Vi ska/har köpt ett hus från 2010.
Men där säljarna inte slutfört flera delar.
De är då utomhus poster.

Vid besiktningen, så fann besiktningsmannen under varje tillluftsventil, att det är förhöjda fuktvärden. Säljarna har fyllt i att de inte känner till några brister eller fel, inte kan misstänka att något kan vara fel.
Vid besiktningsdagen, så såg vi att 1 av deras 5 tilluftsventiler, att under plastkåpan? På (innerdelen) att de var mörkare grå färg på tapeten än vad övriga väggen var. Vi sa till besiktningsmannen. Och fuktmätaren ger utslag. När (min man och besiktningsmannen) tog loss innerkåpan, såg man att filtret var helt svart, det var svart/smutigt runt och i ventilations hålet). *Se bild.

Han kollade alla 5 ventiler, under till på tapeten precis under kåpan var det förhöjda fuktvärden.

Bakom tapeten är det spånskivor och inte gips.

•att de vart lata att inte städa ventilationerna, och mäklaren säger att vi inte kan kräva att säljarna ska rengöra dessa?! Låter som han är väldigt partisk.

•Jag ringde hustillverkaren, och berättade vad vi funnit vid besiktningen. Detta är visst ett "känt" problem. Men nya hus har inte denna ventilation längre.
Personen på husföretaget sa att vi skulle sätta dit Stormkåpor, samt rengöra ventilationen då vi får tillgång till vårt hus. Vi ska även föröska få tag på filter till dem.

Säljarna vägrade betala Stormkåpor, (så mäklaren ska ur egen ficka sätta in pengar på mitt bankkonto, så vi själva får köpa och sätta upp detta själv)

•Mäklaren kan inte begära att säljarna ska lägga filterna över natten i vatten och diskmedel och rengöra i hålen.

Denna mäklaren kommer INTE få högt betyg om hur h*n sköter denna affären, vi har någon dag till att träda ur affären. Så handpenningen är på mäklarens konto.
Min man vill gärna ha huset, trots de är de mest LATASTE & snålaste Säljare som jag vart med om. Ta flertals dagar att ge oss lite uppgifter och svar på vissa frågor.
Men hade jag vetat att vi om ca 32 dagar hade haft någonstans att bo med barnen. Men nu är vi utan tak över huvudet.

Någon annan som vart med om detta med tillluftsventiler? Och liknande skador?
Hur gjorde ni för förändring.

• Två bilder som visar smutsiga och igensatta tillluftsventiler i ett hem, med synlig fuktskada och mögel runt ventilöppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt , rengör å var glad. Inget att bråka över. Såg ni inte detta på visningen ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt , rengör å var glad. Inget att bråka över. Såg ni inte detta på visningen ?
-Nej det gjorde vi inte
-och vi har ännu inte fått se förrådet. Så de ska vi få åka och titta på innan den 12/9 men säljarna är hela tiden borta, eller låter bli att svara så de drar ut på tiden.
Jag har bett mäklaren att få en nyckel dit så kan jag komma ut på dagtid så slipper de bli på kvällen. Vi fick inte se förrådet vid visning, vi fick ingen nyckel på besiktnings dagen heller.

•de har inte orkat eller haft råd? Att koppla in el till förrådet eller under carporten.

•Vi har krävt att de måste leta upp tomtgränsen, då vi behöver sätta upp stängsel.

•de har fått en vattenläcka i köket med svart golv, jag erbjöd mig att betala självrisken för att få de åtgärdat, men de säger nej till att jag får göra de då dem bor där, och deras bolag enligt säljarna säger att de inte får
Använda försäkringen och ta dit arbetare då
Vi har flyttat in.

•sen får vi se vad de kommer att kosta stt stenläggare eller asfaltera uppfarten till våren.

•vi ska fixa entréerna då vissa av dem fortfarande bara är sådana som lades dit under byggets gång

Det låter som om att ventilerna är ditt minsta problem. Se till att få se förrådet-bestäm en tid bara. Har du möjlighet att häva köpet? Känns inte som att du varken är nöjd med huset, säljaren eller mäklaren. Ett hus kommer med många överraskningar.

