1 470 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Försenad fönsterleverans
Den här frågan har jag ställt tidigare, men då använde jag väl fel forum, så nu tar vi detta igen.
Jag har varit i kontakt med diverse konsumentrådgivningar och fått ett antal svar, så bilden är ganska klar, men ändå undrar jag om någon av er har någonting att lägga till. Det gäller köp av ett fönster, on-line, hos ett känt byggvaruföretag.
Men låt oss börja ärendet baklänges. Det här är det senaste ilskna mejlet som jag skrev till företaget som inte vill acceptera att jag häver köpet pga kraftig försening.
"Kärnan i frågan är KRAFTIG FÖRSENING AV LEVERANSEN.
Ingenting annat. Om jag beställer en födelsedagstårta från bageriet och bageriet meddelar att tårtan kan levereras först efter födelsedagen, så är detta inte ett reklamationsärende, utan kunden äger rätten att frånträda från köpet, dvs. häva köpet pga förseningen.Detta gäller även om det står ett speciellt namn på tårtan, så att det handlar om beställnings/tillverkningsvara.
Nu handlar det inte om vare sig beställnings/tillverkningsvara, utan om en vara som finns i ert ordinarie sortiment. Det är lika lite beställningsvara/tillverkningsvara, som en bil skulle vara. En bil som finns i ordinarie sortiment, men inte i lagret hos företaget måste beställas.
Men varan, dvs. bilen, förvandlas inte därigenom till vare sig beställningsvara eller tillverkningsvara. Om bilen inte kan levereras inom 30 dagar från beställningen, eller inom den överenskomna tiden, så har kunden rätt att häva köpet.
Kunden behöver inte acceptera leveransen flera månader efter det överenskomna datumet, utan kunden har rätten att häva köpet pga försenad leverans.
Det samma gäller det aktuella fallet. Det borde inte vara svårt att fatta det. Leveranstiden var överenskommet till 30-40 dagar, det kunde ni inte hålla, och när jag fick veta att leveransen skulle bli kraftigt försenad, så meddelade jag att jag vill häva köpet.
Jag behöver inte ett fönster mitt i vintern, då fönstret inte kan installeras - lika lite som jag behöver en födelsedagstårta efter födelsedagen.
Det är inte enbart leverantören/försäljaren som har rättigheter, även vi kunder har rättigheter. Det borde även du förstå.
Jag har informerat er per mejl ang. gällande bestämmelser och lagar.
Innehållet i mejlet var följande (informationen kommer från en jurist):
"Inledning
Jag tolkar din fråga som att du har köpt i egenskap av privatperson för ändamål utanför näringsverksamhet. Din fråga aktualiserar huvudsakligen konsumentköplagen (KKöpL).
Utredning
Enligt 1 § KKöpL är lagen tillämplig då en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet köper lös egendom av en näringsidkare. Det framgår av 2 § KKöpL att lagen tillämpas även på varor som beställs för tillverkning. Som huvudregel ska leverans ske inom 30 dagar från att avtal ingåtts, men detta kan ändras genom avtalet, något som följer av 5 § KKöpL. Säljaren anses enligt 9 § KKöpL vara i dröjsmål om köpeobjektet inte levereras inom den avtalade tiden och detta inte beror på köparen. Av 10 § KKöpL följer att köparen i detta läge får innehålla betalningen i enlighet med 11 § KKöpL, kräva att säljaren fullgör köpet eller häva köpet enligt 12 och 13 §§ KKöpL och eventuellt kräva skadestånd enligt 14 § KKöpL. Köparen får häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för vederbörande eller om det angetts i avtalet att ett tidsenligt avlämnande är en förutsättning för att ingå avtalet. I 13 § 3 st. KKöpL anges att avtalet även kan hävas köparen begärt att säljaren som är i dröjsmål ska fullgöra avtalet och varan inte avlämnats inom skälig tid efter att kravet framställts. Bedömningen av vad som är skäligt ska i detta fall göras utifrån omständigheterna i fallet."
Jag har också meddelat er att jag kan gå med på en kompromiss som betyder att varan levereras till er affärslokal i Bromma och jag hämtar den därifrån senare under våren.
