Kan ni hjälpa mig!
Vad tror ni om att plantera ngt litet träd intill ett trädäck.
Som ett levande parasoll...
Pärlrönn på stam ger fina höstfärger...
Svart aronia på stam...
Har ni förslag?
Vad tror ni om att plantera ngt litet träd intill ett trädäck.
Som ett levande parasoll...
Pärlrönn på stam ger fina höstfärger...
Svart aronia på stam...
Har ni förslag?
Rönnar är ett bra val om ni är ute efter ett silande ljus, inte djup skugga.
Den vackraste rönnen enligt mig är Ullungrönn, Sorbus 'Dodong'. Skydda bara stammen för kaniner första åren.
Klotkörsbär är lite tätare och har blom och dekorativa bär (som fåglarna tar), och blir inte så högt.
Uppstammade syréner kanske (meyeri Palibin)? För vårdoft.
Bra med träd intill altanen, det är ju oftast i skugga/halvskugga man vill sitta och äta. Sol hittar man alltid. Överlag är folk för rädda för träd! Dessutom blir balansen/integrerandet mellan tomt och hus bättre med träd ganska nära huset. Morgon- och vårsol är den man vill åt, kanske mot ett lähörn. Gäller att planera tomten för alla tider och önskemål, så man inta BARA har en altan, då blir tomten ganska ointressant och "stum".
Den vackraste rönnen enligt mig är Ullungrönn, Sorbus 'Dodong'. Skydda bara stammen för kaniner första åren.
Klotkörsbär är lite tätare och har blom och dekorativa bär (som fåglarna tar), och blir inte så högt.
Uppstammade syréner kanske (meyeri Palibin)? För vårdoft.
Bra med träd intill altanen, det är ju oftast i skugga/halvskugga man vill sitta och äta. Sol hittar man alltid. Överlag är folk för rädda för träd! Dessutom blir balansen/integrerandet mellan tomt och hus bättre med träd ganska nära huset. Morgon- och vårsol är den man vill åt, kanske mot ett lähörn. Gäller att planera tomten för alla tider och önskemål, så man inta BARA har en altan, då blir tomten ganska ointressant och "stum".
ullungrönn är fantastisk fin men den blir så stor och bred m åren
finns det ngn mer som har tips på träd
Nu känner jag mig litet tjatig, för det är inte första och inte andra gången heller som jag drar upp det här trädet, men - om ni ändå är inne på rönnar tycker jag att ni ska kolla på carmencitarönn. Den blir 2 - 3 meter men är mindre ämlig i växten än pärlrönn, får en riktig krona fast liten och kompakt. Sirligt, vackert träd. Har haft en själv vid ett trädäck som vi dock har flyttat ifrån.
Klotrobinia kanske ifall ni har milt klimat? Jag gillar robinior, även de har ett lövverk som ger ett sånt där behagligt, lagom silat ljus. Klotvarianten kräver mildare förhållanden än jag kan bjuda på men det brukar låta trevlig på Yonnas beskrivningar.
Jag såg körbärsbenved på stam hos en handlare en gång, det såg rätt trevligt ut...
Klotrobinia kanske ifall ni har milt klimat? Jag gillar robinior, även de har ett lövverk som ger ett sånt där behagligt, lagom silat ljus. Klotvarianten kräver mildare förhållanden än jag kan bjuda på men det brukar låta trevlig på Yonnas beskrivningar.
Jag såg körbärsbenved på stam hos en handlare en gång, det såg rätt trevligt ut...
tack för era tips! Fast carmencitarönnen funderade jag på att plantera på framsidan av huset.
Vad menar du med ämlig?
Vad menar du med ämlig?
Jag syftade på att pärlrönn, som om jag minns rätt brukar vara ympad på annan stam, brukar se rätt tanig och vek ut när man köper den. Efter vad jag har sett hos grannar (har inte haft den själv) så växer den inte till sig särskilt snabbt heller. Carmencitarönn brukar däremot vara rotäkta, alltså inte ympad, och brukar ha en välutvecklad krona redan som ung.Daydreamer skrev:
Jag har körsbärsbenved som ett litet träd. Det är 15 år gammalt och 2,5 m högt och lika brett. Jag har nyss stammat upp det så den nu har en krona, för att få in ljus under men den har 4 stammar som sitter tätt.
Ett OTROLIGT trevligt buskträd! Fint från tidig vår till sen höst. Just nu fantastiska höstfärger och de superfina röda frukterna som öppnat sig som klockor.
Bifogar en bild på Sorbus Dodong. Fint in i minsta detalj.
Ett OTROLIGT trevligt buskträd! Fint från tidig vår till sen höst. Just nu fantastiska höstfärger och de superfina röda frukterna som öppnat sig som klockor.
Bifogar en bild på Sorbus Dodong. Fint in i minsta detalj.
Medlem
· Västra Götalands län
· 9 inlägg
Hur sent kan man plantera körsbärsbenved (på västkusten)?
Är det för sent för i år eller finns det fortfarande möjlighet?
Är det för sent för i år eller finns det fortfarande möjlighet?
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Bredvid min uteplays har jag planterat ett Silverpäron och en prydnadsapel som är rödbladigt.
Det har sagts väldigt fina träd redan....Har bara ett tips ej träd sorry....men en ormhassel har vi väldigt rolig snygg tålig ....Korkskruvsgrenar fint att hänga ljusslinga i om man vill..
http://www.maroons.se/2-Tradgard/bilder2/11a ormhassel.jpg
Mvh
http://www.maroons.se/2-Tradgard/bilder2/11a ormhassel.jpg
Mvh