hejsan,
Jag har en konstruktionsritning som jag ska bygga efter och har börjat titta på armeringen och vad det är jag behöver köpa in. Armeringsnät och raka armeringsjärn är inga problem att förstå, men när det kommer till kantbalken så blir jag mer osäker.
Det jag undrar om är "8-A s150 SKARVJÄRN" och "8 s300-K, FÖRANKRAS I NÄT". 8 mm förstår jag är grovleken, men sen blir jag mer osäker. Jag vet ju att man kan använda kantbalkskorg och villabyglar, men vad de syftar på i ritningen förstår jag inte.
Nåt som är mer hemma på dessa beteckningarna och kan förklara?
/Peter
Jag har en konstruktionsritning som jag ska bygga efter och har börjat titta på armeringen och vad det är jag behöver köpa in. Armeringsnät och raka armeringsjärn är inga problem att förstå, men när det kommer till kantbalken så blir jag mer osäker.
Det jag undrar om är "8-A s150 SKARVJÄRN" och "8 s300-K, FÖRANKRAS I NÄT". 8 mm förstår jag är grovleken, men sen blir jag mer osäker. Jag vet ju att man kan använda kantbalkskorg och villabyglar, men vad de syftar på i ritningen förstår jag inte.
Nåt som är mer hemma på dessa beteckningarna och kan förklara?
/Peter
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
S står för avstånd (c-c). A är rakjärn, K ser ut som ett P. Även kallad villabygel.
Om du tänkt köpa färdiga byglar kan du maila ritningar till tex Grundmäklarna så mängdar dom.
Om du tänkt köpa färdiga byglar kan du maila ritningar till tex Grundmäklarna så mängdar dom.
Jag ser att bilden jag bifogade inte kom med.
Så här ser det ut och där ser jag hur långa skarvjärnen ska vara. Jag ser ut som att det undre nätet ska vara innanför kantbalken och skarvjärnet går in i kantbalken. Jag tänkte att nätet gick hela vägen ut och att man hade villabyglarna för att få med själva kantbalken i det hela.
Så här ser det ut och där ser jag hur långa skarvjärnen ska vara. Jag ser ut som att det undre nätet ska vara innanför kantbalken och skarvjärnet går in i kantbalken. Jag tänkte att nätet gick hela vägen ut och att man hade villabyglarna för att få med själva kantbalken i det hela.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Det var rejäla doningar! Tycker gott den som ritat kunde skriva ut längd på skarvjärn samt vad för järn som ska fästas till dessa parallellt voten (kantbalken).
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Och vad skulle i så fall vara syftet med skarvjärnen?
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Tror både skarvjärn och dom som hänger i skarvjärn är missar.
Jag ställde frågan till konstruktören om dessa benämningar och fick då till svar att de kunde göra en armeringsjärnsspecifikation för 5000kr. tyckte det kändes onödigt då det bara är dessa som jag inte förstår.
Jag har en annan platt där det är ø8 nät och där är det också ø6 skarvjärn.
Så om man har skarvjärn så lägger man nätet fram till kantbalken och sen förlänger men skarvjärn ut och ihop med villabygeln?
När det gäller det övre nätet så låter man det då gå ut hela vägen i kantbalken?
Så om man har skarvjärn så lägger man nätet fram till kantbalken och sen förlänger men skarvjärn ut och ihop med villabygeln?
När det gäller det övre nätet så låter man det då gå ut hela vägen i kantbalken?
Lite småfult av dem att inte bara tala om det.R rosell skrev:Jag ställde frågan till konstruktören om dessa benämningar och fick då till svar att de kunde göra en armeringsjärnsspecifikation för 5000kr. tyckte det kändes onödigt då det bara är dessa som jag inte förstår.
Men ja, gör som du beskrivit.
Jag pratade igår med han som ska hjälpa mig med bygget och han sa att vi skippar skarvjärnen och låter nedre nätet gå ut i kantbalken. Sen klipper vi upp så att vi kan sätta dit villabyglarna. Det känns enklare att göra så. Mindre najande för att hålla ihop allt.
När jag nu tittar på ritningen igen så ser jag en annan beteckning på armeringen. Jag vet att jag frågade och fick till svara att göra en "korg" i armering. Det är för voter för de ställen i plattan där vi pålat, men där pålarna inte ligger i kantbalken. Så jag tänker att man bockar 8 armeringsjärn som fyrkantinga U och lägger dom så 4 av dem korsar de andra 4. Eller om det kanske räcker med 4 som korsar 2 andra. känns som det kanske blir lite trångt annars.
Frågan är, tänker jag rätt?
När jag nu tittar på ritningen igen så ser jag en annan beteckning på armeringen. Jag vet att jag frågade och fick till svara att göra en "korg" i armering. Det är för voter för de ställen i plattan där vi pålat, men där pålarna inte ligger i kantbalken. Så jag tänker att man bockar 8 armeringsjärn som fyrkantinga U och lägger dom så 4 av dem korsar de andra 4. Eller om det kanske räcker med 4 som korsar 2 andra. känns som det kanske blir lite trångt annars.
Frågan är, tänker jag rätt?
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Inget svar med din konstruktör känns som hen har aktier i stålindustrin, To för mycket armering fr lättväggar