Jag har meddelat till er leveransadressen per telefon. Den adressen som du nämner är faktura-adressen."
Bakgrunden till ärendet är att jag beställde ett fönster den 23. spetember och företaget angav då leveranstiden till 30-40 dagar. Fönstret ingår i deras ordinarie sortiment, det är inget specialtillverkat fönster. Jag var tvungen att betala det direkt vid beställning.
I slutet av oktober tog jag kontakt med företaget igen och undrade när varan skulle levereras. Företagt påpekade att det hade ju meddelats att leverensen kan ta 30 - 40 dagar.
Vad jag då inte visste var att de hade skickat i början på oktober ett nytt mejl till mig och meddelat att varan kommer att levereras försenad, nämligen först strax före julen. Det mejlet hade hamnat i spam-filtret. När jag sedan direkt i början på november rensade spam-filtret, så hittade jag mejlet och meddelade företaget meddetsamma att jag häver köpet pga den kraftiga förseningen. Det låter sig inte göras att installera ett fönster mitt i vintern i ett fritidshus där ingen bor och allt är insnöat.
Numera vet jag att jag borde enlig lagen ha krävt omedelbar leverans samt satt en frist och meddelat att om varan inte är levererad inom fristen, så häver jag köpet.
Men enligt lagen är det också möjligt att häva köpet direkt när det är klart att leveransen blir kraftig försenad.
Jag har varit till och med medgörlig och varit beredd att acceptera leveransen till deras fysiska affär i Bromma.
Men nej - företaget envisas med att alla varor som de inte har i sin fysiska affär är beställningsvaror/tillverkningsvaror och köpet kan inte hävas även om leveransen skulle dröja flera år. De vägrar att leverera till den nämnda fysiska affären och vill nu leverera varan till helt fel adress - där det inte finns en kotte som kan ta emot varan. Då vill de leverera utan kvittens...
Så vad råder ni mig till och vilka scenarier ser ni framför er? Jag tänker i följande banor:
1. Jag vägrar att ta emot varan (kan inte åka till fritidsfastigheten utan bil mitt i vinter och vill inte ha ett nytt fönster liggandes ute i snön hela vintern) och de struntar i det, jag har ju redan betalat. De levererar varan och kastar den ut från bilen där den sedan får ligga på vägrenen.
2. Jag vägrar att ta emot varan och den går därmed i retur (det är posten som skall leverera den) och företaget behåller allt som jag har betalat som skadestånd. Och säljer sedan fönstret till en annan kund och får således nästan dubbelt betalt...
3. Jag tar emot varan och fortsätter att hyra den lagerlokalen, som jag nu har tömt och som skulle bli uppsagd till sista januari. Enda platsen där jag kan ha fönstret fram till nästa sommar. Om jag nu lyckas ändra leveransadressen så att varan levereras till lagerlokalen. Det blir en extra kostnad för mig, och hyran för lokalen är inte låg. Vete katten hur jag får ett fönster på 64 kg ned till källaren..
Eller har ni några andra tankar? Tacksam för kloka svar.
Jag har varit i kontakt med diverse konsumentrådgivningar och fått ett antal svar, så bilden är ganska klar, men ändå undrar jag om någon av er har någonting att lägga till. Det gäller köp av ett fönster, on-line, hos ett känt byggvaruföretag.
Men låt oss börja ärendet baklänges. Det här är det senaste ilskna mejlet som jag skrev till företaget som inte vill acceptera att jag häver köpet pga kraftig försening.
"Kärnan i frågan är KRAFTIG FÖRSENING AV LEVERANSEN.
Ingenting annat. Om jag beställer en födelsedagstårta från bageriet och bageriet meddelar att tårtan kan levereras först efter födelsedagen, så är detta inte ett reklamationsärende, utan kunden äger rätten att frånträda från köpet, dvs. häva köpet pga förseningen.Detta gäller även om det står ett speciellt namn på tårtan, så att det handlar om beställnings/tillverkningsvara.
