1 428 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Försäkring för värmepump
En släkting har fått ett erbjudande om en försäkring för sin värmepump. Det är en Nibe FTX värmepump från 2014.
Försäkringen täcker endast självrisken från villaförsäkringen, och åldersavdrag. Premien är 1750 kr per år.
Tror ni att en sån här försäkring är vettig, eller onödig?
Försäkringen täcker endast självrisken från villaförsäkringen, och åldersavdrag. Premien är 1750 kr per år.
Tror ni att en sån här försäkring är vettig, eller onödig?
Denna typ av försäkringar är i regel extremt överprisade.M Mats_R skrev:
21tkr per år ( blir säkert dyrare varje år )
Men på 5 år har du/din släkting sparat över 100tkr på att inte ha denna extra försäkring, vilket troligen täcker byte av värmepump.
Ersättning från försäkring ser ofta ut som 2år utan åldersavdrag sedan 8-10%per år där efter. Så idag skulle den ersättas med 36% av nypris.
Om fem år 0.
självrisken på försäkringen är försumbar i sammanhanget. (Troligen 1500kr)
21 tusen..?? Vad jag kan läsa så skriver ts 1750 per år å den brukar öka ju äldre vp blir. Lever man inte på marinalen å har lite sparat så tycker jag man ska skita i den men sen är vi människor olika å vissa vill ha tryggheten i försäkringar.
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Onödig, och dyr.
Räkna ihop ALLA försäkringar hemma och fundera.
Jag betalar husförsäkring och nödvändiga bilförsäkringar, skulle jag försäkra allt går hela lönen åt.
Lägg "försäkringspengar" på hög och investera istället.
Räkna ihop ALLA försäkringar hemma och fundera.
Jag betalar husförsäkring och nödvändiga bilförsäkringar, skulle jag försäkra allt går hela lönen åt.
Lägg "försäkringspengar" på hög och investera istället.
Liknande trådar
-
Bergvärmepump försäkring
Värme allmänt -
Försäkringsärende, återmontering av luftvärmepump?
Försäkringar -
Försäkringsbolag hävdar att åldersavdrag påbörjas efter 2 år för jordvärmeslang till jordvärmepump
Försäkringar -
Värmepumpsförsäkring, är det värt att teckna?
Värmepumpar -
Extra värmepumpsförsäkring?
Försäkringar