3 978 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Försäkringsbolag listar riskerna med tjock snö på hus
På konsumentens sida
· 3 103 inlägg
Huset kan ta skada när det kommer mycket snö på kort tid, något som både husägare och försäkringsbolag vill undvika.
Du kan läsa artikeln här: Försäkringsbolag listar riskerna med tjock snö på hus
Du kan läsa artikeln här: Försäkringsbolag listar riskerna med tjock snö på hus
Låter ju otroligt att man ska behöva skotta ett villatak. Hur kan taket klara en punktlast på ca 80 kg men inte ett snötäcke? Tror att folk riskerar livet i onödan när de ger sig upp på taket mitt i vintern.
Den rekommendation jag läst från försäkringsbolagen är tvärtom att inte ge sig upp och skotta taket.
Taket skall klara snölasten och det är fler skador med folk som ramlar ner från taket vid skottning än tak som inte klarar snölasten.
Taket skall klara snölasten och det är fler skador med folk som ramlar ner från taket vid skottning än tak som inte klarar snölasten.
Du kan få ersättning om du skadar dig när taket rasar in? Eller måste du dö först?
Nu är det ju inte taktäckningen eller råsponten som inte klarar av lasten utan takstolarna.T Thide87 skrev:
Hus byggda i Sverige ska ju vara dimensionerade för snölasten i den zon dom byggs. Är det inte mer snö än en normal vinter eller väldigt ojämnt fördelat så finns det ingen anledning att skotta. Snö isolerar bra dessutom...
I år har jag haft två patienter på akuten som ramlat ner från hus eller garage. Hur många tak i bebodda hus ramlar in per år?
Problemet är att det under en vinter snöar ofta snöar mer än 1m i många områden men snön packas ihop, drar åt sig fukt och isar i underkant pga värmen underifrån.
Vips har man dubbla eller mer av den last som taket är konstruerat för. Även om man då för stunden inte kan mäta att det är 1m snödjup på taket.
Vips har man dubbla eller mer av den last som taket är konstruerat för. Även om man då för stunden inte kan mäta att det är 1m snödjup på taket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 335 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 335 inlägg
Att villatak med snö rakt ner från himmelriket rasar händer bara inte. I extrema fall kan dock vinden driva över extrema mängder på läsidan av taket och när man har dubbla vikten på ena sidan kan det orsaka problem.
Vanligaste problemet måste ändå vara vidbyggda byggnader som skapar snöfickor som orsakar problem. Själv får jag vissa vintrar upp till 2m tjock snödriva på mitt garagetak och då ser jag alltid till att plocka bort den innan det blir ett problem.
Det är dock nästan aldrig man hör att det händer något på dessa garage trots att man vet att många aldrig skottas. Kanske är annorlunda där mycket snö inte hör till vanligheten.
Vanligaste problemet måste ändå vara vidbyggda byggnader som skapar snöfickor som orsakar problem. Själv får jag vissa vintrar upp till 2m tjock snödriva på mitt garagetak och då ser jag alltid till att plocka bort den innan det blir ett problem.
Det är dock nästan aldrig man hör att det händer något på dessa garage trots att man vet att många aldrig skottas. Kanske är annorlunda där mycket snö inte hör till vanligheten.
Redigerat:
I helgen har flera tak rasat in i Västerbotten efter snöovädret där. Ett företag vars tak rasade in hade skottat det dagen innan, men snön (drev) som kom över natten räckte för att knäcka det.
Det är VÄLDIGT ovanligt att villatak rasar in. Däremot kan tak rasa in på typ idrottshallar, lager osv, som har stora spännvidder och platta tak. Visst kan man säkert hitta ett villatak som rasat in men det beror troligen på att någon plockat bort en bärande vägg eller annat "byggfusk".
Vi bor i snözon 3 och taket är således dimensionerat för 300 kg/m2. Snö har vanligtvis en densitet på 30-300 kg/m3, så mellan 1-10 meter snö ska taket klara.
Har man ett lutande tak så ska det komma väldigt mycket snö innan snödjupet på taket kommer upp i dessa nivåer.
Däremot kan man skotta bort lite snö om man har vinklar där det punktvis drevar väldigt mycket snö.
Generellt sett kan man väl säga följande:
Om man behöver gå upp på taket för att skotta det så är det riskfritt att ramla ner
Vi bor i snözon 3 och taket är således dimensionerat för 300 kg/m2. Snö har vanligtvis en densitet på 30-300 kg/m3, så mellan 1-10 meter snö ska taket klara.
Har man ett lutande tak så ska det komma väldigt mycket snö innan snödjupet på taket kommer upp i dessa nivåer.
Däremot kan man skotta bort lite snö om man har vinklar där det punktvis drevar väldigt mycket snö.
Generellt sett kan man väl säga följande:
Om man behöver gå upp på taket för att skotta det så är det riskfritt att ramla ner
Risken med villatak är att det blir snedbelastning när snön driver, inte vikten i sig. Det vanligaste raset i villor är att inglasningar och verandor får rasande snö från taket och att det blir för mycket för dessa tak.
Liknande trådar
-
Minska riskerna när du hyr ut din bostad - checklista
Artikelkommentarer -
Underlätta myggplågan i sommar - vi listar massor av sätt att bekämpa mygg
Artikelkommentarer -
Vad betyder asteriskerna på ledningskartan?
El -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Har fått ROT, nu får jag svar från försäkringsbolaget
Försäkringar