Nu handlar det inte om vare sig beställnings/tillverkningsvara, utan om en vara som finns i ert ordinarie sortiment. Det är lika lite beställningsvara/tillverkningsvara, som en bil skulle vara. En bil som finns i ordinarie sortiment, men inte i lagret hos företaget måste beställas.
Men varan, dvs. bilen, förvandlas inte därigenom till vare sig beställningsvara eller tillverkningsvara. Om bilen inte kan levereras inom 30 dagar från beställningen, eller inom den överenskomna tiden, så har kunden rätt att häva köpet.
Kunden behöver inte acceptera leveransen flera månader efter det överenskomna datumet, utan kunden har rätten att häva köpet pga försenad leverans.
Det samma gäller det aktuella fallet. Det borde inte vara svårt att fatta det. Leveranstiden var överenskommet till 30-40 dagar, det kunde ni inte hålla, och när jag fick veta att leveransen skulle bli kraftigt försenad, så meddelade jag att jag vill häva köpet.
Jag behöver inte ett fönster mitt i vintern, då fönstret inte kan installeras - lika lite som jag behöver en födelsedagstårta efter födelsedagen.
Det är inte enbart leverantören/försäljaren som har rättigheter, även vi kunder har rättigheter. Det borde även du förstå.
Jag har informerat er per mejl ang. gällande bestämmelser och lagar.
Innehållet i mejlet var följande (informationen kommer från en jurist):
"Inledning
Jag tolkar din fråga som att du har köpt i egenskap av privatperson för ändamål utanför näringsverksamhet. Din fråga aktualiserar huvudsakligen konsumentköplagen (KKöpL).
Utredning
Enligt 1 § KKöpL är lagen tillämplig då en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet köper lös egendom av en näringsidkare. Det framgår av 2 § KKöpL att lagen tillämpas även på varor som beställs för tillverkning. Som huvudregel ska leverans ske inom 30 dagar från att avtal ingåtts, men detta kan ändras genom avtalet, något som följer av 5 § KKöpL. Säljaren anses enligt 9 § KKöpL vara i dröjsmål om köpeobjektet inte levereras inom den avtalade tiden och detta inte beror på köparen. Av 10 § KKöpL följer att köparen i detta läge får innehålla betalningen i enlighet med 11 § KKöpL, kräva att säljaren fullgör köpet eller häva köpet enligt 12 och 13 §§ KKöpL och eventuellt kräva skadestånd enligt 14 § KKöpL. Köparen får häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för vederbörande eller om det angetts i avtalet att ett tidsenligt avlämnande är en förutsättning för att ingå avtalet. I 13 § 3 st. KKöpL anges att avtalet även kan hävas köparen begärt att säljaren som är i dröjsmål ska fullgöra avtalet och varan inte avlämnats inom skälig tid efter att kravet framställts. Bedömningen av vad som är skäligt ska i detta fall göras utifrån omständigheterna i fallet."
Jag har också meddelat er att jag kan gå med på en kompromiss som betyder att varan levereras till er affärslokal i Bromma och jag hämtar den därifrån senare under våren.
Jag har meddelat till er leveransadressen per telefon. Den adressen som du nämner är faktura-adressen."
Bakgrunden till ärendet är att jag beställde ett fönster den 23. spetember och företaget angav då leveranstiden till 30-40 dagar. Fönstret ingår i deras ordinarie sortiment, det är inget specialtillverkat fönster. Jag var tvungen att betala det direkt vid beställning.
I slutet av oktober tog jag kontakt med företaget igen och undrade när varan skulle levereras. Företagt påpekade att det hade ju meddelats att leverensen kan ta 30 - 40 dagar.
Vad jag då inte visste var att de hade skickat i början på oktober ett nytt mejl till mig och meddelat att varan kommer att levereras försenad, nämligen först strax före julen. Det mejlet hade hamnat i spam-filtret. När jag sedan direkt i början på november rensade spam-filtret, så hittade jag mejlet och meddelade företaget meddetsamma att jag häver köpet pga den kraftiga förseningen. Det låter sig inte göras att installera ett fönster mitt i vintern i ett fritidshus där ingen bor och allt är insnöat.
