Bygger ett BraHus med slutdatum 18 maj 2018.
Slutbesiktning skedde 14 juni av diverse orsaker från både leverantör och entreprenör.
Besiktningen resulterade i ett antal mindre åtgärdspunkter och de fick 2 månader på sig att färdigställa, dvs 31 augusti skulle allt vara klart.

Fortfarande (24 sep) är det flera stora åtgärder kvar, tex omtapetsering och taklist-målning, och vi börjar tröttna rejält på att vi inte ens får info om när allt kommer att fixas.
Entreprenören har gått under jord och svarar inte på mail, vi får kontakta UE direkt för att komma någon vart. (Vilket vi gjort hela tiden eftersom UE inte vill gå via E, då denne ändå bara hänvisar till oss.)

Kan vi nu kräva att det färdigställs inom en viss tid (tänker 1-2 veckor) och att vi vill ha rabatt på slutfakturan på grund av rejält försenat färdigställande?

Har redan dragit upp vites-frågan, men den sopades undan väldigt fort då de skyller på att vi flyttat in och därmed inte kan få vite efter detta.

Räntan tickar på och vi vill kunna låsa byggkreditivet till ett bolån så snart som möjligt.
 
  • Gilla
Fransroland och 2 till
  • Laddar…
H
Har du betalt allt?
 
  • Gilla
mange_r och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Har du betalt allt?
Nej enligt besiktningsprotokollet har vi rätt att hålla inne 70.000 kr tills allt är åtgärdad.
Vi känner dock inte att vi vill betala hela summan när dom inte kan hålla tiden för färdigställande.
 
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
Rätt vanlig strategi det här. Dra ut på det hela tills du tröttnar. Dom vet mycket väl att du måste bo i huset och kommer troligtvis till slut tröttna på att vänta och strunta i det hela eller fixa felen själv.

"Jaha, dörren går inte att låsa, vi kommer och fixa om två månader", hur många tror du väntar och hur många fixar själv?

Det är en enkel kalkyl. Det är billigare att slarva och fixa det du hittar. Eftersom du inte hittar alla fel och många fel är inga "fel" (skönhetsfel exempelvis) så är det billigare att jobba snabbt och slarva och sen fixa det man är tvungen till. Att göra allt rätt och ordentligt hade varit dyrare.
 
  • Gilla
  • Ledsen
elpaco och 2 till
  • Laddar…
K kirilian skrev:
Rätt vanlig strategi det här. Dra ut på det hela tills du tröttnar. Dom vet mycket väl att du måste bo i huset och kommer troligtvis till slut tröttna på att vänta och strunta i det hela eller fixa felen själv.

"Jaha, dörren går inte att låsa, vi kommer och fixa om två månader", hur många tror du väntar och hur många fixar själv?

Det är en enkel kalkyl. Det är billigare att slarva och fixa det du hittar. Eftersom du inte hittar alla fel och många fel är inga "fel" (skönhetsfel exempelvis) så är det billigare att jobba snabbt och slarva och sen fixa det man är tvungen till. Att göra allt rätt och ordentligt hade varit dyrare.

Ja tyvärr har vi insett att det är såhär de jobbar. Frågan vi vill ha svar på är om vi har rätt att kräva reducerat pris på grund av extremt utdragen tid.
 
M MadeleneÖ skrev:
Ja tyvärr har vi insett att det är såhär de jobbar. Frågan vi vill ha svar på är om vi har rätt att kräva reducerat pris på grund av extremt utdragen tid.
Bara att hålla in pengarna tills dom fixat allt. Det som kan hända att du får ett kravbrev från kronofogden. Då skriver du tillbaka till dom och säger att du bestrider fakturan. Då är bollen tillbaka hos husbyggaren och nästa steg är tingsrätten och då kan du antigen dyka upp där och förklara att du inte anser att du skall betala eller så försöker du förhala tingsrätten och betalar nån vecka innan du förväntas dyka upp där. Då avskrivs det hela eftersom du betalat.
 
K kirilian skrev:
Bara att hålla in pengarna tills dom fixat allt. Det som kan hända att du får ett kravbrev från kronofogden. Då skriver du tillbaka till dom och säger att du bestrider fakturan. Då är bollen tillbaka hos husbyggaren och nästa steg är tingsrätten och då kan du antigen dyka upp där och förklara att du inte anser att du skall betala eller så försöker du förhala tingsrätten och betalar nån vecka innan du förväntas dyka upp där. Då avskrivs det hela eftersom du betalat.
Vi har inte fått några fakturor alls än så länge. Det är därför vi undrar om vi i förväg kan ändra priset på grund av åtgärdstiden.
 
Måste ni vänta på att dom ska fixa?

Om det är småsaker som lister och tapetsering känns det som enklare att flytta in och fixa det i egen regi. Givet att ni kommer överrens om att inte betala vad det kostar att åtgärda
 
sunnis
M MadeleneÖ skrev:
Ja tyvärr har vi insett att det är såhär de jobbar. Frågan vi vill ha svar på är om vi har rätt att kräva reducerat pris på grund av extremt utdragen tid.
Med egen erfarenhet från en nyproducerad BRF där de inte åtgärdar de sista småsakerna så är det inte värt att kämpa fram en lösning att de ska tillslut fixa det sista, utan det är bättre att diskutera fram en lösning med att reglera slutfakturan och istället ta in andra hantverkare som fixar de sista. Ta in offerter vad de kostar att fixa och ställ fram ett krav där ni kan lösa situationen med en kreditfaktura på slutlikviden så är ni färdiga med varandra.

