Hej
Renoverade bottenvåningen i början av året och lät då lägga in vattenburen golvvärme kopplad till vår luft/vatten.
Monterat är ett skåp med fördelarshunt VS2.
Tre slingor ligger varav 2 av dom är till en hall och 1 är till ett sovrum.
Jag är en sådan som gillar att förstå hur saker fungerar, men jag tappar bort mig på dessa fyra termometrar.
1. Förstår jag funktionen rätt att denna shunt blandar tilloppsvatten (från huvudsystemet) med returvatten (från slingorna) för att nå önskad temperatur på det vatten som skickas ut i slingorna?
Det är alltså ett flöde mellan retur och tillopp, men med en backventil så vattnet aldrig kan gå bakvägen?
2. Termometern nedanför cirkulationspumpen mäter temperaturen på tilloppsvattnet? (före eller efter blandning med returvatten om ja på fråga 1?)
3. Hur kan temperaturen på termometern innan pumpen skilja 10 grader mot temometern uppe vid flödesmätarna?
4. Flödesmätaren i mitten skiljer väldigt i färgen. Taskigt genomspolade slingor innan driftsättning?
5. Termometern vid ställdonen visar ca 24 grader medan den till höger om visar 28. Hur kan detta komma sig?
Sorry för idiotfrågor, men får inte riktigt ihop hur systemet funkar =)
Renoverade bottenvåningen i början av året och lät då lägga in vattenburen golvvärme kopplad till vår luft/vatten.
Monterat är ett skåp med fördelarshunt VS2.
Tre slingor ligger varav 2 av dom är till en hall och 1 är till ett sovrum.
Jag är en sådan som gillar att förstå hur saker fungerar, men jag tappar bort mig på dessa fyra termometrar.
1. Förstår jag funktionen rätt att denna shunt blandar tilloppsvatten (från huvudsystemet) med returvatten (från slingorna) för att nå önskad temperatur på det vatten som skickas ut i slingorna?
Det är alltså ett flöde mellan retur och tillopp, men med en backventil så vattnet aldrig kan gå bakvägen?
2. Termometern nedanför cirkulationspumpen mäter temperaturen på tilloppsvattnet? (före eller efter blandning med returvatten om ja på fråga 1?)
3. Hur kan temperaturen på termometern innan pumpen skilja 10 grader mot temometern uppe vid flödesmätarna?
4. Flödesmätaren i mitten skiljer väldigt i färgen. Taskigt genomspolade slingor innan driftsättning?
5. Termometern vid ställdonen visar ca 24 grader medan den till höger om visar 28. Hur kan detta komma sig?
Sorry för idiotfrågor, men får inte riktigt ihop hur systemet funkar =)
Bästa svaret
1. Ja precis så är det som du beskriver syftet med produkten. Dokumentationen till LKs produkter brukar vara bra också, och där återfinner du ju en beskrivning del för del samt flödesschema: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
2. Den ska mäta efter inblandning, i själva golvvärmekretsens flöde.
3. det är nåt knas troligen. Viss skillnad kan det ju bli men knappast 10 grader. Den på själva fördelaren ”ser” mer rätt ut. Prova byta plats på dem. Ska väl bara vara att dra rakt ut.
4. Du har väl ett blandat system med radiatorer och golvvärme? Då kommer alla synglas så småningom bli svara/bruna pga fällningar från radiatorerna/rören. Just denna kanska har varit i drift längre eller har ett lägre fler vilket gör att den samlat på sig mer? Inget fel/problem iaf.
5. Även här är det nog inom felmarginalerna. Principiellt bör de visa samma då de mäter på ”samma blandning” men det skulle tex kunna vara så att den krets längst till höger har ett större flöde och lägre värmeförlust pga tex kort slinga, och det går utåt höger innan det hinner värma upp resterande fördelare tillräckligt. Känn på/mät varje slingas retur så ser du ju om de diffar något. Man kan också tänka sig att själva metalldelarna leder lite extra värme från tilloppet.
Det sitter ju en backventil mellan de två justerventilerna så vattnet inte ska blandas åt fel håll. Allt ser iaf rätt ut, även om jag kanske inte skulle haft motorstyrda termostater på en så liten anläggning då de kan mecka med flödet så det blir mindre optimalt.
2. Den ska mäta efter inblandning, i själva golvvärmekretsens flöde.
3. det är nåt knas troligen. Viss skillnad kan det ju bli men knappast 10 grader. Den på själva fördelaren ”ser” mer rätt ut. Prova byta plats på dem. Ska väl bara vara att dra rakt ut.
4. Du har väl ett blandat system med radiatorer och golvvärme? Då kommer alla synglas så småningom bli svara/bruna pga fällningar från radiatorerna/rören. Just denna kanska har varit i drift längre eller har ett lägre fler vilket gör att den samlat på sig mer? Inget fel/problem iaf.