Numera vet jag att jag borde enlig lagen ha krävt omedelbar leverans samt satt en frist och meddelat att om varan inte är levererad inom fristen, så häver jag köpet.
Men enligt lagen är det också möjligt att häva köpet direkt när det är klart att leveransen blir kraftig försenad.
Jag har varit till och med medgörlig och varit beredd att acceptera leveransen till deras fysiska affär i Bromma.
Men nej - företaget envisas med att alla varor som de inte har i sin fysiska affär är beställningsvaror/tillverkningsvaror och köpet kan inte hävas även om leveransen skulle dröja flera år. De vägrar att leverera till den nämnda fysiska affären och vill nu leverera varan till helt fel adress - där det inte finns en kotte som kan ta emot varan. Då vill de leverera utan kvittens...
Så vad råder ni mig till och vilka scenarier ser ni framför er? Jag tänker i följande banor:
1. Jag vägrar att ta emot varan (kan inte åka till fritidsfastigheten utan bil mitt i vinter och vill inte ha ett nytt fönster liggandes ute i snön hela vintern) och de struntar i det, jag har ju redan betalat. De levererar varan och kastar den ut från bilen där den sedan får ligga på vägrenen.
2. Jag vägrar att ta emot varan och den går därmed i retur (det är posten som skall leverera den) och företaget behåller allt som jag har betalat som skadestånd. Och säljer sedan fönstret till en annan kund och får således nästan dubbelt betalt...
3. Jag tar emot varan och fortsätter att hyra den lagerlokalen, som jag nu har tömt och som skulle bli uppsagd till sista januari. Enda platsen där jag kan ha fönstret fram till nästa sommar. Om jag nu lyckas ändra leveransadressen så att varan levereras till lagerlokalen. Det blir en extra kostnad för mig, och hyran för lokalen är inte låg. Vete katten hur jag får ett fönster på 64 kg ned till källaren..
Eller har ni några andra tankar? Tacksam för kloka svar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
Då du vill ha fönstret och redan betalat för det tycker jag att du ska fundera på lösningar som inte innebär hävande av köpet. Jag säger inte att du inte har rätt att häva, det kan du nog ha, men det verkar vara en konfliktfylld väg och ger dig som sagt inget fönster.
Så vad finns det för alternativ? Om de inte kan leverera till butik, kan de då skjuta upp leveransen? Finns det någon bekant i närheten av fritidshuset som de skulle kunna leverera till som kan husera fönstret under vintern?
Den typen av frågor skulle jag fokusera mer på än att försöka få igenom hävning.
Så vad finns det för alternativ? Om de inte kan leverera till butik, kan de då skjuta upp leveransen? Finns det någon bekant i närheten av fritidshuset som de skulle kunna leverera till som kan husera fönstret under vintern?
Den typen av frågor skulle jag fokusera mer på än att försöka få igenom hävning.
Nötegårdsgubben skrev:Då du vill ha fönstret och redan betalat för det tycker jag att du ska fundera på lösningar som inte innebär hävande av köpet. Jag säger inte att du inte har rätt att häva, det kan du nog ha, men det verkar vara en konfliktfylld väg och ger dig som sagt inget fönster.
Så vad finns det för alternativ? Om de inte kan leverera till butik, kan de då skjuta upp leveransen? Finns det någon bekant i närheten av fritidshuset som de skulle kunna leverera till som kan husera fönstret under vintern?
Den typen av frågor skulle jag fokusera mer på än att försöka få igenom hävning.
Nötegårdsgubben skrev:Då du vill ha fönstret och redan betalat för det tycker jag att du ska fundera på lösningar som inte innebär hävande av köpet. Jag säger inte att du inte har rätt att häva, det kan du nog ha, men det verkar vara en konfliktfylld väg och ger dig som sagt inget fönster.
Så vad finns det för alternativ? Om de inte kan leverera till butik, kan de då skjuta upp leveransen? Finns det någon bekant i närheten av fritidshuset som de skulle kunna leverera till som kan husera fönstret under vintern?
Den typen av frågor skulle jag fokusera mer på än att försöka få igenom hävning.
Tack för svaret, den tanken fick jag också.
