Hej

Vi kommer troligtvis att köpa en tomt i ett nyligen avstyckat område med ca 30 tomter som snart kommer ut till försäljning. Jag har funderat på att ta kontekt med andra som också köper tomt i samma område för att kolla av intresse om att förhandla gemensamt mot de olika husföretagen. Är ju inte nödvändigt med samma husmodell, bara att vi anlitar samma företag.

Anta att jag hittar 4 stycken till som tror på iden så att vi är 4-5 stycken som kan förhandla tillsammans, tror ni detta kan ge en väsäntlig rabatt? Om inte hur många tror ni krävs för tex en rabatt på 5% på slutpriset? kanske möjligt att få ner priset mer?

Kanske har någon erfarenhet av detta? Några husleverantörer som gillar detta extra mkt?

MVH
beachhouse

Jag tror det är möjligt att spara 5-7% på att vara några som gör en gemensam upphandling. Etableringskostnaderna för maskinerna som skall bereda marken är stora, liksom att köra manskapsbodar, liftar, ställningar etc. Här slipper man mycket sådant. Sedan kommer en säljare att inse att Kanarieöarna på semestern kan bytas ut till Hawaii om han ror i land den här affären. Det brukar kunna få dem att sträcka sig lite...

Till er nackdel finns att ni måste vara enade, och får ni inte vad ni vill hos en, måste alla vara beredda att gå till nästa företag. Det är genom att spela ut dem mot varandra som man får bäst resultat.

5-7% tycker jag låter som en rimlig uppskattning.

Jo, inser det kan bli svårt att vara enade men kan ändå bli lönsamt för bägge parter (köpare och säljare) om tex 3 stycken på samma område gör en gemensam affär.

Jag tror inte tiden är rätt för några förhandlingar. De flesta husföretag bygger så många hus de bara hinner, och behöver inte förhandla med någon.
Det enda skulle väl vara om man kan åstadkomma några samordningsvinster vid själva monteringen; man behöver bara köra dit kranen en gång osv.

jag tror att husföretagets säljare ser med oro på ett sådant upplägg, strulfaktorn ökar troligen exponentiellt med antalet parter i en upphandling. Samtidigt så ökar han provision troligen bara linjärt med antalet köpare.

hempularen skrev:
...strulfaktorn ökar troligen exponentiellt med antalet parter i en upphandling. Samtidigt så ökar han provision troligen bara linjärt med antalet köpare.
Mkt sant! Efter kontraktsskrivning så har iofs förestält mig att det kan vara som vilket enskilt husköp som helst. Om någon i gruppen tex drar sig ur köpet pga att företaget gjort kontraktsbrott edyl. så ska det klart framgå att det inte kan påverka rabatten för övriga... Men inser att det kan bli ett otroligt strul innan alla (eller några) har ett kontrakt hos ett företag de är nöjda med.

Jag är förvånad över att ni inte tror att de välkomnar detta med öppna armar. Min spontana känsla är att de flesta säljare i min region skulle få dollartecken i ögonen och börja salivera över möjligheten att få sälja några hus i klump.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.