Ventilerna har varit stängda då det varit kallt. Och då blir det kondens som rinner ner på väggen. Mycket vanligt.

H Hammarfall skrev:
Det låter som om att ventilerna är ditt minsta problem. Se till att få se förrådet-bestäm en tid bara. Har du möjlighet att häva köpet? Känns inte som att du varken är nöjd med huset, säljaren eller mäklaren. Ett hus kommer med många överraskningar.

Vi kan gå ur affären fram till den 12/9.
Men står då utan tak över huvudet om en månad.
Jag är mest nojjig. Inte min man som är snickare.

Jag ska kräva få se förrådet.
Och idag ska vi få återkoppling eller lite mer info om en inom ventilation har sagt. Via våra föräldrar.
Varför jag är negativ är att de vart många små saker hela tiden.
Brist på svar, och en mäklare som inte lämnar vår frågelista till säljarna. Sen väl frågorna kom, så har saker tagit sån tid. Inte direkt behjälpliga, allt låter så otroligt jobbigt för dem att kolla upp en sketen sak.
Kan inte det där att "ge & ta".
Jag har serverat dem & mäklaren med info etc
Men nä.
Mäklaren sa ja till ett köp pris, sen återkommer han 1-2 dagar senare att säljarna inte skulle kunde klara av att sälja huset för priset mäklaren sa till oss skulle vara Ok.
Utan de behövde 10.000kr för att klara att flytta.

Vi detta är min andra bostad som jag har-håller på att köpa. Kommer att köpa. Då vi inte kan stå utan tak över huvudet med barn. Och en med funktionshinder.

Mäklaren sa tex i förrgår att vi idag skulle fått komma ut och titta på förrådet kl.17.00
Igår kväll får jag sms att säljarna ska ha gäster. Så vi o mäklaren kan inte komma..

R RoBo skrev:
Ventilerna har varit stängda då det varit kallt. Och då blir det kondens som rinner ner på väggen. Mycket vanligt.
Men ventilerna var lite blöta för ca 1 vecka sen. Och besiktnings mannen sa att hade de vart vinter hade han kunnat förstå problematiken. Men inte denna årstiden.

Ja men det har ju faktiskt varit kalla nätter med mycket kondens. Ni får ju även kolla upp frånluftsvärmepumpen, är ju något med ventilationen.

Galt
Troligt scenario:
Kyla utifrån kommer in genom ventilen och kyler väggen runt ventilen. Otillräckliga frånluftsflöden gör att inomhusluften är fuktig och kondenserar mot de kalla delarna av väggen runt ventilen. Kolla hur det är med frånluften. Kan vara så enkelt som att frånluftsventilerna är stängda eller igensatta med damm och smuts eller fläkten inställd på för låga flöden.

Som redan är sagt ovan låter det inte som mycket att bråka om.

Låter ju otroligt sympatiskt av mäklaren att kompensera er ur egen ficka, vilken snäll mäklare!

Kom ihåg att grundregeln är att du köper ett hus i det skick som det är i, bortsett från dolda fel och försämringar som sker efter att ni skrivit, passar det inte är det bättre för alla parter att avstå.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Visst är de väldigt generöst.
Men de har vart väldigt många turer med mäklaren. Går inte skriva ner allt.

Vi kunde inte förvänta oss dessa fel i ett 7år gammalt hus.
Mäklaren ansåg inte ens att vi behövde göra en besiktning. Men de krävde vår bank.
Rätt vågligt att säga till en familj, att inte göra en besiktning.
"För de skulle inte finnas något " i sånt nytt hus.

Och de skulle kräva att vi begärde att få se en energideklaration, som inte var utfärdad då vi skrev köpekontrakt med klausul. Så hade dem inte gjort de. Utan de tog min besiktningsman för att utfärda en.

-Hur kollar man upp såna inställningar? Kanske finns informations papper så att den pumpen/apparaten. Som vi får vid tillträde.
Vilken fläkt är det man ska ställa in sen?

-Sen när säljarna inte skriver i att de inte har misstänkt att något är fel, -som någon skrev "såg ni inte de vid visningen" så kan man fråga sig märker inte de som bor där att tapeten blivit missfärgad..

Och vid besiktning så såg vi hur skitet allt var, i tillluftsventilerna. Att de andra takventilerna nog aldrig även dem inte blivit rengjorda... så borde vi inte blivit förvånade hur slappt skött/Städat huset var.. måtte en bra städfirma komma till dem, om de nu kommer anlita en riktig firma.

Dock skrev besiktningsmannen att fortsatt utredning bör ske. Så kan den firman komma senast på måndag så skickar vi ut den personen. Så kan personen kolla hur utbrett, och omfattande de är. Och om de behöver fixas i ordning. Så har vi gjort vår undersöknings plikt. Och vet om, vad och hur mycket som behövs åtgärdas.

Vi hoppas den riktiga glädjen infinner sig snart,

Veta att ägaren också gräver fram tomtgränsen med.

Galt Galt skrev:
Troligt scenario:
Kyla utifrån kommer in genom ventilen och kyler väggen runt ventilen. Otillräckliga frånluftsflöden gör att inomhusluften är fuktig och kondenserar mot de kalla delarna av väggen runt ventilen. Kolla hur det är med frånluften. Kan vara så enkelt som att frånluftsventilerna är stängda eller igensatta med damm och smuts eller fläkten inställd på för låga flöden.

Som redan är sagt ovan låter det inte som mycket att bråka om.

Låter ju otroligt sympatiskt av mäklaren att kompensera er ur egen ficka, vilken snäll mäklare!

Kom ihåg att grundregeln är att du köper ett hus i det skick som det är i, bortsett från dolda fel och försämringar som sker efter att ni skrivit, passar det inte är det bättre för alla parter att avstå.

D Djjw skrev:
Mäklaren sa tex i förrgår att vi idag skulle fått komma ut och titta på förrådet kl.17.00
Igår kväll får jag sms att säljarna ska ha gäster. Så vi o mäklaren kan inte komma..
Så ni och mäklaren skulle inte kunna titta in i ett förråd för att de satt och åt kvällsmat med vänner?
Detta låter mycket märkligt, att inte få kunna inspektera hela fastigheten och alla byggnader!
Ni skrev väl kontrakt för mer än en vecka sedan?

För mig låter det som att där finns en gravad hund, eller ett lik i garderoben.
Jag tycker ni skall ställa ett ultimatum: Inspektera förrådet i morgon eller avstå från affären!

Och låt er absolut inte pressas till något oöverlagt för att ni måste lämna er nuvarande bostad om en månad. Det finns, i min värld, alltid möjligheter till tillfälliga provisorier lösningar.
Hellre en kort tids obekvämt liv än åratals med oöverlagt missnöje!

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
D Djjw skrev:
Och de skulle kräva att vi begärde att få se en energideklaration, som inte var utfärdad då vi skrev köpekontrakt med klausul. Så hade dem inte gjort de.
Märkligt vad är det för mäklare? Energideklaration, hur "bristfällig" den än må vara, är ju obligatorisk vid fastighetsförsäljning.

Men har ni fått någon indikation om hur stor elförbrukningen har varit under de senaste åren?
Och då menar jag totalt, och inte bara ett teoretiskt framräknat tal för "uppvärmning".

Lägg upp objektsbeskrivningen och besiktningsprotokollet så kan du få hjälp. Jag tror att det är mest skönhetsfel gällande ventilerna/tapeten, vi får hoppas det går att städa bort det mesta, annars tapetsera om. Säljarnas utfästelse om kända fel är värd SKIT, men det har du säkert listat ut redan. Snoka vidare och bra att ni har ytterligare en besiktning.

Energideklarationen gick till så att mäklaren kom med egna siffror och tyckande. Och lämnade detta till besiktningsmannen

[

QUOTE="KnockOnWood, post: 2791128, member: 1715"]Märkligt vad är det för mäklare? Energideklaration, hur "bristfällig" den än må vara, är ju obligatorisk vid fastighetsförsäljning.

Men har ni fått någon indikation om hur stor elförbrukningen har varit under de senaste åren?
Och då menar jag totalt, och inte bara ett teoretiskt framräknat tal för "uppvärmning".[/QUOTE]

Nu verkar du missförstått något. Bes.mannen kan inte göra energideklarationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.