Leveransen kan de dock inte, dvs. vill de inte, skjuta upp. Det finns ingen som kan ta emot leveransen vid fritidshuset, och ett obehandlat fönster kan ju inte stå ute hela vintern.
Det dumma i saken var också att företaget hade blandat ihop faktura- och leveransadressen, så att fönstret skulle levereras till min lägenhet, inte till fritidshuset. Företaget vägrade att ändra leveransadressen.
Min senaste och nyaste tanke var att ändra leveransadressen så att fönstret skulle levereras till min lagerlokal 40 m från min lägenhet, men nej, det går inte, sade företaget. Och dessa 40 m är avgörande eftersom fönstret väger 64 kg och jag har ingen "Hulk" till hjälp. Därtill vill jag inte ha ett fönster ståendes i min lägenhet hela vintern.
Vad företaget därtill gjorde, var att de inte sade att leverantören är en annan firma. En fönsterfabrik är leverantören. Det hade varit hur enkelt som helst att säga: "Du, det är inte vi som levererar det, ta kontakt med firma xxxx och be dom att ändra leveransadressen, det handlar ju bara om 40 m."
Att leverantören är en annan firma, och vilken firma det handlar om, fick jag veta först när posten (Post Nord är transportören i detta fall) skickade ett sms den 10.12.
Nu har jag tampats en vecka med att försöka ändra leveransadressen så att fönstret levereras till min lagerlokal. En vecka - 8 timmar per dagen. Fönstret skulle gå tillbaka den 17.12, om jag inte kunde ta emot försändelsen.
Fönsterfabriken har varit vänlig och tillmötesgående och tagit kontakt med Posten (som ju säger att det är bara leverantören som kan ändra adressen, inte mottagaren) och ändrat adressen. Föga hjälpte det. Posten lyckades inte registrera den ändrade adressen i sitt system.
Jag tror att ingen vill höra hela den eländeshistorian som följde. Jag förstår numera väldigt väl varför Posten kallas för Post Mord.
Just nu är saken den att fönstret skall levereras nu på måndagen den 20.12. Den dagen då jag åker iväg från Sverige för att återvända i januari.
Någon annan möjlighet fanns inte. Och att be om att få leveransen före kl. 12.00, så att jag kan ta emot den - nej, det går inte. Leveransen kommer mellan 10.00-15.00. "Vi har vårt system" envisas posten.
När jag sedan igår undrade hur det kunde vara så att fönstret var kvar hos posten, det skulle ju gå tillbaka den 17.12, som var igår, så fick jag höra de mest otroliga och mest varierande förklaringar från tre olik medarbetare hos posten. En säger: "Fönstret har ju kommit till oss först idag, den 17.12!" och när jag säger "Sms kom till mig den 10.12.", då förklarar den nästa att "Jo, det stämmer, men sedan eftersändes varan, fast jag vet inte vart och varför, och sedan kom den tillbaka till oss igen, nämligen idag den 17.12, så den är kvar en vecka till".
Och när jag frågar den tredje hur det kan vara så att en säger si och den andra så, då får jag höra att jag har missuppfattat allt, det var inte alls så....
Om fönstret nu inte anländer på måndagen i rättan tid, då returneras det till fönsterfabriken. Kanske. Eller vem vet.
I vilket fall som helst har byggvaruföretaget mina pengar - och jag kanske inte har och inte får något fönster.
Då tröstar det mig föga att en handläggare hos konsumentrådgivningen gav mig ett gott råd i stilen: "Du kanske inte borde ha handlat från den byggvarufirman, gör inte om det."
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
Det låter ju som att du varit mer än rimligt tillmötesgående och jag förstår frustrationen.
Kan du visa att de fått leveransadressen fel och det verkligen är de som felat vinner du ju lite tid, om de då skulle leverera om till rätt adress, men när du ändå inte är på plats för att ta emot leverans på rätt ställe (eller vill ha fönstret då) om ett par veckor eller månader så löser ju inte det heller problemet.
Hade du hävt köpet i oktober och sagt att du inte ville ha varan om de inte kunde leverera inom fyra veckor hade det varit en sak. Att göra det nu är svårare, om alls möjligt.
