Vid renovering av badrum i ett gammalt hus från mitten av 1800-talet blev jag tvungen att riva upp hela golvet inklusive de gamla golvbjälkarna då de var i dåligt skick. Nu funderar jag på ett bra sätt att fästa nya bjälkar i ytterväggen (motsatt sida är enklare då grundmuren "sticker ut" längs hela kortsidan).

De gamla bjälkarna hade cc 80cm ungefär så att bara lägga nya balkar i de gamla infästningarna antar jag inte är nog, speciellt med tanke på att det skall bära ett badrum och att man då helst skall ha cc 30.

Rummet är ca 3,5 * 2.7 meter.

De alternativ jag övervägt:

1. Göra nya infästningshål i väggen. Om man gör ett till håll mellan varje befintligt får jag bjälkar på cc 40. Oklart hur lätt det är att göra sådana utan att väggen går sönder för mycket.
2. Fästa en regel mot väggen och sedan lägga nya bjälkar på den. Oklart om jag kan få en regel att sitta ordentligt i den gamla väggen för att hålla upp hela konstruktionen.
3. Mura upp eller gjuta den befintliga klacken som idag är ca 50 cm till önskad höjd och sedan lägga en regel/bjälkarna på denna. Ett problem med detta är att jag inte kan mura hela vägen in i hörnet där avloppet går ner.
4. Nöja sig med de befintliga infästningarna, sätta limträbälkar i dem och sedan kortla cc 30 på tvären.

Förslag mottages!
 
  • Upprivet golv i gammalt badrum med synliga väggar och rörinstallationer, samt gamla bjälkspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att regla upp från grundmuren då? Alltså lägga syllpapp och en syllbräda på klacken som sticker in från grundmuren. På denna ställa pelare som bär upp en bärlina för golvreglarna. Kanske är svårt att få in en regel i hörnet med avloppet.
 
skruva bärlina mot väggen sen sätt pelare ned mot klacken, glöm inte syllpapp!
 
Sätt rejäla bjälkar i befintliga hål i muren. Mellan dessa sätter du sen kortling mot väggen som du också fäster i muren med expander. Nu kan du sätta en eller två reglar mot kortlingen cc 40 eller 30..
Med vänlig hälsning.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.