Jag har köpt en ny takkrona som har för kort sladd. Uttaget sitter uppe i taket och jag har köpt sladd med kontakt som ska passa (en jordad och en ojordad.

frågan är nu om lampan är jordad eller inte. Varför jag undrar är för den grön/gula inte går ner i sladden utan sitter fast i sockerbiten på ena sidan och fastskruvad i upphängningsanordningen i andra. Vad gör jag nu? Varför går den inte in i sladden som de andra?

hoppas någon kan sprida lite ljus över detta tack!

Hand som håller en taklampa med öppen anslutning och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en elektrisk upphängningsanordning med en gul/grön jordkabel fastskruvad utan att gå in i sladden.
Skapa konto
Hand håller en takkrona med synlig jordad kabel och anslutningar, problem med för kort sladd.
Skapa konto

Ja, lampan är jordad. Eftersom den är gjord i metall så räcker det att jordkabeln sitter där den sitter.

Tack, Men då förstår jag inte hur jag ska kunna koppla på en kontakt och in i väggen eftersom den grön/gula sitter fast i upphängningskroken och ”håller fast” sladden och sockerbiten?

eller är det tänkt att man ska ha sockerbit och ”ihopkopplingen” av befintliga kablar tillsammans med förlängning inne i takkoppen?

Så här såg det ut innan jag skruvade bort sockerbiten. Fastskruvad med nåt slags papper emellan.

Elanslutning med öppen sockerbit och synliga kablar mot en svart bakgrund.
Skapa konto
Elanslutning med öppen sockerbit och synliga kablar mot en svart bakgrund.
Skapa konto

• Elanslutning med öppen sockerbit och isolerade ledningar på en svart cirkulär platta.
    Skapa konto
Låt sockerbiten sitta där den satt MED isolerande "papper". Koppla en kabel av lämplig längd där.

H hempularen skrev:
Låt sockerbiten sitta där den satt MED isolerande "papper". Koppla en kabel av lämplig längd där.
okej, nu fattar jag! Tack:) en sista fråga, den ena sidan av pappret var blankt o den andra matt, spelar det nån roll vilket håll jag satte tillbaka den åt? Och varför sitter den där egentligen? Alltså, vad är det för nåt?

De olika sidorna spelar nog ingen roll. Den sitter där av två skäl. Dels för att minska risken för att någon lös kardel skall komma utanför kopplingen och komma i kontakt med metallen. Men även för att öka krypavståndet. Man vill ha minst 4mm isolerande yta mellan en strömförande punkt (kopplingen) och någon berörbar metall. Detta är för att ha lite "hängslen och livrem". El kan "hoppa". I vacuum slår det över 1mm per 1000V. Men i luft är avståndet längre, och om det finns en yta för strömmen att följa (alltså även en isolerande plastyta) så kan det krypa ännu längre. Nu är det bara 230V mellan kopplingen och metallen, så avståndskravet är ca 20 ggr högre än vad som teoretiskt är nödvändigt. Men med lite hög luftfukighet osv....

Toppen, tack! Nu är den uppe och ingen dog

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.