Hej,
Vi har en keddy insatskamin som står i en fd öppen spis. Kaminen ger bra värme när man brassar på men primärt runt sjölva kaminen. Jag önskar därför en fläkt för stt förflytta värmen men utan att behöva ha takfläkt, elektrisk fläkt etc - dvs en som drivs av värmen. Problemet är att det är såpass trångt att jag inte riktigt kommer åt ovansidan av kaminen.
Har letat en del och jag kan inte vara ensam om mitt problem - lösningen borde finnas där ute!
Vi har en keddy insatskamin som står i en fd öppen spis. Kaminen ger bra värme när man brassar på men primärt runt sjölva kaminen. Jag önskar därför en fläkt för stt förflytta värmen men utan att behöva ha takfläkt, elektrisk fläkt etc - dvs en som drivs av värmen. Problemet är att det är såpass trångt att jag inte riktigt kommer åt ovansidan av kaminen.
Har letat en del och jag kan inte vara ensam om mitt problem - lösningen borde finnas där ute!
De fläktar du letar är så klena att det knappt gör någon skillnad. Kanske inte ens får plats ?S seerikand skrev:Hej,
Så kan det mycket väl vara! har sett lite olika lösningar där man hänger fläkten så att den ”står” emot glaset. Glaset borde vara oerhört varmt tänker jag…?! Har för mig arbetstempo på de vanliga jag sett är upp till 300 grader C… 🤔Jonatan79 skrev:
Jag har sett lösningar där man tar en stor fläkt en bit utanför och sedan leder in luften med ett brett platt rör (eller flera smala rör) under kassetten.