N
Jag har försökt laga en Stiga SnowPatrol från ~2014 (Model ST202). Den förra spännrullen var helt söndersliten och drivremmen var nästan av.

Jag bytte då drivremmen, spännrullen samt en fjäder (som var av). Det fanns dock inga spännrullar att få tag på för den modellen (utågått). Men jag hittade en spännrulle med samma diameter, dock lite smalare. Jag satte några extra brickor som distanser så att spännrullen skulle hamna rakt framför remmen.

Efter lite test så såg allt bra ut och vid senaste snön så klarade den en runda på uppfarten. Men sen gick den nya drivremmen av :( Det verkar som den dragit snett mot spännrullen, man kan se att rullen ser lite sliten ut på färgen (se bild).

Så jag undrar ifall någon har idéer hur jag kan laga den. Jag antar att det är spännrullen som dragit av remmen. Kan det vara så att armen som rullen sitter på trycks snett mot remmen? Armen känns lite "lös" i sidled, men muttern som håller den armen sitter ordentligt fast, så det går inte att göra mycket på den.

Några andra alternativ? Kan man få till så den driver hela tiden utan spännrullen och hela den mekanismen (även om det är en säkerhetsrisk....).

Vore trevligt att slippa kasta och köpa nytt när motorn och resten av maskinen funkar bra och känner att det är onödigt att köpa en ny drivrem ifall den går lika fort av.

Bifogar några bilder. Dels en bild på hur det såg ut då jag precis bytt allt och sedan 2 bilder då det gick sönder.

• Närbild på snöslunga med ny drivrem, spännrulle och fjäder. Drivremmen ser sliten ut, och spännrullens placering kan orsaka skev dragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Stiga SnowPatrols invändiga delar med två spännrullar, remmar och fjädrar, visar slitage på nyinstallerad spännrulle.
    Skapa konto
  • Sliten drivrem från en Stiga SnowPatrol, trasig och delvis fransad, placerad på en gul metallyta.
    Skapa konto
Kul projekt, sånt gillar jag.

Det är klart att går det att hitta en bredare spännrulle så är väl detta det bästa. Det behöver ju inte vara något som ursprungligen avsetts som spännrulle. Vilken rund bobin som helst (som du kan trycka ner ett litet kullager i om det behövs) borde funka — gammal spole för fiskelina, uttjänt rulle för lödtråd osv.

Annars verkar ju problemet vara att remmen rör sig i sidled medan rullen inte gör det. Det skulle kanske kunna gå att lösa det problemet genom att sätta en liten fjäder på spännrullens axel på var sida om rullen, mellan bult+bricka och rulle, om du förstår hur jag menar.

Kolla också så inte remmen går emot eller fastnar någon helt annanstans.

• Gilla
nergal
  • Laddar…
Dett borde ha funkat tycker jag.
Tror också du bör leta fel nån annanstans. Kolla nere så allt är riktigt och verkligen snurrar som det ska.
Helt säker att det inte slagit stopp i kastverket och ramen slitits av?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
N
ricebridge ricebridge skrev:
Kul projekt, sånt gillar jag.

Det är klart att går det att hitta en bredare spännrulle så är väl detta det bästa. Det behöver ju inte vara något som ursprungligen avsetts som spännrulle. Vilken rund bobin som helst (som du kan trycka ner ett litet kullager i om det behövs) borde funka — gammal spole för fiskelina, uttjänt rulle för lödtråd osv.

Annars verkar ju problemet vara att remmen rör sig i sidled medan rullen inte gör det. Det skulle kanske kunna gå att lösa det problemet genom att sätta en liten fjäder på spännrullens axel på var sida om rullen, mellan bult+bricka och rulle, om du förstår hur jag menar.

Kolla också så inte remmen går emot eller fastnar någon helt annanstans.
Intressant idé, så att den följer med åt båda håll helt enkelt.
B Bjober skrev:
Dett borde ha funkat tycker jag.
Tror också du bör leta fel nån annanstans. Kolla nere så allt är riktigt och verkligen snurrar som det ska.
Helt säker att det inte slagit stopp i kastverket och ramen slitits av?
Jag tror inte det fastnade eftersom den sköt snö hela tiden. Men ska nog göra som ni båda säger, dubbelkolla så allt rör sig som det ska. Jag kunde dock dra båda hjulen för hand, även om det var tungt då motorn bromsar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Och angående konstant drivning så tycker jag inte det är någon bra idé. Jag håller just på och ordningställer en äldre snöslunga med något fel på så det inte går att frikoppla och det är ett elände varje gång man tex ska vända i närheten av känsliga saker som fönster och bilar. Man hinner inte svänga om utkastet samtidigt som man vänder slungan. Då riskerar man att slunga iväg nått åt fel håll. Det normala är ju att man frikopplar sprutet, vänder slungan, riktar sprutet, kopplar in sprutet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.