M
Har en rabatt jag gjort men aldrig planterat något i. Vill ha förslag på helst vintergrön växt man kan köpa typ 60-80 cm hög, inte släpper så mycket skräp och inte breder ut sig så mycket (och därmed gör bakomliggande panelbrädor konstant fuktiga). Väst-sydvästläge Stockholmstrakten. Tack.

Edit: Det ska helst inte vara försent att plantera dem nu i juli.

BirgitS
Kan idegran vara något?

Krukodlade växter kan normalt planteras hela säsongen och i Stockholmsområdet är slutet av augusti och september bättre för plantering än juli.

• Gilla
Carli56 och 1 till
  • Laddar…
Finns flera olika häckplantor som kan hållas nere med klippning...

Åk till Zetas och fråga råd!
(men du behöver inte köpa där)

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du behöver en Ilex meserveae, en järnekshybrid. Eller egentligen behöver du två en honsort och en hansort så du får fina röda bär.

Eller en pelaridegran, t ex en av sorten 'David'.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
M mattie_river skrev:
Har en rabatt jag gjort men aldrig planterat något i. Vill ha förslag på helst vintergrön växt man kan köpa typ 60-80 cm hög, inte släpper så mycket skräp och inte breder ut sig så mycket (och därmed gör bakomliggande panelbrädor konstant fuktiga). Väst-sydvästläge Stockholmstrakten. Tack.

Edit: Det ska helst inte vara försent att plantera dem nu i juli.
Tillägg 1: Helst ska det vara en giftfri sort pga små barn.
Tillägg 2: har nu två tujor typ 130 cm höga som tidigare ägare planterat lite konstigt ute på gräsmattan. Vill ha bort dem. Man skulle inte kunna gräva upp dem, sätta i rabatten, klippa till dem så de ser lite "stammade" ut? Jag kan nästan ingenting om sånt här och vet inte hur svårt det är att flytta dem.

Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Tillägg 1: Helst ska det vara en giftfri sort pga små barn.
Tillägg 2: har nu två tujor typ 130 cm höga som tidigare ägare planterat lite konstigt ute på gräsmattan. Vill ha bort dem. Man skulle inte kunna gräva upp dem, sätta i rabatten, klippa till dem så de ser lite "stammade" ut? Jag kan nästan ingenting om sånt här och vet inte hur svårt det är att flytta dem.
I princip alla städsegröna växter är giftiga...

M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I princip alla städsegröna växter är giftiga...
Väldigt giftiga?

BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Väldigt giftiga?
Generellt är det riskfyllt om barn äter diverse växter. Så det är väl bland det första man försöker tuta i de små liven, att sluta stoppa växter i munnen. Och normalt smakar de så illa att det inte är ett större problem.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Vill ha bort dem. Man skulle inte kunna gräva upp dem, sätta i rabatten, klippa till dem så de ser lite "stammade" ut
Det låter inte som någon bra ide. Faktiskt väldigt fult! Ta bort thujorna och plantera något nytt som blir mer estetiskt.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.