Hej!

Har frågor kring det här med att förlänga en befintlig platta som är satt med 300mm kantelement. Den nya plattan skall förlänga den gamla och vara isolerad. Hur skall jag gå tillväga ?

Samtidigt måste jag bli av med stolparna vars plintar sitter 100mm under den "nya" färdiga plattans höjd.

Se bilderna (översikt + hörnet som skall förlängas + plintarna + översikt2). Tanken är att carporten skall bli garage. Någon som har erfarenhet av likanande arbete? Behöver jag riva ut all singel och göra nytt bärlager etc?

Tacksam för all hjälp!
 
  • DSCN2649.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2652.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du utökar det befintliga golvet, kommer gjutningen att spricka i skarven. Oberoende av om du borrar in expander eller olika lösningar med armeringar. Det är otroligt svårt att undvika, men spelar ingen roll för styrkan.
Stolparna bör vara enklast att flytta ut dem tillfälligt på plattorna. Spika reglar på takstolarna som når enda ut till bostadshuset och palla upp med tillfälliga stöttor. Då kan du ta bort stolparna och göra klart grund och golv utan att de är i vägen.
 
Hej!

Tack för ditt svar,
Skall jag fortsätta med kantelement eller skall jag spika egen form, alt. leca?
Skall man ta bort den eternit-liknande ytterkanten på det gamla kantblocket som kommer utgöra skarven?
 
Redigerat:
I skarven mellan plattorna bör det vara betong mot betong så det blir att riva bort kantbalken åtminstone längst upp.
För att få enhetligt intryck så skaffa kantbalk till den nya delen, egen form brukar bli randig efter brädorna och skulle det vara ett isolerat garage så BÖR du isolera plattkanten.

Protte
 
Det ser ut som du har ett bra underlag i carporten. Visserligen inget kapillärbrytande, men var kan fukten komma ifrån inne i mitten. Om du gräver där kantelementen skall vara och gräver lite extra djupt. Lägger ut en fiberduk och en dränering runt huset, viker fiberduken runt dräneringen och fyller med makadam
(singel 8 - 16 mm). Dräneringen kopplas till husets dränering, som bör gå i närheten.
Jag hade nog låtit eterniten vara kvar.
Det är enklast med kantelement och blir också bäst eftersom det skall vara isolerad platta. Förmodlingen något dyrare.
 
Hej!

Antar att det ger sig när jag river skiljeväggen hur mycket man kan riva av på det gamla kantelementet, har inte arbetat med kantelement så har ingen erfarenhet alls om hur de ser ut eller är uppbyggda.

Invändigt tror jag det blir klinkers över hela ytan om det är som grävaren säger - det kommer ju dölja den sprickan som blir inne i garaget. Men på utsidan, hur skall jag smidigast förankra det nya kantelementet mot det gamla ? Inte lätt att spika ihopa dem - skall jag bara lägga det kloss i kloss - och sedan ta och kitta ihop ?
 
När du fått kantelementen på plats, är det viktigt att du motfyller , dvs fyller upp på yttersidan med singel. Risken är annars att betongen flyttar kantelementen. Om kantelementen står snyggt, i våg, blir det nästan ingen spricka mellan dom och man brukar inte kitta skarven.
 
Kantelementet är mest frigolit med ca 5-10 mm glasfiberarmerad betong på 3 sidor.
Tar du inte bort kantelementet mellan plattorna så har du 7 cm frigolit men lite cement på.

Men det löser sig säkert.

Protte
 
Hej!

Då är jag med! Men hur noga är det när man ställer ut kantelementen? Måste jag gräva ett "dike" och sedan köra med vibroplatta eller räcker det att lägga typ sättsand eller finkross i botten?

Det blir en del frågor men jag hoppas ni ställer upp på att svara :)
 
Jag brukar ha singel. Det är lätt att räfsa och jämna till och är dessutom kapilärbrytande. Kanske inget krav på vibrator men absolut inget fel. Behövs inget dike, använd singeln till allt över dräneringen och fiberduken. Fiberduken är till för att skiljabort sand och få bättre dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.