I en gammal byggnad på ca 15-20 kvm med trätak, trägolv och stockpanel (gammal gillestugan/del av lada, timmerstomme konstruktion med ångspärr, används året om) där sängen måste ställas mot två ytterväggar, hur förhindrar man bäst mögel pga köldbrygga?
Rummet har ej rinnande vatten, matlagningsmöjligher osv dock används en vattenkokare några gånger i veckan.
Har läst att luftspalt är bra, men hur stor behövs? Behöver kunna ha kuddar mot sidorna då sängen även agerar soffa vilket betyder att någon slags sänggavel behöver byggas till de två sidorna mot väggarna. Har läst att det inte bör vara i något organiskt material? Någon som kan förklara vad som är viktigt för mig att tänka på när jag konstruerar en passande gavel (material, mått, etc)? Jag har noll kunskap om vad som är rätt eller ej och behöver därför hjälp. Med tanke på rummets storlek så behöver gaveln vara så smal som möjligt men ändå fylla sitt syfte
 
Tomture61
Ångspärr i hus med timmerstomme !
 
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ångspärr i hus med timmerstomme !
Mao. risken för att timmerstommen förmultnar är mycket hög .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mao. risken för att timmerstommen förmultnar är mycket hög .
Ångbroms skulle det tydligen stå
 
Luften behöver kunna röra sig längs med ytterväggar och golv. I princip ju större avstånd desto bättre.
Om utrymmet är litet så kan en fläkt som roterar runt luften hjälpa. Då kan man klara sig med mindre avstånd. Annars är en avfuktare lämpligt.

Om sängen står på en sockel så gör det saken värre. Det minimerar effektivt luftväxling under och bakom. I sådana fall bör sockeln bytas mot ben.

För distans mot ytterväggarna kan t ex stående ribbor användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.