I
Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus med mekanisk frånluft. Det finns 2 frånluftsuttag på entréplan och 4 i källaren. Källare och entré har samma yta, d.v.s 115+115 m2 och det bor 4 st här.

Fr%C3%A5nluftsventilation-233x300.jpeg

Företaget som kalibrerade systemet sa att flödet var inte dåligt tidigare men nu är det lite mer i linje med regler för nybyggnation. Enligt deras mätning så pumpas 27 l/s ut på entréplan och 31 l/s i källaren.

På entréplan har vi givaren till luft\vatten pumpen så denna kommer anpassa sig efter det nya luftflödet men i källaren där det generellt är lite kallare har nu förlorat 2 grader, från 20 ner till 18 grader vilket är lite väl kallt.

Det har tagit ett bra tag att kalibrera värmesystemet dit det är idag så egentligen drar jag mig för att justera upp kurvan när det bara är källaren som behöver lite mer värme.

Källaren är inredd där medlemmar ur familjen tillbringar kanske par timmar i veckan.

En anledning till att företaget skruvade upp flödet var troligen för att hjälpa till med radon "problem" i källaren. Vid uppmätning så har vi sett värde strax över 250 innan vi gjorde ett par åtgärder(öppnade dörrar(ventilering) och styrde om ventilation), sen dess har det legat mellan 30-150. Har tyvärr inte hunnit mäta på nytt nu med nya ventilations inställningen men troligen är den lägre.

Så hur ska man tänka här? Ska man be dem skruva ner luftflödet eller ska man börja mecka med värmesystemet igen, ställe upp det några grader? Tittade på att själv köpa mig mätare för att mäta luftflöde men de verkade ganska dyra tyvärr.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Mats-S
I Ironside skrev:
Källaren är inredd där medlemmar ur familjen tillbringar kanske par timmar i veckan.
Då är väl radonhalt på 250 inget problem under dom få timmarna som ni använder källaren. Jag skulle skruva ner och få tillbaka komforten, om ni nu inte upplever luften som dålig om ni minskar ventilationen lite?
I Ironside skrev:
Företaget som kalibrerade systemet sa att flödet var inte dåligt tidigare men nu är det lite mer i linje med regler för nybyggnation.
Förvisso, men det är inte alltid som nya normer passar på äldre hus.
 
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus med mekanisk frånluft. Det finns 2 frånluftsuttag på entréplan och 4 i källaren. Källare och entré har samma yta, d.v.s 115+115 m2 och det bor 4 st här.

[bild]

Företaget som kalibrerade systemet sa att flödet var inte dåligt tidigare men nu är det lite mer i linje med regler för nybyggnation. Enligt deras mätning så pumpas 27 l/s ut på entréplan och 31 l/s i källaren.

På entréplan har vi givaren till luft\vatten pumpen så denna kommer anpassa sig efter det nya luftflödet men i källaren där det generellt är lite kallare har nu förlorat 2 grader, från 20 ner till 18 grader vilket är lite väl kallt.

Det har tagit ett bra tag att kalibrera värmesystemet dit det är idag så egentligen drar jag mig för att justera upp kurvan när det bara är källaren som behöver lite mer värme.

Källaren är inredd där medlemmar ur familjen tillbringar kanske par timmar i veckan.

En anledning till att företaget skruvade upp flödet var troligen för att hjälpa till med radon "problem" i källaren. Vid uppmätning så har vi sett värde strax över 250 innan vi gjorde ett par åtgärder(öppnade dörrar(ventilering) och styrde om ventilation), sen dess har det legat mellan 30-150. Har tyvärr inte hunnit mäta på nytt nu med nya ventilations inställningen men troligen är den lägre.

Så hur ska man tänka här? Ska man be dem skruva ner luftflödet eller ska man börja mecka med värmesystemet igen, ställe upp det några grader? Tittade på att själv köpa mig mätare för att mäta luftflöde men de verkade ganska dyra tyvärr.
tycker det var ganska låga flöden de har ”kalibrerat” in om man nu ska följa rekommendationer från boverket och folkhälsomyndigheten. Med 0,35 l/s & m2 så borde du ha ~ 40 l/s & våningsplan.
Frågan är om du inte har tillräckligt med friskluftsventiler, så du får undertryck istället och det drar på massa ställen där det inte ska dra.
 
I
Mats-S Mats-S skrev:
Då är väl radonhalt på 250 inget problem under dom få timmarna som ni använder källaren. Jag skulle skruva ner och få tillbaka komforten, om ni nu inte upplever luften som dålig om ni minskar ventilationen lite?

Förvisso, men det är inte alltid som nya normer passar på äldre hus.
Tycker båda dessa kommentarer låter rimliga!

Problemet är att jag har inga instrument för att veta vad nya värdena blir och därmed kan det ta ganska lång tid innan man hittar något som fungerar(vi är sällan i källaren). Företaget sa att man hade justerat in systemet så att den puttar ut MAX luft på steg 2/5, risken är stor att när jag stryper några frånluftsventiler så kommer det såklart puttas ut mindre luft men framförallt så kan fläkten få jobba hårdare?

Tittade lite på instrument för att mäta luftvolym men de verkar generellt ganska dyra konstigt nog.
 
I
X Xaktly skrev:
tycker det var ganska låga flöden de har ”kalibrerat” in om man nu ska följa rekommendationer från boverket och folkhälsomyndigheten. Med 0,35 l/s & m2 så borde du ha ~ 40 l/s & våningsplan.
Frågan är om du inte har tillräckligt med friskluftsventiler, så du får undertryck istället och det drar på massa ställen där det inte ska dra.
Ja, nybyggnation har krav på sig att ha minst 0.35 l/s, det finns dock inga regler för äldre hus enligt ventilationsföretaget. Troligen för att det är ett annat tänk runt planlösning, uppvärmning och ventilation.

Man kom upp till totalt 56 l/s på hela huset medan enligt nybyggnation så ska det vara 80 l/s, trots det ansåg ventilationsföretaget att 56 var mer än bra för ett hus som vårt.

De frågade oss om vi ville testa köra systemet på 3/5 istället, då hade vi hamnat på strax över 70 l/s men de tyckte själva det var lite mycket för vårt hus och med facit i hand hade det blivit på tok för mycket drag här då.

Det märks en skillnad sen de var här, det är en friskare luft inomhus, nästan så att man faktiskt känner vinddraget. Problemet är dock att huset blivit rejält mycket kallare, framförallt källaren där ingen givare finns för att anpassa värmesystemet och egentligen har vi aldrig tyckt att luften var dålig i huset innan vi satte in isolerade dörrar i källaren som ställde till det för ventilationen(och som vi håller på att lösa nu).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.