Bakom denna titel döljer sej en fråga om hur vi ska förlägga el i ett äldre (30tals) hus när vi nu renoverar. Den befintliga eldragningen som nyligen är utriven var blymantlade kabel (för en lekman snarlik kulo) som vad dragna bakom taklisten i det lilla utrymme som bildas bakom en hålkärlslist.

Väggarna är äldre panel både på vägg och i tak så min fråga är om man idag kan förlägga ny el på samma sätt och i så fall förslag på lämpligt kabel/rör/slang eller alternativa förläggningssätt om det är någon som varit i samma läge. Vi vill helst inte ha synlig kabel spikad likaså har vi har inne sett att det förefaller tveksamt om man får "gömma" eldragningar bakom lister och foder. Vad säger expertisen?

Vetgirig som vill öka sin allmänkunskap
 
Jag tkr inte man ska göra det. En ny kulo med letti klammer skämmer inte mkt mot listen om det gjorts av en elektriker. Om man fortfarande tycker det är fult, så brukar vissa målare foga in kablarna med latex fog så dom knappt syns.

Ska de läggas bakom listen ska de ligga i rör/slang.
 
En kulo får inte gömmas, den ska vara synlig.

Och en snygg kuloinstallation är bara vacker att se på. Inte så kul när man ska tapetsera om dock.
 
För mej är det intressant att ta reda på vilka alternativ som ens är tillåtna. Ny kulo är definitivt ett alternativ, helle det än att riva ner panelen, men efter lite läsning här på forumet så var det inte klart för mej om rör/slang bakom listen ens var ett alternativ, med det är alltså ok tolkar jag det som.
 
Med rätt kabel är det nog tillåtet, men jag tror inte att det är många elektriker som begagnar sig av den metoden.
 
När vi fick elen omdragen i vårt hus för några år sedan så drog de kabel bakom taklist på ett ställe.
Det var en liten bit mellan två dosor där det gamla röret troligen var knäckt så han kom inte igenom.

Jag tror det är en EKLK han drog, och hyvlade av lite av listen så den inte skulle synas för mycket.

Utfört av stor elfirma i södra skåne, dock betyder ju inte det att det är tillåtet att göra så.
 
EKLK måste väl vara tillåtet då det är tillåtet att dra sådan löst i vägg.
 
Ska man inte använda samma "system" i hela huset? Jag menar har man "lös kabel" ska man inte ha det i hela huset eller får man blanda lös kabel och rör???
 
spik99 skrev:
Ska man inte använda samma "system" i hela huset? Jag menar har man "lös kabel" ska man inte ha det i hela huset eller får man blanda lös kabel och rör???
Inga problem att blanda väl? Ska man utöka befintlig infälld installation med nya uttag brukar man ju behöva göra det utanpåliggande.
 
Spik99 menar att blanda lös kabel i vägg med rörinstallation i vägg, vilket jag också läst är olämpligt. Tycker f.ö. att lös kabel i vägg är olämpligt bara det.
Kabel utanpåliggande och rör i vägg får givetvis blandas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.