Jag antar att kostnaden för att fixa allt är runt 10k? Det äts snabbt upp av byggkreditiv...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Måste ni vänta på att dom ska fixa?

Om det är småsaker som lister och tapetsering känns det som enklare att flytta in och fixa det i egen regi. Givet att ni kommer överrens om att inte betala vad det kostar att åtgärda
Nej men standardsvaret vi får när vi frågar om planerna är "början på nästa vecka". Har hållit på så i drygt en månad nu. Så de lär hävda att det är på gång.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Är inte standard att det ska lösas inom två månader?

Efter två månader har gått och de inte löser det så kontaktar man leverantören och ger dem en tidsgräns, t ex två veckor, då det ska vara löst och annars tar ni in annan hantverkare att lösa problemet på deras bekostnad. Bör skickas på ett sådant sätt att du har dokumenterat att de tagit emot det.

Om de då inte åtgärdar, tror jag att du kan anlita hantverkare och använda de 70 000 du har innestående för att täcka den kostnaden. Det blir givetvis mer komplicerat om åtgärderna kostar mer än de 70 000 via annan hantverkare.

OBS, detta är vad jag minns, dubbelkolla gärna med Villaägarna jurist eller någon innan du drar igång det hela.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det är ju inte så lätt att du kan köpa tjänsten från nån annan och tro att du har rätt att skicka en faktura. Om det inte står direkt i kontraktet då. Men det lär det inte göra. Alla standardavtal är skrivna mest för att skydda byggföretagen, inte dig som konsument.


Kneppe Kneppe skrev:
Är inte standard att det ska lösas inom två månader?

Efter två månader har gått och de inte löser det så kontaktar man leverantören och ger dem en tidsgräns, t ex två veckor, då det ska vara löst och annars tar ni in annan hantverkare att lösa problemet på deras bekostnad. Bör skickas på ett sådant sätt att du har dokumenterat att de tagit emot det.

Om de då inte åtgärdar, tror jag att du kan anlita hantverkare och använda de 70 000 du har innestående för att täcka den kostnaden. Det blir givetvis mer komplicerat om åtgärderna kostar mer än de 70 000 via annan hantverkare.

OBS, detta är vad jag minns, dubbelkolla gärna med Villaägarna jurist eller någon innan du drar igång det hela.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…

Bästa svaret

Kolla med en jurist eller konsumentrådgivare hos kommunen, så det formuleras rätt.

Men du kan skriva något i stil med att de måste åtgärda senast datum XX/XX, tiden måste vara rimlig i förhållande till arbetets art, men det är inte ditt problem om de är upptagna någonannanstans. Så gäller det en tapetsering, så är typ en vecka rimlig (inkl. att få en beställd tapet).

Om så inte sker så avser du att låta en annan firma slutföra arbetet på deras bekostnad (skrivet i brevet).

Du kan inte räkna med något avdrag på fakturan för att de är sena, bara för faktiska kostnader pga. deras försening.

Det gäller att säkra att brevet är korrekt formulerat, och att det levereras på rätt sätt. Annars kan firman komma och kräva fullt betalt när en annan firma färdigställt (nu är det ju färdigt...).

OM det kostar mer än du håller inne att få det färdigt, så kan du i praktiken inte räkna med att få ut något av byggaren. De kommer att förhala ett sådant krav tills de sätter firman i konkurs.
 
K kirilian skrev:
Det är ju inte så lätt att du kan köpa tjänsten från nån annan och tro att du har rätt att skicka en faktura. ...
Nej det är ju därför det är viktigt att ge husfirman en möjlighet att åtgärda med rimlig tidsgräns. Men som sagt jag är inte helt säker på hur det ska genomföras och därför viktigt att kolla upp innan man går vidare.

Se nedan

https://www.omboende.se/sv/Bygga1/Bygga-nytt/Besiktningar/slutbesiktning-och-garantier/

Åtgärdas inom två månader
Vid fel och brister har leverantör eller entreprenör normalt två månader på sig att åtgärda dessa. Annars har du rätt att låta en annan entreprenör åtgärda fel och brister – på den förre entreprenörens bekostnad. Kom ihåg att du som byggherre alltid har rätt att hålla inne tio procent av det avtalade entreprenadpriset till dess att entreprenaden har godkänts vid en slutbesiktning. För att göra det tydligt kan du skriva in det i avtalet också.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Har hus byggarna släppt på spärrförbindelsen? Om inte så är du eller ni tvungna att fortsätta betala en högre ränta utifrån att huset köp som är nybygg ligger på ett hypotekslån. Slut fakturan behöver du inte bestrida enbart invända dig mot den, då kan husbyggaren inte ta ärendet till Kronofogden samt du är inte tvungen till att betala dröjsmål ränta. Blir det tingsrätten så står du för advokat kostnader och förlorar ni så får ni betala allt inkl rättegången och fakturan samt dröjsmålsränta som kan vara 10 -15%
Invändningar gör man enklast med ett mail med faktura nr dautm från när du invänder mot fakturan. Du behöver ej beskriva punkter eller orsaken till invändningar, husbyggaren kommer ställa dom frågorna till er och få ett svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.