Jag luftade precis min hydrofor och det såg väl ut ungefär som om den inte öppnats sen den var ny 1964. Det är en 150-liters med max arbetstryck 6 bar och den var helt rostbrun invändigt med rätt mycket brunt och svart klägg i botten, så med tanke på att vi ska renovera huset (inkl ny vattenrör etc) så känns det som ett bra läge att sätta in en ny och även sätta ett avsyrningsfilter före, pH är lite lågt.

Nu till frågan, eller frågorna, om man nu ser det så:

Kan någon rekommendera
a) Ett bra lättskött avsyrningsfilter?
b) En bra lättskött hydrofor?

Jag finns i Kungsbackatrakten, så om grejerna finns kring Göteborg/Kungsbacka är det ett plus.

Jag ska inte installera sakerna själv, så om någon har tips på nån bra rörmokare som kan fixa klabbet uppskattas det också. De får gärna ordna filter och hydrofor också för den delen...

Redigerat:
callidus i Kållered e kanon att ha att göra med. Lycka till

Väcker den här tråden igen eftersom jag fotfarande inte bytt hydrofor (eller satt in filter).

Efter dagens rengöring och luftning av hydrofor blev jag sugen på att byta ut den igen, men är vilrådig när det gäller materialval.

* Rinkaby Rör har galvade hydroforer där det står "plastbehandlad", Gävle Galvan tillverkar varmförzinkade, invändigt plastbelagda (http://www.gavlegalvan.se/Documents/Gavle_Galvan/Produktblad/Varmförzinkad hydrofor tekn spec.pdf). Jag antar att dessa är likvärdiga.
* Jag tror att jag har sett glasfibervarianter, möjligtvis är det nån form av hybrider mellan hydrofor och hydropress.
* Rostfritt finns (som nämts ovan), såg även http://www.metrotherm.se/pdf/focus_hydro.pdf på billigtvvs.se
* På vissa står det "syrafast", jag tror att det gäller rostfritt.

Lite frågor:
1. Finns det för- och nackdelar med de olika materialen, eller är det stunt samma?
2. Vad gör plastbehandlingen för nytta?
3. Bör man ha en plastbehandlad (ser att inte alla är det, t.ex. http://www.aquaexpert.se/sv/sv/articles/rostfria-hydroforer.php?gclid=CMmgl96U_6ACFUgz3wodojwbvQ)?
4. Jag har surt vatten, är syrafast rostfritt då ett bra val?

Redigerat:
Jag skulle montera en hydropress om jag var som du.
Vad har du för pump? flöde/tryck?

Rostfritt är det mest tåliga materialet, men också dyrare. En fördel med rostfritt är att även utsidan av hydroforen håller sig fräsch. På sommaren kan det bildas en del kondens på utsidan som på lång sikt kan göra att den rostar.
Plastbehandlingen av en galvad hydrofor är ett extra skydd mot rost på insidan.
Hydropress kan vara ett alternativ speciellt om utrymmet är begränsat. I dessa finns en gummiblåsa som med tiden kan gå sönder.

Jag har inte märkt någon kondens på den nuvarande hydroforen som är galvad, utan ytterligare ytskikt på utsidan. Insidan ser ut att ha varit vit en gång i tiden, numera mest brun och prickig. Vet inte om det är någon form av plastbeläggning eller om den är målad invändigt, jag gissar på det senare.

Rostfritt är således Rolls-Royce när det gäller hydrofor? Inga nackdelar (utom priset)? Är det någon egentlig skillnad på en "syrafast" och en "vanlig"?

Hydropress kommer inte på fråga, jag har läst så mycket skräckhisotrier om saker som lever på gummiblåsorna, inte minst i detta forum.

Pumpen sitter nere i brunnen så jag har ingen koll på vad det är för någon, och jag har inte mätt flödet. Mätaren på hydroforen ligger mellan 2 och 4 bar tror jag (pumptillslag/frånslag).

Redigerat:
En rostfri från AQUA Expert är absolut att rekommendera, har haft en några år nu och den är helt slät på insidan med avtappning i botten. Bara lossa toppluggen och spola rent nån gång per år. Skiljer inte mycket i pris på en galvad. Såg att de hade på sin hemsida för 6900:- 150L

OK.

När det gäller priset vet jag inte om jag håller med att det inte skiljer så mycket, Aqua Experts 6900:- är exkl moms, alltså 8625 inkl moms (http://www.aquaexpert.se/sv/sv/alla-produkter/hydrofor-rostfri-150-liter.php). Rinkaby Rör galvad ligger då på 5400:- inkl moms och frakt, dvs c:a 60% av priset...

Hur som helst, det låter lockande med en rostfri - men synd att det skiljer såpass mycket i pris. Jag är inne på att ha en 300L istället för nuvarande 150L och då blir det ytterligare pengar...

Angående att "spola ur":
Hur görs det enklast när man har stängt av vattnet? Hinkar, pump och slang?

Ett företag som tillverkar avsyrningsfilter i komposit skriver så här på sin hemsida:
Vi har slutat att tillverka behållare i rostfritt syrafast stål. Genom åren har det visat sig att svetsfogar inte står emot aggressivt vatten (det blir s.k. pittings, små hål p.g.a. korngränsfrätning mellan krom och nickel).

Kan det stämma? Jag tycker det är jättesvårt att välja filter. Det handlar ju om ganska mycket pengar, så man vill ju att det ska bli rätt.

S
Att välja vattenfilter är alltid lite knepigt. Jag skulle sats på att köpa från en firma som har återköpsgaranti som både JBVSystem och Callidus har. De har dessutom komplett utbud och kan dimensionera ett filter efter ditt behov. Vad har du för problem på ditt vatten förrutom lågt pH?

Vi har inget annat problem med vattnet än lågt ph (aggressivt) vilket gör att det sliter på kopplingarna. Men nu har vi redan valt och installerat ett filter. Det blev Göinge. Än så länge är vi nöjda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.