En pragmatisk väg, om man fortfarande kan hoppas på en sådan och vi antar att de inte hinner före lunch på måndag vore kanske att propsa gentemot säljaren att omleverans måste ske till beställd adress, men att du kan lösa det praktiska med fönsterfabriken.
Om du då hade en bra relation till dem kanske du för en symbolisk summa kan få dem att låta fönstret stå till våren, och skicka ut det då.
Kan du visa att de fått leveransadressen fel och det verkligen är de som felat vinner du ju lite tid, om de då skulle leverera om till rätt adress, men när du ändå inte är på plats för att ta emot leverans på rätt ställe (eller vill ha fönstret då) om ett par veckor eller månader så löser ju inte det heller problemet.
Hade du hävt köpet i oktober och sagt att du inte ville ha varan om de inte kunde leverera inom fyra veckor hade det varit en sak. Att göra det nu är svårare, om alls möjligt.
En pragmatisk väg, om man fortfarande kan hoppas på en sådan och vi antar att de inte hinner före lunch på måndag vore kanske att propsa gentemot säljaren att omleverans måste ske till beställd adress, men att du kan lösa det praktiska med fönsterfabriken.
Om du då hade en bra relation till dem kanske du för en symbolisk summa kan få dem att låta fönstret stå till våren, och skicka ut det då.
Ja, jag meddelade ju dom direkt när jag fick veta att leveransen skulle bli försenad att jag vill häva köpet. Nu vet jag att jag borde - för formens skull - ha meddelat att de får en vecka på sig att leverera (efter det ursprungligen överenskomna leveransdatumet). Även om jag visste att det kan de inte göra. Men det hade varit bättre att ge dem den möjligheten. För formens skull.
Men jag meddelade direkt, när jag fick veta om förseningen, att jag vill häva köpet, när leveransen nu kommer att bli så kraftigt försenat. Det kan man också göra, bättre är dock att ge dom en chans och sätta en sista frist.
Men vi måste ju tänka på att de vägrade att acceptera att jag häver köpet pga förseningen. De meddelade iskallt att varan kan vara hur mycket som helst försenat och att varan kan vara behäftat med fel när den anländer - jag har ingen returrätt (returrätt är dock inte sak samma som att häva köpet pga försening).
Och att de struntade i att ändra leveransadressen, när jag direkt efter att ha fått köpebekräftelsen såg att det står ju där fel leveransadress - det kan jag inte bevisa.
I nuläget kan jag enbart diskutera med fönsterfabriken, som är den verkliga leverantören, så är postens bestämmelser. Fönsterfabriken har gjort allt vad som står i deras makt för att få posten att leverera till den lagerlokalen, som jag nu har angivit som leveransadress.
Men nu är det Post Mord som trilskas.
Så jag har med två stycken envisa indioter att göra - byggvaruföretaget och posten.
Ingen bryr sig, ingen tar något ansvar och alla trilskas.
Men jag meddelade direkt, när jag fick veta om förseningen, att jag vill häva köpet, när leveransen nu kommer att bli så kraftigt försenat. Det kan man också göra, bättre är dock att ge dom en chans och sätta en sista frist.
Men vi måste ju tänka på att de vägrade att acceptera att jag häver köpet pga förseningen. De meddelade iskallt att varan kan vara hur mycket som helst försenat och att varan kan vara behäftat med fel när den anländer - jag har ingen returrätt (returrätt är dock inte sak samma som att häva köpet pga försening).
Och att de struntade i att ändra leveransadressen, när jag direkt efter att ha fått köpebekräftelsen såg att det står ju där fel leveransadress - det kan jag inte bevisa.
I nuläget kan jag enbart diskutera med fönsterfabriken, som är den verkliga leverantören, så är postens bestämmelser. Fönsterfabriken har gjort allt vad som står i deras makt för att få posten att leverera till den lagerlokalen, som jag nu har angivit som leveransadress.
Men nu är det Post Mord som trilskas.
Så jag har med två stycken envisa indioter att göra - byggvaruföretaget och posten.
Ingen bryr sig, ingen tar något ansvar och alla trilskas.