295 läst · 3 svar
295 läst
3 svar
Försäkringsbolaget Kräver Ytterligare Inspektion Trots Våtrumscertifie
Hej,
Vi har ett problem med att vatten läcker från vårt badrum ner till våningen under. Vi kontaktade vårt försäkringsbolag, som skickade ut ett byggföretag för att undersöka saken. De öppnade taket i bottenvåningen och kom fram till att problemet kan bero på ett trasigt tätskikt, vilket försäkringsbolaget har sagt att de skulle täcka.
Nu säger dock försäkringsbolaget att de vill riva upp badrumsgolvet för att kontrollera om tätskiktet installerades korrekt. De hävdar att om det inte är korrekt installerat så kommer de inte att ersätta skadorna. Detta trots att vi har en giltig certifiering från företaget som renoverade badrummet 14 år sedan.
Ärligt talat börjar jag få en känsla av att försäkringsbolaget försöker undvika ansvar genom att ifrågasätta certifieringen och arbetet som gjordes vid renoveringen. När vi köpte huset var certifieringen vår enda garanti för att allt var korrekt utfört. Om ens certifierade arbeten kan ifrågasättas, hur ska man som husägare kunna säkerställa att installationer som tätskikt är korrekt gjorda?
Dessutom har försäkringsbolaget nu sagt att de vill skicka sitt eget rekommenderade byggföretag för att kontrollera installationen. Är inte det en intressekonflikt? Hur kan vi säkerställa att detta sker på ett rättvist och objektivt sätt?
Jag skulle uppskatta era tankar om detta och hur vi bör gå vidare. Tycker ni att försäkringsbolagets krav är rimliga?
Vi har ett problem med att vatten läcker från vårt badrum ner till våningen under. Vi kontaktade vårt försäkringsbolag, som skickade ut ett byggföretag för att undersöka saken. De öppnade taket i bottenvåningen och kom fram till att problemet kan bero på ett trasigt tätskikt, vilket försäkringsbolaget har sagt att de skulle täcka.
Nu säger dock försäkringsbolaget att de vill riva upp badrumsgolvet för att kontrollera om tätskiktet installerades korrekt. De hävdar att om det inte är korrekt installerat så kommer de inte att ersätta skadorna. Detta trots att vi har en giltig certifiering från företaget som renoverade badrummet 14 år sedan.
Ärligt talat börjar jag få en känsla av att försäkringsbolaget försöker undvika ansvar genom att ifrågasätta certifieringen och arbetet som gjordes vid renoveringen. När vi köpte huset var certifieringen vår enda garanti för att allt var korrekt utfört. Om ens certifierade arbeten kan ifrågasättas, hur ska man som husägare kunna säkerställa att installationer som tätskikt är korrekt gjorda?
Dessutom har försäkringsbolaget nu sagt att de vill skicka sitt eget rekommenderade byggföretag för att kontrollera installationen. Är inte det en intressekonflikt? Hur kan vi säkerställa att detta sker på ett rättvist och objektivt sätt?
Jag skulle uppskatta era tankar om detta och hur vi bör gå vidare. Tycker ni att försäkringsbolagets krav är rimliga?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 432 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 432 inlägg
Våtrumsintyget är ett papper där ett företag påstår att de har utfört jobbet korrekt men naturligtvis behöver det inte vara sant. Det gäller däremot som en garanti mot företaget i 10 år.
Det som försäkringsbolaget säger är normalt och vanligt.
Om du inte litar på att byggföretaget kommer att lämna ett objektivt utlåtande så kan du anlita en besiktningsman som får vara med.
Om du inte litar på att byggföretaget kommer att lämna ett objektivt utlåtande så kan du anlita en besiktningsman som får vara med.
Så först och främst, stort tack för ditt svar. En kommentar jag fick från inspektören som försäkringsbolaget skickade ut, var att byggnader ofta rör sig lite över tid, kanske en halv centimeter eller så. Och det kan göra att tätskiktet spricker. Jag undrar, tror du att försäkringen vanligtvis täcker sådana scenarier?BirgitS skrev:Våtrumsintyget är ett papper där ett företag påstår att de har utfört jobbet korrekt men naturligtvis behöver det inte vara sant. Det gäller däremot som en garanti mot företaget i 10 år.
Vilket alternativ har jag om inspektören säger att tätskiktet inte är installerat korrekt enligt standard? Tror du att det innebär att jag är klar med försäkringen? Betyder det att jag måste göra allt själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 432 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 432 inlägg
1. Det är meningen att man ska bygga så stabilt kring badrummet att det inte blir sprickor så det är nog inget som försäkringen täcker. Men det är ju inte alltid så lätt att göra det och branschreglerna har skärpts i det avseendet under de senaste 14 åren.
2. Jag vågar mig inte på att tro något om hur ditt försäkringsbolag kommer att resonera. Man kan få ett badrum att överleva några år genom att använda badkar eller duschkabin så att vattnet inte rinner på golvet utan går direkt ner i golvbrunnen.
2. Jag vågar mig inte på att tro något om hur ditt försäkringsbolag kommer att resonera. Man kan få ett badrum att överleva några år genom att använda badkar eller duschkabin så att vattnet inte rinner på golvet utan går direkt ner i golvbrunnen.
Liknande trådar
-
Installera ytterligare eluttag i carport?
El -
Lockades av löftet om kök på en dag - nu kräver han hävning
Artikelkommentarer -
Tredje ägaren av min tidigare lägenhet kräver..
Badrum -
Inreda ytterligare en bostad utan bygglov, kommunen kräver extra avgift
Bygglov -
Försäkringsbolaget kräver slutbesiktning, rätt el fel?
Försäkringar