Fast Ulf säger ju att gränsen går vid våtrumsarbeten och rörmokeri - våtrumsarbete skulle åtminstone jag tolka som tätskiktande mm.

Så just den här artikeln var inte särskilt anpassad för att öka folks egenbyggande i våtrum.

Problemet är i mina ögon inte de hemmapulare som sitter på Byggahus eller andra ställen och läser på utan mer de amatörer som tar tips från folk vars kompis är hantverkare eller som får tips från en 22 årig tjej på Biltema/Bauhaus.

Statistik på skador orsakade av företag kontra amatör är lite vansklig främst av en anledning. Det kan ifrågasättas huruvida det anmäls lika många andelar av skadeutfallen ifrån båda utförargrupperna. Jag skulle tro att nästintill alla skadade badrum utförda av hantverkare anmäls då den klagande parten beställt en tjänst och förväntar sig korrekt utförande. Däremot en skada i badrum utfört av dig själv är inte alltid lika naturligt att anmäla om man inte tror att skadan ligger utanför ens egna kontroll

Se där, så går det när man snabbläser med solglasögon och endast ett öga öppet...

Fast å andra sidan, om Ulf nu antyder att hempulare tenderar att vara betydligt noggrannare än hantverkare så borde de ju även vara det när det gäller våtrumsarbeten och rörpuleri, två områden som kan gå riktigt riktigt galet om man slarvar.

Sen vad gäller statistiken kan det ju också vara just så att hempulare faktiskt ÄR betydligt noggrannare/gör ett bättre jobb. Fast det lär vi aldrig få reda på. Klart är då att det finns gott om lycksökare i branschen som inget hellre vill än att få göra snabba jobb för att sedan kila iväg till nästa.

Hursomhelst, moderator kan flytta denna tråd till övriga diskussioner alternativt radera den. Här i badrumsforumet gör den uppenbarligen ingen nytta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.