Hej!
Jag bor i en hyresrätt där hyresvärden har skövlat all växtlighet jag har haft runt min uteplats och på bilden ser man hur det ser ut åt ena hållet nu. Där fanns tidigare en stor tallbuske som täckte hela kortsidan av uteplatsen och på långsidan fanns höga buskar. De fungerade som perfekt insynsskydd förutom att vara vackra att titta på. Så som det ser ut nu är fruktansvärt. Jag är inte särskilt händig så jag skulle behöva en så smidig lösning som möjligt. Jag funderade på en sidomarkis men kommer inte få borra i stenplattorna. Vet någon här om det skulle räcka (hålla den på plats) med några stenplattor vid sidan av uteplatsen som jag kan få hjälp med att borra hål i någonstans och sätta markisen i? Eller skulle den ändå välta? Tänker mig en hörnmarkis som ger insynsskydd på båda sidor. Eller vore det "enklare" att gräva hål för stolpar och sätta dit lamellskärmar eller vad de heter?
Jag är osäker på hur länge jag kommer bo kvar så det är inte aktuellt för mig att anlita någon att bygga in hela uteplatsen.

Tacksam för hjälp!

• Uteplats med stenplattor, frånvarande växtlighet, röd byggnad vid sidan. Tidigare stort insynsskydd av buskar och träd nu borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Hyresvärden tänker inte hjälpa dig med insynsskydd då? Har du ställt frågan? Kan vara värt att prova.....

Vad är kraven på hur det ser ut? Alltså vill du att det ska vara snyggt förutom att hindra insyn?🤔

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hyresvärden tänker inte hjälpa dig med insynsskydd då? Har du ställt frågan? Kan vara värt att prova.....

Vad är kraven på hur det ser ut? Alltså vill du att det ska vara snyggt förutom att hindra insyn?🤔
Jag har ställt frågan men han "kan inte lova något". Just nu vill jag inte ens se ut för det är fruktansvärt mot hur det var tidigare men vill inte göra något alltför fult heller så helst något jag kan leva med så att säga.

Jag hade köpt något väldigt lätt som fäst i stolpar och använt jordankare. Det kanske inte håller för den värsta blåsten men då kan man ordna det i så fall när det händer.
Typ nåt sånt här.
https://www.hornbach.se/p/skarmvagg-lafiora-flatat-pil-120x180cm-brun-oljad/7851363/
Man får köpa stolpar till tror jag.
Detta är nog det lättaste om du ska ha något som ser ok ut, som inte gör någon åverkan och som du kan ordna även om du inte är händig som du säger....

• Gilla
Sofia D
  • Laddar…
Jordankare och färdiga sektioner. Se till att få en vinkel (vilket du får om du följer uteplatsen) så blir det stadigare. Om det ser för inbyggt in så fundera på en sektion av spaljé där du kan ha ettåriga klängväxter på sommaren och/eller en del i vanlig stakethöjd. Det finns också staket med en spaljé ovanför som oftast inte bryter mot några regler om uppförande.
En spalje bryter sikten förvånande bra även utan växter och när du vistas som mest på uteplatsen går det att hänga upp amplar eller annat som stör siktlinjerna ännu mer.
Fördelen med jordankare är att du kan riva och ta bort vid en flytt utan att lämna andra spår än hålen i marken. Nackdelen är att det kan bli lite ostadigt. Blir det för ostadigt så kan du stötta på utsidan med sneda stag.

Tack för svaret. Då behövs en stolpe som sektionen sen sätts fast i eller? Hur långt ner i jorden ska jordankare? Ska de liksom titta upp ur marken? Har försökt googla på det tidigare men inte hittat något svar, det är nog en självklar grej då antar jag 🙈

Någon bild från gatan skulle kunna ge bättre ide om vad som kan göras.

P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.