2 658 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Förslag för att enklare få bort otillåtna från privat mark
På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Det ska bli lättare att avhysa personer som otillåtet tagit mark i besittning som inte är deras.
Du kan läsa artikeln här: Förslag för att enklare få bort otillåtna från privat mark
Du kan läsa artikeln här: Förslag för att enklare få bort otillåtna från privat mark
Att ockupanten måste vara identifierad har ju varit en black om foten för att legalt kunna avhysa obehöriga och har lett till att många fastighetsägare fått vänta många måndare (med nedsmutsning och stora kostnader som följd), så detta är en klar förbättring
Ärligt talat ganska snabbt jobbat av regeringen. Det var väl i somras som problemen uppmärksammades på allvar och ett år senare så finns det tydlig lagstiftning på plats för att se till att snabba avhysningar görs.
Däremot kunde man ha varit tydligare från början och med en gång och givit kronofogden order att snabbt avhysa ockupanter och se till att markägarna inte drabbats av kostnader för uppstädning. Agerandet var oerhört ängsligt och tafatt.
Däremot kunde man ha varit tydligare från början och med en gång och givit kronofogden order att snabbt avhysa ockupanter och se till att markägarna inte drabbats av kostnader för uppstädning. Agerandet var oerhört ängsligt och tafatt.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Snabbt?pelpet skrev:
http://cyberliv.bloggplatsen.se/2015/03/14/11045146-eu-migranter-bilder-du-inte-far-se-i-media/
http://www.sydsvenskan.se/2015-03-12/agare-forsoker-tomma-tomt-pa-eu-migranter
http://hotpot.se/politik/polisen-romer-far-besittingsratt-till-det-omrade-de-ockuperar-illegalt/
I min värld är inte två år "snabbt"
Frågan är också varför denna idiotiska bestämmelse har kommit till: Att man inte får avhysa någon från sin egendom/sitt hus om man inte kan ange identiteten på vederbörande.
Varför? För att vilken luffare som helst skall ha rätt att bosätta sig i valfri sommarstuga?
Det är så dum så klockorna stannar!
Men snabbt? Nej, väldigt långsamt tycker jag
Borde göra som i sydstaterna, där vågar ingen kliva in på privat mark (om du inte vill bli skjuten).KnockOnWood skrev:Snabbt?
[länk]
[länk]
[länk]
I min värld är inte två år "snabbt"
Frågan är också varför denna idiotiska bestämmelse har kommit till: Att man inte får avhysa någon från sin egendom/sitt hus om man inte kan ange identiteten på vederbörande.
Varför? För att vilken luffare som helst skall ha rätt att bosätta sig i valfri sommarstuga?
Det är så dum så klockorna stannar!
Men snabbt? Nej, väldigt långsamt tycker jag
Var det redan 2015 det var uppe? Isåfall var det inte så snabbt.
Troligen har bestämmelsen blivit som den blivit för att den aldrig var tänkt att hantera markockupationer av den här typen, utan det har mer varit tänkt att avhysa en och annan person som slutat betala hyran eller liknande. Sen har nog också den politiska känsligheten kring migration gjort att polisen inte vågat avhysa dessa ockupanter trots att det varit uppenbart att det var ett pågående brott.
Troligen har bestämmelsen blivit som den blivit för att den aldrig var tänkt att hantera markockupationer av den här typen, utan det har mer varit tänkt att avhysa en och annan person som slutat betala hyran eller liknande. Sen har nog också den politiska känsligheten kring migration gjort att polisen inte vågat avhysa dessa ockupanter trots att det varit uppenbart att det var ett pågående brott.
Ja vi gör som i staterna, alla tar saken i egna händer! Och skaffar skjutvapen gör alla så alla kan försvara sig. Nä våld ger bara mer våld mer vapen ger bara mer vapen även hos andra. Sen kan man väl tycka att man ska ha rätten att få hjälp att avhysa från sin egendom! Men att förespråka att gå så långt som att skjuta känns inte okej nånstansBroken arrow skrev:
Ser att jag glömde en smiley. Var inte allvar i alla fall, men lär någon ta min bostad/mark i bestning lär jag agera. Hjälper inte lagen får man lösa det själv.Kromo skrev:Ja vi gör som i staterna, alla tar saken i egna händer! Och skaffar skjutvapen gör alla så alla kan försvara sig. Nä våld ger bara mer våld mer vapen ger bara mer vapen även hos andra. Sen kan man väl tycka att man ska ha rätten att få hjälp att avhysa från sin egendom! Men att förespråka att gå så långt som att skjuta känns inte okej nånstans
Någonstans har jag läst att åtgärderna får vidtas efter fyra veckors boende, men kan inte hitta propositionen för att kolla det. Stämmer det så blir 4 veckors boende på annans mark "lagstadgat". Och vad händer om personen flyttar 25 meter, gäller en ny fyraveckorsperiod?
Liknande trådar
-
Har någon förslag på fjärrströmbrytare som klarar av att sitta utomhus
El -
Dra in vatten - förslag
Vatten & Avlopp -
Mått på reglar och förslag på stomme till förtält.
Socialt & Projekt -
Ersättningsförslag: Roth touchline kontrollenhet mm
Värme allmänt -
Förslag för att värma upp rum över 50 grader (döda vägglöss)
Värme allmänt