Tjena
Har fått sprickor i kaklet i duschen. Bott i huset ett år, huset är 5 år gammalt. Blir såklart orolig för vattenläcka i väggen nu. Plattsättaren sa att sprickor på så kort tid (snackar månader) kan tyda på läcka i väggen.

Kan man kolla det utan att öppna upp väggen? Har kollat på vattenmätaren under dagen och det visar inget drastiskt/annorlunda.

Vid kontakt med mitt försäkringsbolag säger de att jag måste utreda med respektive parts försäkringsbolag hur vi ska göra: 1. Plattsättarens, 2. Den som skruvat in duschkabinen
Och deras försäkringsbolag säger att jag ska ta reda på vems fel det är. Alla pekar på nån annan o här står jag i mitten.

Hade önskat mer vägledning än så och lite mer klar info om vem som står för kalaset. Alltså det jag vill är att kanske ta hit en besiktningsman som kan kolla. Behövs det så måste man väl såga upp väggen. Var går gränsen för vad mitt försäkringsbolag kan stå för om man INTE hittar något fel?

Tacksam för svar

BirgitS
Man kan mäta fukt i angränsande rums väggar och golv. Om det finns rum under badrummet så även i taket där.

Det är inte så kostsamt att öppna inspektionshål i vanliga väggar/tak i angränsande rum.

Du måste nog fråga ditt försäkringsbolag vad de kan tänka sig att betala för om det inte är något fuktproblem eftersom det nog varierar mellan bolagen.

Ok tack.

De andra parterna säger att mitt försäkringsbolag borde kontakta andra hantverkare samt hantverkares bolag. Stämmer det?
Eller ska man åtminstone få direktiv i hur man går vidare härnäst? För nu gör de ingenting

BirgitS
Jag tror inte att försäkringsbolaget gör något innan det finns en konstaterad fuktskada. Kakelsprickor kan bero på olika saker inkl. att något har råkat välta in i väggen, och då är det bara att det ser fult ut men innebär ingen risk för fuktskada.

Anlita en besiktningsman för utredning och fuktmätning.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
K koliz skrev:
Har fått sprickor i kaklet i duschen. Bott i huset ett år, huset är 5 år gammalt. Blir såklart orolig för vattenläcka i väggen nu. Plattsättaren sa att sprickor på så kort tid (snackar månader) kan tyda på läcka i väggen.
Det här stycket får jag inte ihop.

Huset är 5 år gammalt.
Du har haft det i ett år.
Men skadorna har uppstått efter några månader? Månader efter att kaklet sattes, eller??

Är det alltså helt ny kakling som börjat spricka?

Om vi tänker oss att det är en läcka så är det troligen inte ett rör som läcker, utan något fel med tätskiktet innanför kaklet, så att det läcker ut vatten in i väggen när du använder duschen.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Som vanligt så är bilder alltid bra att ha.
Plattsättaren vill ju inte gärna tro att han har gjort fel. Så det är klart att man siktar in sig på annat. Jag skulle förbehållningslöst försöka ta reda på varför det spricker, sen kan man diskutera skuld.

Bilder bilder bilder

H hempularen skrev:
Det här stycket får jag inte ihop.

Huset är 5 år gammalt.
Du har haft det i ett år.
Men skadorna har uppstått efter några månader? Månader efter att kaklet sattes, eller??

Är det alltså helt ny kakling som börjat spricka?

Om vi tänker oss att det är en läcka så är det troligen inte ett rör som läcker, utan något fel med tätskiktet innanför kaklet, så att det läcker ut vatten in i väggen när du använder duschen.
Kanske var otydlig - när vi flyttade in var det inga sprickor, men de sprickor som uppstått har kommit nu under några månaders mellanrum. Kaklet hade då suttit i 4,5-5 år.

Låter likt en skada vi drabbades av för 10 år sedan. Vi rev under besiktning och dokumenterade. Det visade sig vara skada på tätskikt pga felaktigt regelavstånd. Vi drev det som dolt fel och vann. Tog 3 år med processen så vi låg ute med pengar för renovering under tiden. Vi fick inte jättemycket hjälp av försäkring bolaget. Som någon annan nämnde måste skada bevisas. Sen om det, som i vårt fall, var icke fackmässigt byggt fanns inget att hämta.

Det som underlättar vid bevisning är
1. Hur nytt huset är
2. Ev besiktning anmärkningar (var det några på badrum?)
3. Fick ni våtrums intyg?…

Trist!

Tyvärr så är det ev lite av en chansning. River ni och hittar ett tydligt fel och alla papper för övrigt ser bra ut (ffa inga knas anmärkningar vid överlåtelsen om tex golvbrunnen) har ni mycket god chans att driva det.

River ni, men inte hittar fel och allt under kanske var korrekt så tar ni kostnaden.

Det finns nog inget sätt att veta utan att riva

C
Med en vanligt förekommande s.k. oförstörande (induktiv/kapacitiv) fuktmätare kan man lätt avgöra om det finns fukt inne i väggen utan att riva. Det lär även gå att bedöma t.ex. regelavstånd utan att riva. Så det kan nog vara en god idé att anlita en kunnig besiktningsman, om man inte redan bestämt sig för att göra om väggarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.