God dag folket
som amatör har jag precis utfört eget jobb med tätskikt och allt omkring enligt GVKs regler, MEN jag satte klinkerramen utan att skrapa bort så mycket jag behövde av flytspackel ( nu torkat såklart). Klämring och allt annat är på plats och jag hoppas någon har en lösning på hur vad jag kan skaffa för att få täcka sista biten till avlopp med plast, nu ser ni flytspackel samt matta från tätskiktet på bilden, där ska ju allt vara en plastinsats.
antar jag kommer behöva lossa ramen men vill ej bryta duken , då får jag nog hacka bort en bra bit av klinker också vilket förmodligen blir med omfattande
Finns någon plastförhöjning eller något purus rör att fälla i tro?
mvh Anna
som amatör har jag precis utfört eget jobb med tätskikt och allt omkring enligt GVKs regler, MEN jag satte klinkerramen utan att skrapa bort så mycket jag behövde av flytspackel ( nu torkat såklart). Klämring och allt annat är på plats och jag hoppas någon har en lösning på hur vad jag kan skaffa för att få täcka sista biten till avlopp med plast, nu ser ni flytspackel samt matta från tätskiktet på bilden, där ska ju allt vara en plastinsats.
antar jag kommer behöva lossa ramen men vill ej bryta duken , då får jag nog hacka bort en bra bit av klinker också vilket förmodligen blir med omfattande
Finns någon plastförhöjning eller något purus rör att fälla i tro?
mvh Anna
Det är jag med påStefan N skrev:
men runt klämringen och själva avloppet så ligger just nu duken blottat, med andra ord kommer vattnet rinna mot duken där plast ska täcka. .ska tillägga att jag använt flytspackel mot betonggolv (nybyggnation). så måste ju ha missat någon del. kollat många herrans guider på nätet inklusive GVKs
kanske ska ha en sån här? men då får jag bräcka upp ramen till golvbrunnssilen. eller kan man bara lägga gummi där mattan är framme? känns som sagt som jag missat någon del.
Köp PURUS Förhöjningsring ABS, 150x13 FHP HÖJD 13 mm fyrkant - VVS home.se (vvsobadrum.se)
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 520 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 520 inlägg
Det är normalt att man ser tätskiktet närmast brunnen, så är det tänkt att det ska vara. Någon förhöjningsring ska inte på nu i efterhand.
Förstår inte riktigt hur du har gjort, men normala är att man förbereder golvet med fall med hjälp av flytspackel, sedan lägger man tätskikt (med manshett över brunnen), skär ut ett hål för brunnen med hjälp av specialverktyget, trycker dit klämringen och sedan lägger klinker uppepå.
Så det som brukar vara synligt när man lyfter på slukristen (metallocket över brunnen) brukar vara tätskikt och tätskiktsduk.
Har du flytspacklat efter tätskiktet?
Förstår inte riktigt hur du har gjort, men normala är att man förbereder golvet med fall med hjälp av flytspackel, sedan lägger man tätskikt (med manshett över brunnen), skär ut ett hål för brunnen med hjälp av specialverktyget, trycker dit klämringen och sedan lägger klinker uppepå.
Så det som brukar vara synligt när man lyfter på slukristen (metallocket över brunnen) brukar vara tätskikt och tätskiktsduk.
jag har flytspacklat , sen tätskikt, sen skurit ut vid brunnen med puruskniv och satt klämringen. Har en brunnsmanchett nerklämd också såklartullet skrev:Det är normalt att man ser tätskiktet närmast brunnen, så är det tänkt att det ska vara. Någon förhöjningsring ska inte på nu i efterhand.
trodde det skulle vara någon plast ovanpå täskiktsduken där runt brunnsshålet men det kan alltså vara så?
Två saker
Om du söker på "duschkar" finns det platta... plattare anordning att duscha i, som inte är så skrymmande. Som kan passa att lägga ovanpå luckan.
Kuriosa! Det andra är att i den lägenheten som jag köpte tidigare var det ett badkar av samma modell med såna plats-gjutna betongfötter... Instruktionen från 1965 till fundamenten satt kvar på sidan av fundamenten!
Jag ska spara dessa saker och sätta in i bo-pärmen!
Om du söker på "duschkar" finns det platta... plattare anordning att duscha i, som inte är så skrymmande. Som kan passa att lägga ovanpå luckan.
Kuriosa! Det andra är att i den lägenheten som jag köpte tidigare var det ett badkar av samma modell med såna plats-gjutna betongfötter... Instruktionen från 1965 till fundamenten satt kvar på sidan av fundamenten!
Min fråga vara egentligen bara om jag gjort rätt enligt GVK. som jag gjort gör dom på flera videos men det kändes fel när jag står på plats och är färdig. är alltså inte luckan som är problemet, jag trodde ej duken fick ligga öppet som en avrinningsyta ner till avloppen där klämringen ligger.C Civilpolisen skrev:Två saker
detta är för övrigt i tvättstuga så har egentligen lagt i fel forumsdel men frågan är den samma ändå.
Mvh
Bästa svaret
Jo, du har gjort rätt, duken ligger synligt!A AnnaAnka skrev:Min fråga vara egentligen bara om jag gjort rätt enligt GVK. som jag gjort gör dom på flera videos men det kändes fel när jag står på plats och är färdig. är alltså inte luckan som är problemet, jag trodde ej duken fick ligga öppet som en avrinningsyta ner till avloppen där klämringen ligger.
detta är för övrigt i tvättstuga så har egentligen lagt i fel forumsdel men frågan är den samma ändå.
Mvh
Vad Civilpolisen yrar om vet jag inte.......
Tror du är i fel tråd?C Civilpolisen skrev:Två saker
Liknande trådar
-
Keramik Vedex 3000
Ved, Pellets, Flis -
Dörröppning ytterdörr i lättbetong - bygga ramverk träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Räkna ut förhöjd elförbrukning pga trasig L/V-pump och rotorväxlare
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Golvbrunssil med ram
Vatten & Avlopp -
Dimensionering av speciell förhöjd ramverkstakstol
Byggnadsfysik