1 121 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Försäkring när man ställar bilen på-av trafiken flera gånger
Medlem
· Västernorrland
· 10 837 inlägg
Det är nog olika från bolag till bolag men det är sällan man kan försäkra en bil per dag utan det är en period.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 286 inlägg
Är du säker på att pengarna som är dragna avser försäkring, och inte skatt?MikeEcho skrev:Jag har en bil som jag använder för att dra min släp.
Andra dagar tar jag den ur trafik för att betala mindre "fordonsskatt", då jag använder mina andra (el)bilar.
Trafikförsäkringen för denna bil var billig, runt (ca 1350 kr/ja), och avställningsförsäkring är billigare) runt 1 kr-dag.
Däremot har jag fått en stor faktura (4,5 gånger den årliga Trafikförsäkringskostnaden). De har tagit pengarna automatiskt från mitt konto (jag hade gett dem autogirorättigheter).
Jag hade ringt försäkringsbolaget flera gånger sedan 1 oktober och de har inte tagit upp frågan. [De säger alltid att imorgon kommer någon att titta på det]. Vilka alternativ har jag för att få en återbetalning?
Också; finns det något enkelt sätt att se vilka dagar jag hade bilen påställd?
Jag betalar fordonsskatt till trafikverket och får separat faktura på detta... med OK kostnader. Trafikverket returerar fordonsskatt när jag ställar av bilen och skickar ny faktura (som jag betalar) när jag ställar på bilen.K Kurtivan skrev:Det du har fått är väl inbetalningar av fordonsskatt, den räkningen startar från 1:a dagen i den månad du ställde på och innefattar tiden fram till ordinare periodens slut, dvs ca 3 mån + på den slutsiffra du har. När du ställer av igen får du tillbaka pengar motsvarande månaderna du har kvar på perioden, men du får alltid betala en månad om du så har den påställd bara en dag, har du påställt över månadsskiftet blir det alltså två månaders fordonsskatt.
Avgifter när man inte har försäkring på en påställd bil får man inte från Transportstyrelsen utan från Trafikförsäkringsföreningen och det är ca 100kr/dag
Liknande trådar
-
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Länsförsäkringar skryter med sitt goda rykte. Hur är det möjligt när det finns så många klagomål??
Juridik -
När dolda felförsäkringen inte täcker det dolda felet
Juridik -
Återställande efter inspektion när försäkringen inte anses gälla?
Försäkringar -
När går ett garantiärende över till att bli ett försäkringsärende?
Försäkringar