Denna fråga gällande uppvärmning finns en hel del trådar om men svårt att hitta svar.

Förutsättningar:

Bott sedan feb -24

2-plans villa i norra Stockholm

160kvm, byggt -91

2 personer i hushållet.

Förbrukning ca 16000 KWH/år. Mesta av förbrukningen är vinterhalvåret.

Frånluftvärmepump. Installerad maj 2011.

Behöver lite hjälp att tänka. Det jag tidigare funderat på att att komplettera med en LLVP då det är ett relativt billigt komplement till FLVP och har möjlighet att sänka vår förbrukning vintertid.
  • osäker livslängd på FLVP. På sikt även byta denna
  • Osäkert om LLVP kan klara av att värma huset utan att FLVP använder tillskott. Tänker mest sidorummen på övervåningen om värmen sträcker sig dit.
Det jag nu börjar fundera på istället är om man ska investera i att kasta ut vår nuvarande FLVP och installera ett LVVP (luft/vatten) istället. Kostnaden är betydligt högre men kanske blir ett mer effektivt paket?
Hur blir det med ventilationen om man endast kör LVVP?

Jag har inte börjat ta in offerter ännu men uppskattar kostnad till nedan (inkl installation) Jag kanske är helt off?

FLVP + LLVP (båda nya): 100-120 000kr

LVVP: 180-200 000kr

Vad skulle ni gjort?
Planlösning samt förbrukning

• Planlösning för entrévåningen i en tvåplansvilla, visar rum som kök, vardagsrum, sovrum, hall och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av övre plan i en tvåplansvilla med sovrum, allrum, badrum och klädkammare. Diskuterar uppvärmningsalternativ.
    Skapa konto
  • Tabell över elförbrukning (KWH) och medeltemperatur (Celsius) per månad under 2024, visar högre förbrukning vintertid.
    Skapa konto
Redigerat:
Svarar mig själv då jag inte vet hur man tar bort inlägget.

Bästa är nog att serva nuvarande FLVP och köra tills den inte orkar mer samt komplettera med en LLVP

Vad har du för typ av ventilation?
Tilluftsventiler i vägg/fönster?

Är det en FLVP som förvärmer tilluften?

Vad är det för märke och modell på FLVPn?

blackarrow blackarrow skrev:
Vad har du för typ av ventilation?
Tilluftsventiler i vägg/fönster?

Är det en FLVP som förvärmer tilluften?

Vad är det för märke och modell på FLVPn?
Mekanisk frånluft. Tilluftsventiler i vägg på markplan samt i takfönster på övre plan.

Vattenburet system med radiatorer som värmer tilluften. I badrummen (2st) är det elektrisk golvvärme.

BOSCH EHP 2,0 EW har jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.