Jag sitter och diskuterar med en kompis.
Jag ska ersätta en enpolig strömbrytare med en dimmer men försöker komma på hur det är draget från uttaget nere vid golvet i väggen till brytaren idag och sedan till lampan? För jag är nästa övertygad om att fas & nollan kommer från uttaget vid golvet.

är det någon som kan förklara på ett lättbegripligt sätt hur fasen & tandtråden går bruten eller obruten i väggen.

Vi blir inte så mycket klokare på kopplingsschemat heller :cool: Å andra sidan är vi inte elektriker heller :crysmile:

• Bakstycke till en väggströmbrytare med blå knapp och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för inkoppling av en enpolig dimmer med märkningar för ledare och anslutningar.
    Skapa konto
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag ska ersätta en enpolig strömbrytare med en dimmer
Bild på befintlig brytare och dess inkoppling kanske är bra men finns det bara två trådar ansluten till befintlig brytare har jag svårt att se att det går att koppla fel.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Nä inte inkopplingen till brytaren är några problem men hur kabeln sedan går från uttaget upp till brytaren i väggen och sedan vidare till lampan?

Alfredo Alfredo skrev:
Bild på befintlig brytare och dess inkoppling kanske är bra men finns det bara två trådar ansluten till befintlig brytare har jag svårt att se att det går att koppla fel.

Tänker vi fel om vi påstår att nollan går obruten hela vägen från uttaget upp till lampan och sedan går fasen från uttaget upp till dimmer och sedan vidare från sinuskurvan till lampan?

Alfredo Alfredo skrev:

• Elritning som visar nollan och fasen kopplade till ett uttag, med ett schema för dimmer och lampa.
    Skapa konto
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tänker vi fel om vi påstår att nollan går obruten hela vägen från uttaget upp till lampan och sedan går fasen från uttaget upp till dimmer och sedan vidare från sinuskurvan till lampan?
Det går inte att veta utan att du skruvar ur befintlig brytare så man kan se kablarna.

OM man vet med säkerhet att fas och nolla kommer från uttaget så BORDE det vara så att nollan går obruten och fasen bryts. MEN, det går inte att veta utan att undersöka. Fas och nolla kanske kommer från någonannanstans, någon kanske har brutit nolla istället för fas, eller något annat konstigt.

Så om det är rätt menar du att det ska se ut så här? Förutsatt att man kontrollerar att inte nollan är bruten någonstans?

Elektriskt schemas överkopplingsbild med strömbrytare, kopplingsdosa och uttag.
Skapa konto

D Dilato skrev:
Det går inte att veta utan att du skruvar ur befintlig brytare så man kan se kablarna.
B Bassrunner skrev:
OM man vet med säkerhet att fas och nolla kommer från uttaget så BORDE det vara så att nollan går obruten och fasen bryts. MEN, det går inte att veta utan att undersöka. Fas och nolla kanske kommer från någonannanstans, någon kanske har brutit nolla istället för fas, eller något annat konstigt.
B Bassrunner skrev:

Nej.

I den kopplingen är lampan och uttaget seriekopplat...

Lampan lyser bara när du kopplat in något i eluttaget och du reglerar då både lampan och det du kopplat in i eluttaget. I bästa fall går inget sönder.

• Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

Lampan lyser bara när du kopplat in något i eluttaget och du reglerar då både lampan och det du kopplat in i eluttaget. I bästa fall går inget sönder.
Det kan väl fortfarande vara parallellkopplat i uttaget? Skissen visar ju inte uttagets insida.

Det var jag som hade lite bråttom tror jag :seenoevil: Nollan måste ju så klart vara med också. Så här tänkte jag men är det också fel i mina tankar?

Elektrisk kopplingsschema med en strömbrytare, vägguttag och anslutningar markerade i olika färger.
Skapa konto

J jbernspang skrev:
Det kan väl fortfarande vara parallellkopplat i uttaget? Skissen visar ju inte uttagets insida.
Nej, fasen är i serie på uttag och lampa,

Nej, fasen är i serie på uttag och lampa,
ah, såg det när TS la upp uppdaterad skiss. My bad…

Ser den uppdaterade skissen rätt ut om inte nollan är bruten någonstans? Tänker vi liksom rätt då?

J jbernspang skrev:
ah, såg det när TS la upp uppdaterad skiss. My bad…

Nej, nu får ingenting spänning.

Om du drar ett brunt streck från L1 till Uttaget och då underförstått att uttaget vidarekopplingar L till dimmern så är du rätt.

(Sen måste naturligtvis skyddsjord i uttaget vara anslutet till skyddsjord i elcentralen. I din skiss finns inte det)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.