Jag ska montera socklar i vårt nya kök, och funderar nu på hur jag ska göra vid diskmaskinen. Jag tänker fräsa bort lite material på undersidan just vid diskmaskinen för att kunna passera plasttråget under diskmaskinen, och på ovansidan måste jag fräsa bort ganska mycket (runt 2cm)för att kunna öppna luckan ordentligt. Nu är jag rädd att snittytan ska suga upp vatten och att sockeln då ska bli ful och börja släppa färg. Finns det något rekommenderat sätt att försegla ytan? Jag har funderat på att fixa lackfärg i samma kulör som köket, men man borde kanske sätta något först som skyddar materialet?

Köket är från Epoq om det spelar någon roll, och sockeln är nog någon sorts skivmaterial.

Måla några strykningar med vanlig färg.

Så att fixa lackfärg i rätt kulör vore rätt bra plan då? (y)

Jag smetade på latex, målarfog på snittytan

Brukar ta genomskinlig silicon för såna jobb, typ sockel, diskbänk, spishäll mm.

Silicon funderade jag på, det har jag ju redan. Men jag ska nog se hur synliga mina snitt blir först, om de syns så är det nog snyggast med rätt färg. Ingen ännu som har rekommenderat någon sorts impregnerande träolja eller andra specialprodukter i alla fall, så det kanske var ett ganska enkelt problem. :)

Är det sparksockeln eller en vanlig golvlist?

Men då lär det väl inte synas så mycket om du inte ligger på golvet

Den övre delen där jag måste ta bort ganska mycket för att kunna öppna luckan till diskmaskinen kan eventuellt synas när man står en bit bort, men det märker jag ju när jag väl har tagit bort tillräckligt.

Nu är jobbet gjort, och det blev att sätta silicon. Trots att jag ser ganska mycket av sockeln om jag ställer mig 10m bort så är ändå den del jag tagit bort dold av den nedhängande delen av diskmaskinens lucka.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Är det så man gör numera, sätter sockel även framför diskmaskin? Hur gör man med läckageskyddet?

Mitt skydd sticker ut ungefär 5mm framför sockeln, och där fräste jag bort några mm av sockeln för att skyddet ska få plats samt för att ett eventuellt läckage ska kunna ta sig ut så att man upptäcker det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.