Hej!

Ska ta ner en bärnade vägg och för att inte behöva sänka takhöjden så ska den limträbalk som ska användas läggas på vinden så att takstolarna hänger på den istället för att stöttas av den.

Balken kommer att vara 4,7 m lång och ha dimensionen 90x315.

Nu till frågan: Hur ska balken fästas vid takstolarna?

Ska man köra med metalband eller helt enkelt sätta reglar på båda sidor om takstolarna och spika ihop allt på det sättet?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Mattias
 
Metallband skall användas. Träreglar kan fungera men då skall man vara väldigt säker på vad man gör och detaljutförande.
Annars används galvade byggbeslag.

Det hela måste dock dimensioneras korrekt för att fungera i vilket fall som.
 
En, två eller fyra stycken 45x45 per kryss från hanbjälkens underkant till limträts överkant, limmas och skruvas.
Gaffelankare går också att använda ClasO 31-1784.

Protte
 
Jag har satt vinkeljärn (kommer från något gammal verkstadshyllsystem) för att fixera. På varje takstol på båda sidor om balken. Sitter som berget.
 
MatiasS, man tager vad man haver (men det är visst inte K Varg som sagt detta)

Protte
 
PICT0047.JPG

Det fanns visst en bild på detta.
 
Inte det lättaste att få upp en sån där rackare genom vindstrappan kan jag tänka mig! ;)
 
Man får böja den en del för att klara kurvorna.

Protte
 
Ah, det är så man gör! :D
 
Det svåra var att böja den runt skorstenen....
 
Mitt problem ligger i att jag inte kommer att komma åt med några fixeringar på ena sidan av limträbalken, se bild.

Något bra förslag hur jag löser detta utan att kontakta en dyr snickare?

Mvh Mattias
 
  • Infästning limträbalk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju bara att skruva fast vinkeljärnen i balken INNAN du ställer dit den. När den står på plats kan du ju skruva järnen i takstolen som den står på.
 
.....annars är ju den typen av utrymmen sådant man har barn till och ett gott skäl till att lära dom att hantera skruvdragaren redan i tidig ålder.
 
helt rätt:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.