5. Även här är det nog inom felmarginalerna. Principiellt bör de visa samma då de mäter på ”samma blandning” men det skulle tex kunna vara så att den krets längst till höger har ett större flöde och lägre värmeförlust pga tex kort slinga, och det går utåt höger innan det hinner värma upp resterande fördelare tillräckligt. Känn på/mät varje slingas retur så ser du ju om de diffar något. Man kan också tänka sig att själva metalldelarna leder lite extra värme från tilloppet.
Det sitter ju en backventil mellan de två justerventilerna så vattnet inte ska blandas åt fel håll. Allt ser iaf rätt ut, även om jag kanske inte skulle haft motorstyrda termostater på en så liten anläggning då de kan mecka med flödet så det blir mindre optimalt.
Extrema priser, kräver extrema åtgärder. Sänk temperaturen.
Vill ni överleva, eller vill ni leva i skuld?
Vad är det för "sjukdom" som gör att ni måste ha +25-26 grader inomhus i hela huset?
Aldrig hört talas om något liknande. :O
Vill ni överleva, eller vill ni leva i skuld?
Vad är det för "sjukdom" som gör att ni måste ha +25-26 grader inomhus i hela huset?
Aldrig hört talas om något liknande. :O
tack för förklaring.C cffol skrev:1. Ja precis så är det som du beskriver syftet med produkten. Dokumentationen till LKs produkter brukar vara bra också, och där återfinner du ju en beskrivning del för del samt flödesschema: [länk]
2. Den ska mäta efter inblandning, i själva golvvärmekretsens flöde.
3. det är nåt knas troligen. Viss skillnad kan det ju bli men knappast 10 grader. Den på själva fördelaren ”ser” mer rätt ut. Prova byta plats på dem. Ska väl bara vara att dra rakt ut.
4. Du har väl ett blandat system med radiatorer och golvvärme? Då kommer alla synglas så småningom bli svara/bruna pga fällningar från radiatorerna/rören. Just denna kanska har varit i drift längre eller har ett lägre fler vilket gör att den samlat på sig mer? Inget fel/problem iaf.
5. Även här är det nog inom felmarginalerna. Principiellt bör de visa samma då de mäter på ”samma blandning” men det skulle tex kunna vara så att den krets längst till höger har ett större flöde och lägre värmeförlust pga tex kort slinga, och det går utåt höger innan det hinner värma upp resterande fördelare tillräckligt. Känn på/mät varje slingas retur så ser du ju om de diffar något. Man kan också tänka sig att själva metalldelarna leder lite extra värme från tilloppet.
Det sitter ju en backventil mellan de två justerventilerna så vattnet inte ska blandas åt fel håll. Allt ser iaf rätt ut, även om jag kanske inte skulle haft motorstyrda termostater på en så liten anläggning då de kan mecka med flödet så det blir mindre optimalt.
Visste inte att man kunde plocka ur termometrarna. Skall göra detta för att se om någon inte är helt rätt.
Men annars verkar det ju rimligt att vattnet inte hinner blandas ordentligt i fördelarna
Fram- och returledningstemperaturen, som bilden ju visar, säger inte riktigt vad rumstemperaturen är. Normalt är dessa högre eftersom det uppvärmda rummet samtidigt kyls av omgivningen.R reytracer skrev:
Sedan behöver man väl knappast konstatera att olika människor har olika behov, förutsättningar och prioriteringar.
Och om vi skall fortsätta offtopic:
golvvärmen installerades tidigare iår, och har av olika anledningar inte blivit ordentligt avprovat.
När bilderna togs vred jag upp hela systemet ordentligt, just för att se att allt verkar funka inför vintern. Har inte fått någon ordentlig dokumentation av de som installerade och vet inte ens om de har ”rattat in det någorlunda”
Vi nöjer oss just nu med 20-21 grader på övervåningen där vi är mest. 18-20 på bottenvåning.
kör enbart värmesystemet på nattetid när priserna är ok. Ligger blockerat i stora drag hela dagarna.
golvvärmen installerades tidigare iår, och har av olika anledningar inte blivit ordentligt avprovat.
När bilderna togs vred jag upp hela systemet ordentligt, just för att se att allt verkar funka inför vintern. Har inte fått någon ordentlig dokumentation av de som installerade och vet inte ens om de har ”rattat in det någorlunda”
Vi nöjer oss just nu med 20-21 grader på övervåningen där vi är mest. 18-20 på bottenvåning.
kör enbart värmesystemet på nattetid när priserna är ok. Ligger blockerat i stora drag hela dagarna.
Liknande trådar
-
Huawei Sun 2000 - frågor solcells el - övervakning och kalkyler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Nibe ELK 81-213B Frågor
Värme allmänt -
Frågor inför flytspackling av vattenburen golvvärme på betongbjälklag.
Byggmaterial & Byggteknik -
Uppställning av och boende i husvagn - tolkningar och frågor
Bygglov -
Frågor kring renovering bottenbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik