Jag har kapat upp ett hål för induktioshällen i min massiva ekbänkskiva, behöver jag försegla snittytan med något (står inget om det i Ikeas monteringsanvisning för hällen) ?
Om ja, är det silikon som gäller?
Om så, behöver det vara ett värmebeständigt silikon?
Om ja, är det silikon som gäller?
Om så, behöver det vara ett värmebeständigt silikon?
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Den där listen under hällen håller inte tätt ska ni veta...
Är det en skiva av laminat SKA den förseglas där man sågar den och likadant om man måste göra hål för blandare genom en laminatskiva.
Men genom en massivskiva är det inte samma krav då den inte sväller på samma sätt som spånskiva.
Ett annat tips är att INTE fästa hällen med eventuellt medföljande beslag då det inte behövs.
Då kan man lätt lyfta hällen lite underifrån och hålla rent kanten där det samlas mycket smuts.
Är det en skiva av laminat SKA den förseglas där man sågar den och likadant om man måste göra hål för blandare genom en laminatskiva.
Men genom en massivskiva är det inte samma krav då den inte sväller på samma sätt som spånskiva.
Ett annat tips är att INTE fästa hällen med eventuellt medföljande beslag då det inte behövs.
Då kan man lätt lyfta hällen lite underifrån och hålla rent kanten där det samlas mycket smuts.
Okej, så vad ska jag försegla med om jag väljer att göra det?Paul-Staffanstorp skrev:Den där listen under hällen håller inte tätt ska ni veta...
Menar du dessa beslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Precis...SSSS skrev:
Tänk dig hur du gör om du har stenskiva...
Då fäster du inte hällen ju.
Den är tung och ligger still ändå...
Jag brukar använda en limtätmassa som bl.a Wurth säljer men jag vet mängder av kollegor som kör med helt vanlig silikon vilket fungerar utmärkt.
Om du väljer att köra med silikon, se till att den helt torr innan du lägger dit hällen. Har varit på en och annan fastsilikonad häll, det är ett digert jobb att få loss den i så fall. Jag rekommenderar absolut försegling av något slag.
Jag förstår inte varför dessa clips inte skulle fungera på en stenskiva? Dom är väl bara fjäderbelastade dvs. Man ska inte skruva dom i skivan.Paul-Staffanstorp skrev:
Länk till monteringsanvisning:
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_...onshall-med-flex-varmezoner__AA-1592280-1.pdf