912 läst · 7 svar
912 läst
7 svar
Förmånsbil, betala bränsle själv?
Hej,
Kan någon hjälpa mig att förstå följande.
Exempel: person X har en servicebil som förmånsbil och betalar allt bränsle själv, både privat och i tjänst.
Hur håvar man in drivmedelskostnaden för tjänstemilen? Skrivs om 6:50 kr/mil. Dieseln kostar ju för i helvete 25 spänn litern och bilen drar väl 0,7. Är meningen att man ska straffas och behöva pröjsa delar av soppan själv med denna setup?
Exempel: person X har en servicebil som förmånsbil och betalar allt bränsle själv, både privat och i tjänst.
Hur håvar man in drivmedelskostnaden för tjänstemilen? Skrivs om 6:50 kr/mil. Dieseln kostar ju för i helvete 25 spänn litern och bilen drar väl 0,7. Är meningen att man ska straffas och behöva pröjsa delar av soppan själv med denna setup?
Företaget bör väl ta kostnaden för milen i tjänsten?E Erik-Persson skrev:Hej,
Antingen betalar den anställde allt och redovisar lill i tjänsten eller du betalar företaget allt och ett redovisar privata mil.
Om det är en servicebil och som bara används i tjänsten är det rimligt att även företaget tillhandahåller tankkort. Men det förutsätter att bilen är till för jobbet, och behövs i jobbet. Haft jobb som tjänsteman där jag behövt bil, men erbjudits förmånsbil som kostat för mycket eftersom jag inte behövde bil privat. Så då hyrde jag bil o som arbetsgivaren bekostade. Likaså redovisades kostnaden för tankning rakt av. Det finn en uppsjö av andra varianter på upplägg…
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Även om du bara får 6,50 skattefritt för dieselandelen köper själv, så kan din arbetsgivare betala mer, men du får skatta för det extra.
Alternativt kan man ha systemet att arbetsgivaren får betala allt, och du blir då beskattad för förmånen. Det upplägget är rätt struligt. Antag att du en månad kör 400 mil. 100 av dessa är privatbil. Samma månad har du köpt diesel för 8000 kr, på firmans kort. Då skall du bli förmånsbeskattad den månaden för 1/4 av 8000. Den summan skall dessutom räknas upp med 1,25 (finns en krystad logik bakom det, firman drar av momsen på bensinkostnaden). Det extra strulet gör att de flesta undviker upplägget.
Alternativt kan man ha systemet att arbetsgivaren får betala allt, och du blir då beskattad för förmånen. Det upplägget är rätt struligt. Antag att du en månad kör 400 mil. 100 av dessa är privatbil. Samma månad har du köpt diesel för 8000 kr, på firmans kort. Då skall du bli förmånsbeskattad den månaden för 1/4 av 8000. Den summan skall dessutom räknas upp med 1,25 (finns en krystad logik bakom det, firman drar av momsen på bensinkostnaden). Det extra strulet gör att de flesta undviker upplägget.
Man kan också få ersättning enligt delat-modellen om företaget tillåter.
Då betalar företaget/leasingbolag eller vad det nu är allt bränsle genom bränsle kort som hör till bilen. Föraren får lämna körjournal och sedan delas bränslekostnaden rakt av mellan företag och förare efter hur stor andel som var privata/tjänstemil.
Då betalar företaget/leasingbolag eller vad det nu är allt bränsle genom bränsle kort som hör till bilen. Föraren får lämna körjournal och sedan delas bränslekostnaden rakt av mellan företag och förare efter hur stor andel som var privata/tjänstemil.
Det här uppläget har jag just nu och haft på tidigare företag och det upplever jag som helt okej. Brukar aldrig vara något strul.G GustH skrev:Man kan också få ersättning enligt delat-modellen om företaget tillåter.
Det är ju helt sjukt att man bara får 6:50 tillbaka om man pruttar runt för 20 spänn per mil i tjänsten. Det är ju som att betala för att få jobba.
Liknande trådar
-
Stiga Multiclip startar inte efter bränsletorsk?
Trädgårdsmaskiner -
Vad har ni betalat i jämförelsepris per kWh för eran solanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Motor .Hur ska bränsleslangarna sitta på en Husqvarna Bensintrimmer ?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vem ska betala för vägdränering? Jag eller vägsamfällighetsföreningen?
Juridik -
Förmånsbil drivmedel betala allt själv
Övrigt Off Topic