784 läst · 9 svar
784 läst
9 svar
Förslag på vintergrön växt.
Har en rabatt jag gjort men aldrig planterat något i. Vill ha förslag på helst vintergrön växt man kan köpa typ 60-80 cm hög, inte släpper så mycket skräp och inte breder ut sig så mycket (och därmed gör bakomliggande panelbrädor konstant fuktiga). Väst-sydvästläge Stockholmstrakten. Tack.
Edit: Det ska helst inte vara försent att plantera dem nu i juli.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Du behöver en Ilex meserveae, en järnekshybrid. Eller egentligen behöver du två en honsort och en hansort så du får fina röda bär.
Eller en pelaridegran, t ex en av sorten 'David'.
Eller en pelaridegran, t ex en av sorten 'David'.
Tillägg 1: Helst ska det vara en giftfri sort pga små barn.M mattie_river skrev:Har en rabatt jag gjort men aldrig planterat något i. Vill ha förslag på helst vintergrön växt man kan köpa typ 60-80 cm hög, inte släpper så mycket skräp och inte breder ut sig så mycket (och därmed gör bakomliggande panelbrädor konstant fuktiga). Väst-sydvästläge Stockholmstrakten. Tack.
Tillägg 2: har nu två tujor typ 130 cm höga som tidigare ägare planterat lite konstigt ute på gräsmattan. Vill ha bort dem. Man skulle inte kunna gräva upp dem, sätta i rabatten, klippa till dem så de ser lite "stammade" ut? Jag kan nästan ingenting om sånt här och vet inte hur svårt det är att flytta dem.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
I princip alla städsegröna växter är giftiga...M mattie_river skrev:Tillägg 1: Helst ska det vara en giftfri sort pga små barn.
Tillägg 2: har nu två tujor typ 130 cm höga som tidigare ägare planterat lite konstigt ute på gräsmattan. Vill ha bort dem. Man skulle inte kunna gräva upp dem, sätta i rabatten, klippa till dem så de ser lite "stammade" ut? Jag kan nästan ingenting om sånt här och vet inte hur svårt det är att flytta dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 989 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 989 inlägg
Du kan slå upp sånt här: https://giftinformation.se/vaxtregister/tuja/M mattie_river skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Liknande trådar
-
Tips på låga vintergröna träd/växter
Häckar, Buskar & Träd -
Förslag på Klängväxt som täcker stenras
Häckar, Buskar & Träd -
Förslag på marktäckande växter under Fläder.
Häckar, Buskar & Träd -
Förslag till växter i planteringen
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Växthus på berg med plintar och 3 m3 vatten under . Förslag
Växthus