Hej.

Jag har byggt en pergola med överliggande 45X120 reglar. Jag skruvade inte fast reglarna i underliggande balk direkt utan dessa hann vrida sig innan. Försökte då med tvingar och kraftiga skruv tvinga dem tillbaka men det blev inget vidare. Funderar på att köpa nya överliggare men innan jag gör det;
Om jag skruvar ner dem direkt i balken under när de är raka, är risken ändå stor att de vrider sig?

hur skall man annars göra?


Virket är köpt på en "bättre" bygghandel och borde vara av bra kvalité, har dock inte sett någon märkning på just det virket...
 
Hade precis samma problem med 45x120 C24 virke (otryckt), sågade till allt dag 1 för att kunna måla, dag 2 hade tre av fem vridit sig (låg ute i solen).
Slog upp det ändå, vred tillbaka så gott det gick och fäste med rejäla skruv och vinkeljärn.
Gissar att det bara är jag som ser att det har vridit sig, men känns lite trist ändå.

https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/256713-bygga-pergola.html (inlägg 27)
 
Redigerat:
Det är tryckt virke, omålat. Låg också i solen så det torkade väl fort.

Lägdsåga är tyvärr inget alternativ, den lilla bandsåg jag har klarar inte dem dimensionerna.



Hade de vridigt sig mindre om jag hade skruvat dem innan torkningen tror ni, orkar skruven hålla emot krafterna?
 
Om skruven klarar krafterna vågar jag inte svara på? Mina reglar har bara suttit en vecka än så länge (4 st 6x80 skruv).

Gissar att det hade vridit sig ändå, ett par skruv i varje ände lyckas ju inte hålla emot på mitten på regeln.
 
Nej, sedan är ju problemet med det långa avståndet mellan fästpunkterna, blir ju inget som håller emot på mitten.

IMG_4319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Överliggarna är nedfasade i underbalken (närmast kameran), där sitter sedan en 8X200 skruv rakt genom överliggaren och ner i balken. Hjälpte dock föga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.