till Uttaget och då underförstått att uttaget vidarekopplingar L till dimmern så är du rätt.
(Sen måste naturligtvis skyddsjord i uttaget vara anslutet till skyddsjord i elcentralen. I din skiss finns inte det)