Hej!

Jag har ansökt om att bygga ett attefallshus i Sollentuna och har fått på mig föreläggande om bulleranalys.

Jag har läst i miljöbalken att det inte får göras något föreläggande om det. Men det ignoreras och de refererar till PBL istället.

Någon som har tips på hur jag kan bestrida det här? Jag har tagit två samtal med kommunen och de hävdar bestämt att båda lagarna är parallella även fast miljöbalken refererar till PBL och uttryckligen säger att något sådan förläggande inte får ges.

Några tips?

• Utdrag från PBL, 26 kap. 9 § om förelägganden i fråga om omgivningsbuller och bostadsbyggnad, relaterat till ett attefallshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du skrivit i din ansökan? Ska attefallshuset användas som en permanentbostad eller endast som gäststuga?

LaszloToth LaszloToth skrev:
Hur har du skrivit i din ansökan? Ska attefallshuset användas som en permanentbostad eller endast som gäststuga?
Hej,

Tror inte jag kunde välja det i ansökan. Men det är komplementbostadshus. Jag tror jag får bita i det sura äpplet och göra någon slags analys. Eller iaf göra någon analys på konstruktionen för visa på låga bullernivåer.

Det verkar vara väldigt komplicerat.

Kap 26 p9 i MB har inget med din attefallare att göra

Troligen är det kap 8 p4 p5 som avses. Dock aldrig stött på det med attefallare tidigare

Rimligen handlar deras krav om ”bulleranalys” om ljudnivåer inomhus pga ex trafikbuller (BBR kap 7)

Testa att göra en egen ”analys”, mha https://www.boverket.se/globalasset...t/2016/hur-mycket-bullrar-vagtrafiken_low.pdf

samt luta dig på ex ASEK https://www.trafikverket.se/contentassets/4b21db8abbe14998a78b6edfe399a3cc/10_buller_a60.pdf
”Eftersom vi numera har mer ljudisolerade hus har den genom- snittliga fasadreduktionen för vägtrafik satts till 27 dB istället för 25 dB. ”

samt då BBR kap 7 ang ljudnivåer inomhus från trafik, ekvivalent 30 och max 45 dBA om jag minns rätt

Borde gå att knåpa ihop något, testa! Nästan gratis :)

Intressant är att, då inte bulleranalys får krävas, så går det ju inte att definera då det beror på yttre faktorer. Så det enda vi kan säga är att vi uppfyller ljudklass B/A/C men det går ju inte att verifiera.

K Karl P skrev:
Kap 26 p9 i MB har inget med din attefallare att göra

Troligen är det kap 8 p4 p5 som avses. Dock aldrig stött på det med attefallare tidigare

Rimligen handlar deras krav om ”bulleranalys” om ljudnivåer inomhus pga ex trafikbuller (BBR kap 7)
Hej,

Ja saken är ju den att enligt miljöbalken så får de ju inte fråga om någon bulleranalys. Att Attefallushus är exkluderade där. Och utan en analys på bullret utomhus går det ju inte att få fram hur man ska bygga.

Jag kanske missförstår vad du menar, men jag kan inte se vad 26 kap MB om tillsyn har med bygganmälan enligt bbr att göra. Miljöbalkens tillsynskapitel säger ju ingenting om vilket underlag som behövs vid bygglov och bygganmälan?

Som jag förstått det:

Ni ska vid bygganmälan visa på att komplementbostadshuset uppfyller alla BBRs krav på en bostad, för detta behövs en bullerutredning. Det har inget med tillsyn att göra.

Att miljö- och hälsoskyddsnämnden när komplementbostadshuset väl står där inte får förelägga er angående omgivningsbuller i ett tillsynsärende är inte samma sak.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
klaslind klaslind skrev:
Hej,

Ja saken är ju den att enligt miljöbalken så får de ju inte fråga om någon bulleranalys. Att Attefallushus är exkluderade där. Och utan en analys på bullret utomhus går det ju inte att få fram hur man ska bygga.
Förtydligande: Miljöbalken har inget med ert boende att göra, förutom möjligen under byggprocessen (byggbuller osv)

PBL är det som reglerar själva boendet i sak, dvs bygglov mm. Och ja, det är lite udda att en attefallare åker på en bullerutredning, men det har troligen med att du bygger ett komplementbostadshus.

Är det möjligen så att det är ett bygglov och inte en anmälan vi pratar om?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.